معاون ابتدایی آموزش و پرورش: قرار نیست اجباری برای حضور معلمان در طرح کارآمد باشد

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت که طرح کارآمد جایگزین دوره ضمن خدمت معلمان دوره ابتدایی شده و اکنون مرحله آزمایشی خود را می گذراند اما اجباری برای حضور معلمان در این طرح وجود ندارد.

کد مطلب: ۸۱۶۵۷۴
لینک کوتاه کپی شد
معاون ابتدایی آموزش و پرورش:  قرار نیست اجباری برای حضور معلمان در طرح کارآمد باشد

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیم‌‌زاده در نشست هماهنگی و هم اندیشی درباره طرح کار آمد اظهار کرد: هدف از اجرای طرح کارآمد پاسخگویی به نیازهای معلمان توسط خود معلمان است و در صورت محقق نشدن اهداف، اجرای آن را متوقف خواهیم کرد.

وی ادامه داد: مرکز نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش از این طرح استقبال کرده و بر اساس نظرسنجی‌های میدانی در مدارسی که طرح فوق در حال اجرا است مدیران و معلمان از آن راضی هستند.

وی یادآورشد: از آنجا که هنوز در میانه راه قرار داریم این طرح به صورت سراسری اجرا نمی‌شود تا با برطرف کردن اشکالات یا در سطح گسترده تر اجرایی شود و یا اینکه صادقانه اعلام خواهیم کرد که به اهداف متعالی خود نرسیده‌ایم و اجرای آن را متوقف می‌کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: هدف اصلی از اجرای طرح کارآمد به رسمیت شناختن نیازهای معلمان است و اگر قرار باشد وارد جزئیات شده و همانند سایر طرح ها حاشیه آن از اصل بیشتر باشد از هدف اصلی خود که معلم محوری است دور مانده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه اگر معلمان را درگیر پر کردن فرم‌های مختلف و مستند سازی کنیم به نتایج خوبی دست نخواهیم یافت، یادآور شد: طرح کارآمد به عنوان جایگزین دوره ضمن خدمت معلمان دوره ابتدایی اکنون در 88 مدرسه و سه استان خراسان شمالی، آذربایجان شرقی و اصفهان در مرحله اجرای آزمایشی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد دوره‌های ضمن خدمت فعلی کارایی لازم را ندارد و این واقعیت را نمی توان انکار کرد که نظام آموزشی باید دوره‌های به روز و مداوم را برای معلمان برگزار کند لذا حذف دوره‌های ضمن خدمت نیز نمی‌تواند چاره کار باشد و باید به سمت جایگزین کردن رویکردهای نوین در آموزش و توانمند‌سازی معلمان حرکت کنیم.

وی ادامه داد: معلمان نیاز به آموزش دارند و نوع آموزشی که در طرح کارآمد اجرا می‌شود راهبردی و در راستای عملکرد تامین نیازهای آموزشی مدرسه است و قرار نیست اجباری از سوی مسئولان برای حضور معلمان در این طرح اعمال شود بلکه به تدریج نوعی اعلام نیاز معلمان، محور کار قرار می‌گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچ طرحی در خلاء شکل نمی‌گیرد، گفت: مدرسه مامن دو رویکرد اصلی آموزشی دانش‌آموز به عنوان یاد گیرنده و معلم به عنوان یاد دهنده است و این نوع یادگیری بر مبنای نظریه آموزش بزرگسالان و پژوهش‌هایی که انجام شده است قابلیت اجرایی دارد.

حکیم‌زاده به تفاوت های طرح کارآمد با دیگر طرح‌های آموزشی ویژه معلمان اشاره و بیان کرد: تفاوت اصلی در شیوه آموزش و یادگیری است که بر اساس آن معلمان اعلام می‌کنند چه موارد آموزشی نیاز دارند و در خصوص بهترین شیوه متناسب با یادگیری خود تصمیم گیری خواهند کرد.

وی با اشاره به لزوم استفاده از تجارب ارزشمند حوزه‌های علمیه در امر تعلیم و تربیت، گفت: هنگامی که یک استاد حوزه علمیه در گذشته روی کتاب شاگرد خود توشیح کرده است به معنای آن است که طلبه این کتاب را کامل فرا گرفته است و نشان می دهد که آموزش های سنتی به چه میزان به اصول تربیتی و علمی توجه داشته‌اند و اعتماد و احترام بین استاد و یادگیرنده مبنای کار بوده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید به معلمان اعتماد کرده و به آنها منزلت دهیم، بیان کرد: طرح کارآمد روش های متنوع آموزشی دارد که معلمان و مدیران می‌توانند یکی از آنها را انتخاب کند و فرد همزمان می‌تواند هم مدرس و هم یادگیرنده باشد.

وی با بیان اینکه باید دست از سر مدارس برداریم زیرا آنها بهتر از ما نیازهای خود را می‌دانند، اضافه کرد: در سال جاری معاونت آموزش ابتدایی طرح جدیدی نخواهد داشت و این معاونت قصد دارد صرفا به سیاست گذاری پرداخته و اجرای تمامی امور را به مدارس بسپارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار