دیواندری مطرح کرد:

تغییر ارز گزارشگری از دلار به یورو

راهکارهای گسترش روابط تجاری ایران و اروپا ۲ سال پس از برجام بررسی می‌شود

تهران (پانا) -  رئیس پژوهشکده پولی و بانکی روابط پولی و بانکی ایران با اشاره به تغییر ارز گزارشگری از دلار به یورو و محدودیت مبادلات با دلار می‌گوید دو سال پس از برجام روابط مالی وبانکی ایران و اروپا و چشم ‌انداز پیش روی اقتصادی با اتحادیه اروپا در همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

کد مطلب: ۸۱۶۰۸۷
لینک کوتاه کپی شد
تغییر ارز گزارشگری از دلار به یورو

علی دیواندری در نشست خبری با اشاره به برگزاری ششمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا که هشتم و نهم اردیبهشت ماه در تهران برگزار می شود اظهار کرد: در این همایش مدیران شرکت‌های اروپایی در پنل‌ها حضور خواهند یافت و روابط بانکی و پولی ایران 2 سال پس از برجام مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا یکی از شرکای مهم تجاری ایران است اظهار کرد: در این همایش چشم انداز اقتصادی همکاری ایران و اروپا مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و یکی از موضوعات مهم مورد بررسی در این همایش نیز معوقه های بانکی است تا بتوان با استفاده از راهکارهای کشورهای اروپایی تدابیر مناسبی برای پیشگیری و حل موضوع معوقه های بانکی به دست آورد.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی خاطرنشان کرد:‌ در حوزه انرژی ، نفت، گاز و پتروشیمی نیز به منظور تامین مالی برای این بخشهای مهم اقتصادی نشست‌هایی برگزار خواهد شد و این همایش تنها رخداد برای اتصال بین حوزه های اقتصادی ایران و اروپاست.

وی با بیان اینکه IFRS استاندارد گزارشگری مالی جهانی است گفت: این استاندارد قابلیتی را ایجاد می کند که صورت های مالی در سطح استاندارد های بین المللی قرار گیرد و سیستم بانکی باید بتواند خود را با آن هماهنگ کند. این استاندارد در جهان تجربه شده و به عنوان یک تجربه موفق می تواند در اختیار بازار پولی و مالی کشور قرار گیرد.

دیواندری عنوان کرد: انتشار صورتهای مالی و انطباق آن با استانداردهای جهانی از موضوعاتی است که می‌تواند در گسترش مراودات پولی و تجاری ایران با سایر کشورها موثر باشد.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: بانک‌های خارجی برای ارتباط با بانک‌های ایرانی باید با صورت مالی ارتباط برقرار کنند به دلیل اینکه بانکداری ما بدون ربا و اسلامی است و نیاز بود تا صورت‌های مالی بانک‌ها برای بانک‌های اروپایی قابل فهم‌تر شود.

وی افزود: بانک مرکزی و پژوهشکده پولی و بانکی زحمات زیادی کشیده‌اند و الگویی را ایجاد کردند که تقریبا شبیه IFRS باشد اما تا اجرای کامل IFRS راه زیادی داریم. دیواندری تاکید کرد: برای اجرای IFRS سازمان حسابرسی باید صورت‌ها را ابلاغ کند و نظام بانکی نیز خود را تطبیق دهد و این دوره گذار را طی کنند. این همایش می‌تواند کمک زیادی کند چرا که شرکت‌های اروپایی دعوت شده به همایش تجربه زیادی در این زمینه دارند و چالش‌های پیاده‌سازی IFRS را پشت سر گذاشته‌اند.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی خاطرنشان کرد: IFRS کمک زیادی به شفافیت بانک‌ها می‌کند و از نظر بین‌المللی نیز کمک می‌کند ارتباط با بانک‌های دنیا آسان تر برقرار شود و بستر خوبی را برای مراودات پولی و بانکی ایجاد می‌کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره پیامدهای تغییر ارز گزارشگری تصریح کرد: ارز گزارشگری سال‌ها مورد بحث بوده و معاملات به دلار محدود شده و مبادلات با ارزهای دیگر مانند یورو راحت‌تر انجام می‌شود.

دیواندری افزود: دلار در گذشته جایگاهی در مبادلات ارزی داشته که به تدریج در اثر تحریم‌ها جایگاه خود را از دست داده و در مبادلات فعالان اقتصادی و بانک مرکزی بسیار محدود شده است.
رییس پژوهشکده پولی و بانکی خاطرنشان کرد: مدل خوبی را طراحی کرده‌ایم تا ارز یورو به مبنای گزارشگری تبدیل شود، این مسئله اثر خوبی بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت و موجب می‌شود خرده‌ ارزهایی که طی این چند سال کار با آنها زیاد شده به یورو تبدیل شود.

وی با بیان اینکه اروپا یکی از شرکای مهم تجاری ایران است و در مبادلات اقتصادی ایران نقش مهمی دارد، گفت: بانک مرکزی در این زمینه فعالیت خوبی کرده و از کارشناسان پژوهشکده پولی و بانکی نیز استفاده شده تا این مبنا تغییر کند که منافع اقتصادی کشور را تامین خواهد کرد.

دیواندری عنوان کرد: ارز گزارشگری سالها مورد بحث بوده است و مبنای تعیین نرخ‌ها دلار پایه است و در شرایط محدودیت معاملات با دلار و سهم یورو در مبادلات ارزی کشور به تدریج به یورو انجام می‌شود. این تغییر تاثیر مناسبی روی تبدیل ارزهای کشور به یورو دارد که در همایش پیش رو این مباحث نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دیواندری خاطرنشان کرد: در مبادلات بین المللی با دلار کار نمی کردیم اما مبنای محاسبات کشور دلار بود و مردم از دلار استفاده می کردند که این موضوع باید اصلاح می‌شد. رییس پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه بیشترین مبادلات ایران با بانک‌های دنیا بعد از برجام با کشورهای آسیایی و اروپایی است تاکید کرد: به تدریج که بانک‌های دنیا صورت های مالی بانک‌ها و استانداردهای جدیدی که بانک‌های ایرانی پیاده می‌کنند را مشاهده کردند، در مجموع همکاری‌های بانکی بسیار بیشتر شده است.

وی خاطرنشان کرد: به طور حتم مسئولان کشور برنامه‌ها و سناریوهای متعددی پس از خروج برجام پیش‌بینی کرده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار