معاون وزیر آموزش و پرورش :

اولویت ما رسیدن به عدالت آموزشی است

اصفهان (پانا) - معاون وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مدیران مدارس دانش آموزان با نیازهای خاص : حوزه آموزش و پرورش حوزه ارتباط با انسان هایی است که باید با عقلانیت ،حاکمیت و تدبیر با آنها رفتار شود تا به مسیر درستی هدایت شوند.

کد مطلب: ۸۱۶۷۱۱
لینک کوتاه کپی شد
اولویت ما رسیدن به عدالت آموزشی است

معاون وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مدیران مدارس دانش آموزان با نیازهای خاص استان اصفهان که در سالن اجتماعات اداره کل آموزش و پرورش برگزار شد افزود: به دنبال آن هستیم به جای اینکه دانش آموزان استثنایی را از دانش آموزان عادی جدا کنیم، در کنار آنها قرار دهیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: امسال درسطح کشور با سیستم ویژه برای معلمان عادی محتوای رسانه ای خودآموز تهیه کردیم که یک معلم عادی با دیدن این فیلم، توانایی آموزش به دانش آموزان با شرایط ویژه را خواهد داشت.

قدمی در ادامه اجرای آموزش‌های تلفیقی را یکی از اهداف اساسی وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: نهادهایی مانند آموزش و پرورش باید خدمات خود را با ویژگی مخاطبانشان تطبیق و در برنامه‌هایشان انعطاف ایجاد کنند. معلولیت مشکل فرد نیست بلکه مشکل جامعه است، بنابراین هیچ فردی نباید به دلیل معلولیت و یا بیماری از حق طبیعی خود یعنی تحصیل باز بماند.

وی با تاکید براینکه باید به سمتی حرکت کنیم که تمام مدارس کشور پذیرایی دانش آموزان با نیازهای ویژه که دارای حداقل توانایی هستند باشند، افزود: علاوه بر آموزش و پرورش، خانواده‌های کودکان با نیازهای ویژه نیز تمایل ندارند تا فرزندشان از ابتدا تفکیک و از مهارت‌های اجتماعی بی‌بهره بمانند به همین دلیل آنها می‌خواهند تا حد امکان فرزندانشان در مدارس عادی به تحصیل بپردازند، اما متاسفانه برخی از والدین دانش آموزان عادی مخالف این امر هستند و تاکید می‌کنند که کودکان با نیازهای ویژه باید در مدارس استثنایی تحصیل کنند.

قدمی گفت: جامعه و یا شهر را نمی‌توان برای تمام افراد جامعه تفکیک کرد و افراد کم ‌توان را از سایر مردم جدا نمود بنابراین این فرهنگ یعنی حضور تمام کودکان در کنار یکدیگر را باید از ابتدا و از مدارس ترویج دهیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی افزود: خانواده‌ها باید بپذیرند که دانش آموزان با نیازهای ویژه باید در کنار فرزندان عادی در مدرسه حضور داشته باشند، زیرا این امر علاوه بر ارتقای روحیه مشارکت در دانش آموزان موجب تقویت روابط عواطفی میان کودکان می‌شود که این امرعلاوه بر افزایش آمادگی حضور دانش آموزان با نیاز ویژه در جامعه موجب می‌شود سایر کودکان کمک به هم‌نوعان و عدالت اجتماعی را بیاموزند.

وی تاکید کرد: تنها اعتقاد داشتن به امر آموزش تلفیقی پاسخگوی نیاز دانش آموزان با نیاز ویژه نیست، بلکه باید شرایط و امکاناتی فراهم شود تا این کودکان بتوانند در مدارس عادی بدون مشکل به ادامه تحصیل بپردازند.

قدمی با اشاره به خدمات ویژه حمایتی برای دانش آموزان استثنایی تصریح کرد: دانش آموزان استثنایی به طور عمده از طبقه محروم جامعه هستند و به هر حال نیاز به خدمات حمایتی دارند.

قدمی افزود: معلم شدن عشق و از خودگذشتگی می خواهد و سختی های خود را در طول خدمت مقدس دارد.

معاون وزیر ادامه داد: برای عملکرد دقیق باید ارزیابی درست محیطی داشته باشیم و هدف های عملیاتی خود را درست هدایت کنیم ، با توجه به اینکه وظیفه ما در آموزش و پرورش توسعه عدالت آموزشی و فرهنگسازی است و باید با روش های متنوع تدریس به این مساله برسیم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار