عضو هیات مدیره راه آهن خبر داد: هدفگذاری ۸۲ میلیون تنی حمل بار برای سال ۹۷
تهران (پانا) - عضو هیات مدیره راه آهن از هدفگذاری ۸۲ میلیون تنی برای حمل بار و ۲۲ میلیون نفری برای مسافر در سال ۹۷ خبر میدهد و میگوید جهتگیری شرکت راه آهن به سمت جذب بار بیشتر است.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، سعید رسولی در نشستی با مدیرکل،معاونین و کارشناسان دفتر برنامه ریزی و بودجه راه آهن، با اشاره به توفیقات شرکت راه آهن در سال گذشته افزود: به نظر میرسد با توجه به شرایط سخت اقتصاد کشور در سال ۹۶ ، این توفیقات ارزشمند تر است.
عضو هیئت مدیره شرکت راه آهن با تاکید بر اینکه راه آهن از سالهای ۹۳-۱۳۹۲ همواره بخشی از منابع مورد نیاز برای اجرای طرحهای توسعهای خود را به جذب سرمایهگذاری و یا استفاده از تسهیلات داخلی و خارجی اختصاص داده و این پیشبینی حاکی از دقت نظر برنامهریزان و مدیریت عالی شرکت راهآهن به لزوم عدم اتکاء به بودجه بوده است. البته برای استفاده از تسهیلات خارجی میبایست حداقل ۱۵% از اعتبار مورد نیاز هر طرح را دولت تامین کند و همین مسئله و عدم امکان تامین آن در بودجههای سنواتی موجب محقق نشدن برخی تفاهمنامهها یا قراردادها شده بود که خوشبختانه با اذن و موافقت مقام معظم رهبری، طرحهای ریلی در اولویت قرار گرفت و قرار شد تا سهم دولت برای استفاده از تسهیلات خارجی در این طرحها از صندوق توسعه پرداخته شود.
وی با بیان اینکه با این تصمیم ظرفیت خیلی ارزشمندی در سال ۹۷ در اختیارشرکت راه آهن برای استفاده از منابع خارجی قرار گرفت، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم در سال ۹۷ قراردادهای خوبی در تامین ناوگان و توسعه خطوط ضروری منعقد کنیم.
عضو هیات مدیره شرکت راه آهن در ادامه با بیان اینکه عملکرد حوزه برنامهریزی و بودجه در سال گذشته موفق بوده است و با شناسایی نیازها توانسته است با درایت از ظرفیتهای قانونی موجود مسیر های خوب را شناسایی کند، تصریح کرد: در سال ۹۷ طبق تصمیمات هیات مدیره ، هدفگذاری در جابجایی بار ۸۲ میلیون تن تعیین شده است که ۷۴ میلیون تن آن بار داخلی و ۵ میلیون تن آن را بار ترانزیت و بینالمللی تشکیل میدهد.
وی افزود: هدفگذاری راه آهن برای جابجایی مسافر نیز ۲۲ میلیون نفر تعیین شده که بخش زیادی از آن به مسافران حومه ای اختصاص پیدا میکند.
رسولی با تشریح روند حمل بار تا سال ۹۵ و تاکید بر ضرورت پیگیری اجرای اهداف جدید شرکت راه آهن در سال جدید ، خاطر نشان کرد: راه آهن در سال ۹۵ با حمل ۴۰.۲ میلیون تن توانست رکوردی حدود ۵ میلیون تنی بزند و که این رکورد بسیار خوبی در تاریخ راه آهن بود اما این پیشرفت در مقایسه با حمل ۴۰۰ میلیون تنی بار در حمل و نقل جادهای بسیار کم است و ما تنها توانستهایم حدود ۱۰ درصد بار موجود درشبکه حمل و نقل را به شبکه ریلی جذب کنیم.
وی افزود: بر اساس بند "ب" ماده ۵۷ قانون برنامه ششم که سهم بار و مسافر ریلی را به ترتیب ۳۰ و ۲۰ درصد از جابجایی زمینی تعیین کرده بود، هدفگذاری راه آهن به عدد ۶۲ میلیون تن در سال ۹۶ و ۸۲ میلیون تن در سال ۹۷ قرار گرفت .
عضو هیات مدیره شرکت راه آهن با اشاره به اینکه در نظر برخی افراد که این عدد را غیر قابل تحقق میدانند، تصریح کرد: تکلیفی که قانونگذار برای راه آهن تعیین کرده است این است که این شرکت تا پایان برنامه ششم باید به ظرفیت حمل ۳۰ درصد بار کشور برسد و منطقی است که برای رسیدن به این هدف تقویمی پلکانی و جدولی منطقی و اصولی را تدوین کنیم و بر اساس جدول زمانبندی مربوطه در سال ۹۷ به عدد ۸۲ میلیون تن برای بار و ۲۲ میلیون نفر برای مسافر رسیدهایم که این اعداد به شرط تامین ملزومات و شرایط مورد نیاز، دست یافتنی یا بهتر بگویم سخت دست یافتنی است.
وی با بیان اینکه عدد تعیین شده در اختیار ما نبوده بلکه قانون برنامه آن را به ما تکلیف کرده است و البته تحقق این اهداف الزاماتی هم دارد که میبایست در اختیار راه آهن کشور قرار گیرد و بخشهائی از این الزامات در همین قانون برنامه ششم و سایر قوانین آمده که انتظار داریم دستگاه های ذیربط در این باره به تکالیف خود عمل کنند و امکان تحقق تکالیف راه آهن را فراهم نمایند، گفت: اگر به افق های بلند نظر داشته باشیم ، بایستی بیشتر تلاش کنیم و سایر دستگاه ها هم به تکالیف خود نسبت به راه آهن باید عمل کنند وهمت زیاد همکاران در شرکت موجب جذب منابع بیشتر به آن شده است.
رسولی گفت : این منابع به خاطر اولویت راه آهن در برنامه های دولت و اعتمادی که به دلیل تلاش همکاران عزیزمان در مجموعه نظام نسبت به راه آهن وجود دارد جذب می شود، اما این منابع متعلق به خزانه کشور و بیتالمال است و اگر ما آن را به خدمت مطلوب تبدیل نکنیم و در اختیار مردم نگذاریم بهتر است که صرف کارهای دیگر شود.
رسولی این اعتماد را سرمایه راه آهن دانست و با تاکید بر اینکه بر ضرورت پاسداری از این سرمایه ، اظهار داشت: در سال جاری لازم است حجم کار و کیفیت آن بالاتر باشد و با توجه به اینکه پرداخت های پرسنلی از محل درآمدها صورت می گیرد ، بایستی با کسب درآمد بیشتر بتوانیم شرایط را برای پرداختی های بیشتر و امکانات بهتر به همکاران خود مهیا کنیم.
عضو هیات مدیره راه آهن جهت گیری شرکت را جذب بار بیشتر عنوان کرد و اظهار داشت : درحمل بار سربه سر ما ۷۷ میلیون تن بار است و زیر این مقدار شرکت در حمل بار و مسافر متضرر است.
وی افزود : در عین حال زیان ما در بخش مسافری اجتنابناپذیر است و برای جبران آن باید این ضرر را با دریافت یارانه دولتی و یا با حمل بار بیشتر جبران کنیم.
رسولی خواستار تحرک و باور بیشتر به هدف، نگاه نو، نوآوری ، خلاقیت و کنار گذاشتن رفتار سنتی از سوی همکاران خود در راه آهن شد و خاطر نشان کرد : اگر قرار باشد هیچ تحولی در سال جدید نداشته باشیم تفاوتی با یک ربات نداریم.
ارسال دیدگاه