رئیس کمیته ناشران الکترونیک نمایشگاه کتاب تهران: نشر الکترونیک یعنی ارزان‌ و دسترس بودن محتوا 

تهران (پانا) - به گفته رئیس کمیته ناشران الکترونیک نمایشگاه کتاب تهران نشر الکترونیک برای ارزان‌تر شدن و راحت‌تر شدن استفاده از محتوا به وجود آمده است و باید ارزان‌تر از نشر سنتی باشد.

کد مطلب: ۸۲۰۷۳۱
لینک کوتاه کپی شد
رئیس کمیته ناشران الکترونیک نمایشگاه کتاب تهران: نشر الکترونیک یعنی ارزان‌ و دسترس بودن محتوا 

سید مهرداد سیدعلیخانی رئیس کمیته ناشران الکترونیک در سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با اشاره به اهمیت نشر الکترونیک در دنیای امروز و روند رو به رشد این نشر در کشورمان اظهار داشت: در دنیای امروز نشر الکترونیک به تدریج جایگزین نشر سنتی در انتشار اخبار و اطلاعات می‌شود و به سبب هزینه کمتر و دسترسی آسان‌تر، نشر دیجیتال هر روز بر طرفدارانش افزوده می‌شود؛ اما در شرایط حاضر استفاده از نشر الکترونیک در ایران برای کاربران گاه اصلا به‌صرفه نیست، چون کاربر علاوه بر مبلغی که برای خرید محتوای مورد نظر، اعم از برنامه و کتاب و فیلم و موسیقی، به شرکت عرضه‌کننده پرداخت می‌کند، مبلغ دیگری هم باید بابت دانلود به شرکت اپراتور اینترنت پرداخت کند و نتیجه این می‌شود که مجموع این دو گاه حتی از مبلغ خرید دی‌وی دی، بسته آموزشی یا کتاب بیشتر می‌شود؛ در حالی که نشر الکترونیک برای ارزان‌تر شدن و راحت‌تر شدن استفاده از محتوا به وجود آمده است و باید ارزان‌تر از نشر سنتی باشد.

وی درخصوص راهکارهای موجود گفت: اخیرا در کشور خودمان تجربه هایی در فضای اینترنت داشتیم که به عنوان نمونه میتوان به پایگاه دانلود فیلم «فیلیمو» اشاره کنم. در این موارد شما اگر از اینترنت شاتل یا ایرانسل برای دانلود داده ها استفاده کنید هزینه حجم مصرفی نمی‌پردازید؛ یعنی دانلود برای شما رایگان است و تنها مبلغی که می‌پردازید حق اشتراک سایت است.

سیدعلیخانی ادامه داد: ناشران به راهکارهای دیگری نیز در این خصوص می اندیشند. مثلا ایجاد پایگاهی که همه ناشران در آنجا به عرصه محصولات خود بپردازند که البته این ایده هم مستلزم صرف هزینه است و باید مورد حمایت قرار گیرد. همانطور که ناشران سنتی مورد حمایت قرار دارند و برای نشر کتاب از سهمیه کاغذ استفاده میکنند؛ ما هم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهیم این هزینه را برای ایجاد بستر وب تامین کند.

وی وزارت ارتباطات را دیگر وزارتخانه مهم در همراه شدن با این هدف برشمرد و گفت: لازم است وزارت ارتباطات هم در زمینه کاهش هزینه اینترنت با ناشران الکترونیک همکاری کند. یعنی برای رسیدن نیازمند همکاری همه ناشران الکترونیک، وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت ارتباطات و مراجع قانون‌گذار هستیم.

گفتنی است کمیته ناشران الکترونیک در سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران امسال به نمایندگی از این ناشران اداره بخش سالن ناشران دیجیتال نمایشگاه را برعهده گرفته است و این موضوع با استقبال خوب ناشران روبه‌رو شد. علاوه بر محتواهای الکترونیک آموزشی در رشته های مختلف، صدها اپلیکیشن و بسته سرگرم‌کننده و جذاب در این بخش از نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود، که برای آشنایی با آنها کافی‌ست سری به بخش «ناشران دیجیتال» در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بزنید. ناشران دیجیتال یکی از مهم‌ترین بخش‌های نمایشگاه کتاب امسال به شمار می‌رود که هرروز از 10 صبح تا 10 شب در محوطه شمالی مصلا نزدیک به ایستگاه متروی مصلا میزبان دوستداران کتاب است.

سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار