گزارش فعالیت رایادرس در سال 1396

تهران (پانا) - مدیر عامل موسسه رایادرس گزارشی از فعالیت این موسسه را در سال گذشته ارائه کرد.

کد مطلب: ۸۱۴۴۴۰
لینک کوتاه کپی شد
گزارش فعالیت رایادرس در سال 1396

به گزارش روابط عمومی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، علی پرهام‌نیا، مدیر عامل موسسه رایادرس اظهار کرد: مسئولان واحدهای سازمانی، ناگزیرند به موقعیت و موفقیت سازمان خود بیاندیشند و یکی از گزینه‌ها برای بالاتر بردن رشد علمی سازمان حضورکارکنان در دوره‌های آموزشی ضمن خدمت است. سرپرستان معتقدند که دوره‌های آموزشی ضمن خدمت می‌تواند قابلیت‌های دانشی و مهارتی و نگرش مناسبی را در کارکنان پرورش دهند. با این همه، گاه عوامل زمینه ساز تغییر رفتار درکارکنان را مورد غفلت قرار می‌دهند؛ که چنین غفلتی تمام تلاش‌های آنان را در راستای بهبود سازمان با ناکامی روبرو می‌سازد .

فعالیت‌های رایادرس

وی ادامه داد: موسسه رایادرس در سال 92 در حالی پا به عرضه آموزش الکترونیکی در وزارت آموزش و پرورش نهاد که آموزش‌های الکترونیکی با توجه به سابقه بدی که از قبل وجود داشت چندان مورد استقبال مسئولان و دست اندرکاران ضمن خدمت قرار نمی‌گرفت. رایادرس که شیوه جدیدی را در برگزاری دوره‌های ضمن خدمت ابداع کرده، بعد از رایزنی‌های بسیار با متخصصان و کارشناسان وزارت خانه موفق شد که تکنولوژی نوظهور خود را برای یک دوره به صورت پایلوت در وزارت آموزش و پروش برگزار کند. بعد از اتمام دوره آموزشی تا حدودی موفق به رسیدن به هدف اساسی موسسه که آموزش الکترونیکی فرآیند محور به شیوه صحیح و اصولی بود دست پیدا کردیم آموزش‌های الکترونیکی مورد تاکید رایادرس دارای دو بعد مهم هستند که این دو بعد اثرپذیری زیادی از همدیگر دارند. بعد اول آن محتوای الکترونیک است که در شیوه‌های مرسوم بیشتر به شکل متن های دیجیتال ارائه شده است. در برخی از موارد نیز در قالب فیلم ارائه شده است که به هیچ وجه جنبه یادگیری نداشته‌اند و بیشتر در قالب فیلم های اینفورماتیو بوده است. بعد دوم آموزش الکترونیکی برگزاری دوره آموزشی بوده است. در شیوه‌های مرسوم اغلب محتوای مورد نظر بر سامانه برگزاری قرار داده می شد و از فراگیران درخواست می شد که بعد از مطالعه محتوای دوره در آزمون دوره نیز شرکت کنند. رایادرس با علم به روش‌های ناقص مرسوم برگزاری دوره های آموزشی، اقدام به ارائه شیوه ای از آموزش الکترونیکی فرآیند محور نمود که این مشکلات را کاملا برطرف کرده بود. در ادامه برخی از خصوصیات شیوه رایادرس به اختصار ارئه شده است :

اصولا در هر دوره آموزشی این محتوای کامل و با معنی آن است که می تواند با در اختیار گرفتن آن توسط مخاطب از روش‌ها و تصمیماتی که مولف در این زمینه به کار گرفته به خوبی استفاده نماید و در هر مقطعی بهره لازم از آن را ببرد. تعامل مستقیم کاربران با مولفان و مدرسان اصلی کتب و دوره ها می‌تواند دانش علمی و فناوری اطلاعات آنان را بالا ببرد که این شیوه تولید محتوا با استفاده از شیوه SPL یا همان آموزش خود-آهنگ (Self Paced Learning) توانسته این نوع تولید محتوا را که مبتنی بر خودیادگیری است بومی کرده و در اختیار مخاطبان قرار دهد. رایادرس در شیوه تولید محتوا با استفاده از نظریه‌های به روز دنیا در حوزه یادگیری و همچنین در تعامل با شرکت‌های بزرگی که در زمینه تهیه فیلم‌های آموزشی فعالیت داشته‌اند، شیوه ای در تولید فیلم‌های آموزشی ارائه کرد که در آن حواس کامل فراگیران را به محتوای آموزشی جذب می کند. این شیوه نوین در تولید فیلم‌های آموزشی، فراگیر را به نحوی در جزئیات محتوا درگیر می نماید که در صورت تمرکز کامل و با استفاده از حواس چندگانه امکان یادگیری را فراهم می‌کند. این قضیه یکی از تمایزهای جدی شیوه رایادرس با سایر روش های مرسوم بوده است .

پرهام‌نیا گفت: همانطور که اشاره شد، در برگزاری دوره‌های آموزشی در روش های مرسوم، هیچ گونه فرآیندی در نحوه ارائه مطالب به فراگیران وجود نداشته است. اما روش‌هایی که رایادرس در برگزاری دوره های خود استفاده نموده است، روشی فرآیند محور بوده است که فراگیران را به صورت غیر همزمان و کاملا تعاملی با محتوای دوره درگیر کرده است. بعبارتی دیگر دوره آموزشی در زمان از قبل تعیین شده شروع شده و جلسات به ترتیب زمانی خاصی نیز خاتمه می‌یابند. در طول این دوره فراگیران این امکان را دارند که با مدرسان دوره از یک طرف و سایر فراگیران از طرف دیگر تعامل داشته باشند. رایادرس در روش جدید خود موفق به خلق کلاسی آموزشی کرده است که مفهوم مکان را کاملا محو کرده است و زمان را نیز در اختیار کامل فراگیر قرار داده است. بنابراین فراگیران در هر زمانی که برایشان مقدور باشد، با هر ابزار در دسترسی می توانند دوره های آموزشی خود را دیده و بازخورد این آموزش ها را نیز با سایر فراگیران دوره در میان بگذرانند .

فعالیت‌های رایادرس در سال 1396

وی بیان کرد: میزان استقبال از دوره‌های آموزشی الکترونیکی با شیوه نوین در وزارت آموزش و پرورش روز به روز با استقبال بیشتری مواجه شده است. یقینا چند خصوصیت مهم برای این شیوه آموزش زمینه استقبال گسترده را تسهیل نموده است. برخی از مهمترین مزیت های روش آموزش الکترونیکی نسبت به روش‌های حضوری در ادامه ارائه شده است :

الف) آموزش بیشتری در اختیار فراگیران قرار می‌دهد .

ب) هزینه های آموزشی را کاهش می‌دهد .

پ) دامنه مطالب ارائه شده را افزایش می‌دهد .

ت) سبب مهندسی مجدد فرآیند آموزش می‌شود .

ث) موجب افزایش رابطه معنی دار میان آموزش و کار افراد می‌شود .

ج) پاسخ مناسب و سریعی به تغییرات مداوم و نوآوری های سریع در محصولات می دهد .

ح) مسئولیت یادگیری را به خود فراگیران می سپارد .

خ) از آموزش های سریع و موثر به عنوان سلاح رقابتی در کسب و کار استفاده می کند .

د) برای فراگیران که وقت کافی ندارند، در مناسب ترین و بهترین زمان و مکان ممکن، امکان یادگیری را فراهم می کند .

ر) بین داده های سیستم آموزشی با دیگر سیستم ها نظیر سیستم اطلاعات منابع انسانی ارتباط برقرار می سازد .

ز) تکرارپذیری این شیوه آموزش در حد بسیار بالایی است ...

میزان فعالیت‌های رایادرس در سال های گذشته نیز یکی از نشانه های افزایش استقبال از دوره های الکترونیکی بوده است. در ادامه میزان فعالیت های رایادرس در سال 96 به اختصار ارائه شده است .

مدیرعامل این موسسه عنوان کرد: موسسه رایادرس حدود 550000 هزار نفر ساعت دوره آموزشی فرآیند محور برگزار کرده که مربوط به دروس تخصصیمتوسطه و دبیران محترم بوده است. دسته ای دیگر از این دوره ها دوره های عمومی و برای همه پرسنل وزارت آموزش و پرورش بوده اند. برخی دیگر نیز تخصصی- پایه ای بوده اند. در جدول زیر عنوان دوره های گذرانده شده ارائه شده است .

دوره های برگزار شده توسط رایادرس در سال 96

سطح نام دوره

پایه یازدهم انسان و محیط زیست

تاریخ

تربیت بدنی

روان شناسی

فلسفه

نقشه کشی ساختمان

پیاده سازی و طراحی صفحات وب

آزمایشگاه علوم

زمین شناسی

آمادگی دفاعی

عمومی آشنایی با قوانین بیمه

به سوی فهم قرآن

واژه های آسمانی

برنامه ریزی فعالیت های اردویی

تخصصی- پایه ای فعالیت های مکمل تربیتی

فعالیت مکمل مشاوره ای

تفکر و سبک زندگی 7

تفکر و سبک زندگی 8

امور اداری کاردانش

هدایت تحصیلی

موسسه رایادرس تلاش دارد در سال 97 نیز همچنان به اصلی ترین وظیفه خود که بالابردن سطح علمی و دانش از طریق آموزش الکترونیکی فرآیند محور باشد ادامه دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار