رییس سازمان حفاظت محیط زیست:

ابرهای جزایر دریاچه ارومیه بارور می‌شوند

خبرگزاری پانا: رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: دریاچه ارومیه به عنوان یک اکوسیستم حساس و شکننده مورد توجه دولت و مخصوصا سازمان حفاظت محیط زیست است.

کد مطلب: ۸۱۲۶۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا،محمدجواد محمدی زاده در حاشیه افتتاح موزه تاریخ طبیعی ارومیه افزود: تلاش‌های بسیاری در راستای حفاظت از این سرمایه با ارزش ملی صورت گرفته و کارگروهی توسط دولت برای مدیریت مسایل دریاچه به صورت یکپارچه تعیین شده است.

وی اظهار کرد: هم اکنون مدیریت روش‌های آبیاری در حوزه آبریز دریاچه ارومیه در حال اجراست و جهاد کشاورزی در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان نیز اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام داده اند.

وی گفت: درباره مدیریت منابع آبی و آب مازاد پشت سدها نیز با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو همکاری‌های خوبی صورت گرفته است.

محمدی زاده افزود: با استفاده از فنآوری‌های روز نیز عملیات بارور سازی ابرها در حوزه دریاچه انجام می‌شود که بررسی‌ها نشانگر این است که در سال آبی گذشته بارندگی‌ها در جزایر دریاچه ارومیه خوب بوده است.

وی گفت: با مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه دریاچه ارومیه هم اکنون 50 سانتیمتر آب دریاچه افزایش یافته است ولی به علت پس رفت آب و پایین آمدن سطح آن هنوز 3.5 متر تا رسیدن ارتفاع آب به سطح مطلوب فاصله هست.

محمدی زاده افزود: هم اکنون انتقال حوضه به حوضه آب برای رفع مشکل دریاچه در دست بررسی است که در کارگروه کشاورزی استان منابع و نکات ریز این طرح بررسی می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تقویت زیستگاه‌های حوضه دریاچه ارومیه و جلوگیری از نابودی این زیستگاه‌ها مهمترین برنامه سازمان حفاظت محیط زیست است.

محمدی زاده اظهار کرد: در سال گذشته تنشی به حیوانات جزایر وارد شد که موجب شد حیوانات از خود واکنش نشان دهند.

وی افزود: برخی افراد بر این عقیده بودند که حیوانات این زیستگاه‌ها را به جای دیگری منتقل کنیم ولی ما معتقدیم این زیستگاه‌ها را باید چنان تقویت کرد که قدرت زیستگاهی خود را به هر نحو ممکن حفظ کنند.

محمدی زاده گفت: بر همین اساس پروژه‌ای برای تامین آب در رشکان ارومیه کلنگ‌زنی شد و منابع استانی این طرح نیز تامین و معرفی شدند.

وی با اشاره به هدف دیگر کلنگ زنی طرح خطوط انتقال آب به جزایر دریاچه ارومیه ادامه داد: جلوگیری از عوارض حاصل از تنشهایی که به لحاظ شرایط خشکسالی حاصل می‌شوند بر زیستگاه‌های دریاچه ارومیه، مهمترین هدف از اجرای این طرح است

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار