فصلی جدید از هیاهوی تبلیغاتی ترامپ

تهران (پانا) - رییس جمهوری آمریکا در هفته های اخیر چنان درگیر غوغایی خودساخته بر سر خروج از برجام بوده که گویا واقعیات توافق هسته ای و تبعات پشت پا زدن به آن را نادیده انگاشته است.

کد مطلب: ۸۱۹۹۹۹
لینک کوتاه کپی شد
فصلی جدید از هیاهوی تبلیغاتی ترامپ

به گزارش ایرنا، «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا دیروز در توییتی اعلام کرد تصمیم خود در زمینه ادامه حضور در توافق هسته ای با ایران را چند روز زودتر از موعد مقرر اعلام خواهد کرد.
وی قرار است ساعت 2 بعد از ظهر به وقت محلی (22 و 30 دقیقه) سه شنبه هیجدهم اردیبهشت ماه یعنی چهار روز پیش از موعد اعلان نظر درباره تعلیق یا بازگشت تحریم های هسته ای، تصمیم خود را علنی سازد.
تکاپوی شرکای اروپایی برای باقی نگه داشتن آمریکا در توافق هسته ای 1+5 با جمهوری اسلامی ایران، در هفته های اخیر موجب شد تا ترامپ نقش اول و مخاطبِ نخستِ رایزنی های دیپلماتیک رهبران فرانسه و آلمان قرار گیرد که به واشنگتن سفر کردند. در تکمیل تلاش های تروییکای اروپایی، نخست وزیر انگلیس و وزیر امور خارجه این کشور نیز در روزهای اخیر تمرکز خود را بر اقناع رییس جمهوری آمریکا قرار داده تا وی را راضی کنند به توافق هسته ای پایبند بماند.
در کنار اعلان نظر شرکای اروپایی واشنگتن و چهره های بین المللی چون دبیرکل سازمان ملل در خصوص ضرورت های حفظ برجام، بسیاری از نخبگان سیاسی در آمریکا نیز از رییس جمهوری این کشور خواستند تا از اقدام شتابزده و غیرعاقلانه در زمینه توافق هسته ای بپرهیزد.
پس از توییت دیروز ترامپ، 12 نفر از سناتورهای ارشد حزب دموکرات در بیانیه ای به رییس جمهوری آمریکا درباره تبعات خروج از برجام هشدار دادند و این اقدام را اشتباهی استراتژیک خواندند.
طی روزهای گذشته حتی چهره های جمهوریخواه که پیش از این مخالف توافق هسته ای با تهران بودند به منتقدان سیاست های ضد برجامی ترامپ پیوسته اند. فعالیت های مستمر اعضای دولت «باراک اوباما» علیه سیاست های ترامپ زمانی برجسته تر شد که چند روز پیش نشریه بریتانیایی «آبزرور» فاش ساخت رییس جمهوری جمهوریخواه آمریکا برای بدنام کردن مذاکره کنندگان هسته ای دولت پیشین جاسوسانی اسرائیلی استخدام کرده است.
به این ترتیب می توان گفت جبهه ای از دموکرات ها و جمعی از جمهوریخواهان پیش روی ترامپ شکل گرفته تا مانع از خروج آمریکا از برجام شود.
در عرصه بین المللی نیز پابرجایی برجام به خواست آشکار جامعه جهانی مبدل شده است. هفته گذشته بود که در کنفرانس بازنگری پیمان ان.پی.تی، 25 کشور بیانیه چین و روسیه برای پابرجایی برجام را امضا و 120 کشور از آن حمایت کردند. در میانه حمایت قاطع جامعه جهانی و پنج قدرت شرقی و غربی از توافق هسته ای با ایران، تنها رهبران رژیم صهیونیستی ترامپ را به خروج از برجام تشویق کرده و حتی در نمایش های مضحک تبلیغاتی به ایفای نقش پرداخته اند.
از دید ترامپ و همراهانش در کاخ سفید، سیاست های تهاجمی آمریکا طی یک سال و نیم گذشته تاکنون کارآمد بوده و حتی دشمنان سازش ناپذیری چون کره شمالی را نیز پای میز مذاکره کشانده است. به همین خاطر با چنین الگویی می توان سیاست سنتی واشنگتن برای مهار و جلوگیری از تفوق منطقه ای جمهوری اسلامی ایران را به نتیجه ای مشخص رساند.
سازش ناپذیری در برابر رقبای داخلی به ویژه دموکرات ها نیز تاکتیکی مشابه است که ترامپ برای ادامه زمامداری خود برگزیده و به همین خاطر برخی تحلیلگران معتقدند وی اعتباری برای مخالفان خروج از برجام قائل نخواهد شد.
از دیدگاهی متفاوت باید به نگرانی های ترامپ درباره نتایج انتخابات میان دوره ای کنگره اشاره کرد که ششم نوامبر (پانزدهم آبان ماه) برگزار می شود و بنابر تجارب سالیان گذشته که مردم آمریکا را به سوی تعادل قدرت میان جمهوریخواهان و دموکرات ها در کاخ سفید و کنگره سوق داده، ممکن است حزب هوادار ترامپ را از اکثریت بیاندازد.
چنین ملاحظاتی ترامپ را از تقابل آشتی ناپذیر با دموکرات ها و مواجهه با مشکلاتی جدی با کنگره ای با اکثریت احتمالی نمایندگان و سناتورهای رقیب بازخواهد داشت.
در عرصه بین المللی و به صورت ویژه در چارچوب مذاکره واشنگتن- پیونگ یانگ برخورد چکشی با برجام می تواند تاثیراتی نامطلوب را برجای گذارد ضمن اینکه ترامپ باید به این پرسش پاسخ دهد که در ازای رها کردن برجام و تقابل با خواست شرکای اروپایی، رقبای شرقی و جامعه بین الملل چه به دست خواهد آورد؟
به همین خاطر در آستانه تصمیم گیری درباره برجام و نزدیک شدن به خط پایان تازه ترین هیاهوی تبلیغاتی رییس جمهوری آمریکا، واقعیات و تبعات خروج از توافق هسته ای سنگینی خود را بیش از پیش بر شانه ترامپ افکنده و وی را چند روز زودتر از آنچه پیش بینی می شد به اعلان نظر در خصوص آینده برجام واداشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار