رئیس کمیسیون چشم انداز و نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام: نخبگان معلمی به عنوان بدنه اصلی قطار توسعه در کشور هستند
تهران (پانا) - رئیس کمیسیون چشم انداز و نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام نخبگان معلمی را به عنوان بدنه اصلی قطار توسعه در کشور بیان کرد و گفت هر کشور برای توسعه یافتگی نیازمند نسخه ویژهای متناسب با تاریخ و فرهنگ آن کشور است و در ایران خاستگاه توسعه یافتگی نخبگان آن هستند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، محمد ابراهیم مداحی در نشست آموزشی، فرهنگی رتبههای برتر کنکور سراسری در دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اهمیت توجه به دانش همراه بینش گفت: همیشه ترجیح و اولویت با دانش و علم است اما علمی که علاوه بر آموزش، با بصیرت به رفاه جامعه کند که اگر این سه همراه نباشند، دانش قدرت ساز نخواهد بود.
وی با بیان اینکه دانشی سودمند است که به کشف روابط پدیدهها و قوانین حاکم منجر شود خاطرنشان کرد: آموزش برای آموزش و صرف انتقال دانش سودمند نیست چنانکه در نظام آموزش عالی سه هدف برای ارتقاء در نظر گرفته شده است که از انتقال دانش (آموزش) به تولید علم (پژوهش) و در نهایت تجاری سازی علم (کمک به سلامت و رفاه جامعه) رسید.
مداحی توان را عامل اصلی تولید ثروت و کارآفرینی برشمرد و افزود: اگر در سیکل معیوب آموزش ذخیرهای و انتقال دانش صرف بیفتیم موفق نخواهیم بود، برای رفاه و داشتن آینده مطلوب برای جامعه، باید به این پرداخت که چه چشم انداز و چه ساز وکار و چه فرهنگی برای توسعه و تبدیل دانش به قدرت نیاز است.
وی وجود نخبگان دانشجویی به ویژه دانشجومعلمان را از خاستگاههای توسعه و رسیدن به اهداف نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: هر کشور برای توسعه یافتگی نیازمند نسخه ویژه ای متناسب با تاریخ و فرهنگ آن کشور است و در ایران خاستگاه توسعه یافتگی نخبگان آن هستند.
رئیس کمیسیون چشم انداز و نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام، تعریف رابطه حاکمیت با نخبگان و بلعکس را برای توسعه و ارتقای جامعه ضروری برشمرد و اظهار کرد: تعامل با نخبگان و شناسایی انتظارات آنان، زمینه را برای حضور نخبگان در آینده کشور فراهم میکند.
وی با تاکید بر ضرورت ایجاد فضای مشارکت نخبگان در فرایند های تصمیم گیری و تصمیم سازی تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان به سبب رسالت خود در تربیت معلمان به عنوان بدنه اصلی قطار توسعه کشور میتواند این فضا را ایجاد کند.
مداحی با بیان اینکه ایده نخبگان باید به پدیده و سپس تولید انبوه تبدیل شود اظهار کرد: معلمان زمانی می توانند تاثیر گذار باشند که خود را به چالش کشیده و به دنبال تقویت مهارتها و توانمندیهای مورد نیاز معلمی در خود باشند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با تصمیم گیریها بر مبنای دانش و براساس شعور نخبگی به شرایط معقول و متناسب با نیاز جامعه برسیم.
ارسال دیدگاه