ردیف اعتباری برای طرح متروی تهران به مازندران در نظر گرفته شد
طرح متروی تهران به مازندران با تونل و پلهای متعددی احداث خواهد شد. طول مسیر این مترو از تهران، رودهن، آبعلی و آمل حدود ١٥ کیلومتر است که بین ٢ تا ٣ کیلومتر آن تونلهایی در زیر کوهها و پلهای بزرگ است و برآورد هزینه اجرای این پروژه را استاندار مازندران 8 میلیارد دلار اعلام کرد که با جذب سرمایهگذار خارجی قابل اجرا است.
به گزارش پانا شهر تهران،تردد و ترافیک در جادههای منتهی به شمال به ویژه در روزهای تعطیل به قدری زیاد است که مسئولان برای حل این مشکل به دنبال احداث مترویی در کنار آزادراه تهران -شمال شدند که این پیشنهاد را محسن نریمان، نماینده بابل و نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و عزت الله یوسفیان ملا، نماینده آمل ارائه دادند.
هر چند چندی پیش سیدحسین میرافضلی مدیرعامل پتروشیمی جم در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: « حدود ١٥ سال پیش قرار بود متروتهران- آمل راهاندازی شود و حتی شهردار وقت در حال تجهیز کارگاه برای ایستگاه اول آن در حوالی اُزگل تهران بود. این پروژه کمی بعد به فراموشی سپرده و صرفا به شعارها و اقدامات کوچک بیتأثیر بسنده شد. تنها اقدام مهم دراینباره، فراهمکردن مقدمات مترو تهران، پردیس- رودهن است؛ پروژهای که اجرای آن جدای از مترو تهران- آمل، بسیار ضروری و فوری است.
نماینده مردم آمل نیز در سالهای گذشته پیگیری کرده و بودجه اندکی برای زنده نگهداشتن یاد پروژه دریافت کرده است. هزینه اجرای مترو آمل به تهران بین سه تا ٥ هزارمیلیارد تومان خواهد بود. چنانچه سالانه ٢ میلیون سفر رفتوبرگشتی از این مسیر انجام شود و کرایه هر سفر ٥ هزار تومان باشد، درآمد سالانه این خط سالانه هزار میلیارد تومان خواهد بود و با لحاظ حاشیه سود آن، هزینه انجامشده در مدت ١ تا ١٢ سال بازخواهد گشت و به هر میزان که تعداد سفرها افزایش یابد، مدت بازگشت سرمایه کوتاهتر خواهد شد. چنانچه محل اسکان تعداد زیادی از خانوادههای تهرانی سواحل زیبای شمال و محل کار آنها تهران شود، در آن صورت میتوان انتظار داشت روزانه حدود ٥ هزار نفر در این مسیر تردد کنند که در آن صورت سرمایهگذاری انجامشده بسیار پرسود خواهد بود و سرمایهگذاری در مدت کمتر از پنج سال بازخواهد گشت.
در این پروژه تونل و پلهای متعددی احداث خواهد شد. طول مسیر این مترو از تهران، رودهن، آبعلی و آمل حدود ١٥ کیلومتر است که بین ٢ تا ٣ کیلومتر آن تونلهایی در زیر کوهها و پلهای بزرگ است و برآورد هزینه اجرای این پروژه نیز بین یک تا ١,٥ میلیارد یورو است. این پروژه با شرایط زیر، اقتصادی و برای سرمایهگذاران بخش خصوصی و سرمایهگذاران خارجی جذاب خواهد بود.
١- کل منابع مالی پروژه از طریق منابع ارزی ارزانقیمت تأمین شود.
٢- دولت بازپرداخت وام ارز را تضمین کند و اطمینان دهد چنانچه درآمد سالانه پروژه از حد تفاهمشده کمتر شود، مابهالتفاوت را به سرمایهگذار پرداخت کند.
٣- سالانه حداقل ١ میلیون سفر رفتوبرگشت در این مسیر ریلی انجام شود.
٤- کرایه بین ٥ تا ٧ هزار تومان برای هر سفر لحاظ شود.
٥- پروژه به صورت EPCF و با حداقل دو سال دوره تنفس برای شروع بازپرداخت اصل و فرع وام و مدت پنج سال دوران بازپرداخت اصل و فرع وام تعیین شود.
در چنین شرایطی این پروژه ملی برای سرمایهگذاران داخلی و خارجی توجیهپذیر و سودآور خواهد بود و میتواند آنان را برای حضور فعال در این پروژه ترغیب کند. همچنین حین اجرای این پروژه عظیم، میتوان ایستگاههای واقع در شهرهای مسیر، از جمله رودهن، آبعلی و شهرهای دیگر را زودتر از موعد راهاندازی و از درآمد آن نیز در مسیر پیشبرد پروژه استفاده کرد...»
از آنجایی که حمل و نقل ریلی در دنیا مطمئنترین و با صرفه ترین وسیله برای حمل کالا و مردم است این عامل سرآغازی شد تا این طرح کلید بخورد. این مترو از تهران-رودهن-آبعلی و آمل در واقع از جاده هراز عبور میکند.
محمد اسلامی استاندار مازندران عنوان کرده بود: در بخش ریلی، متروی تهران را به مازندران وصل خواهیم کرد هر چند این پروژه در این بخش بسیار عظیم است و بیش از هشت میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد اما باید سرمایه گذار جذب کنیم.
اما در دیدار استاندار مازندران با رئیس سازمان زمینشناسی کشور طرح اتصال مترو تهران وارد مرحله جدیدی شد.
طرح اتصال مترو تهران به شمال برای نخستینبار در آخرین ماههای سال توسط محمد اسلامی استاندار مازندران مطرح شد.
وی در عین حال خاطرنشان کرد که برای این طرح باید فاز مطالعاتی جدیدی در نظر گرفته شود.
در حال حاضر مباحث مطالعاتی زمینشناسی برای اتصال مترو تهران به مازندران نیاز است که یکی از فعالان زمینشناسی در استان مازندران در مصاحبهای با یکی از رسانهها مازندران اعلام کرد که دو خطر عمده وجود سنگهای آهکی و چشمههای جوشان مسیر اتصال مترو تهران را تهدید میکند.
قربان وهابزاده تصریح کرد: باید طرح مطالعاتی مناسب برای اجرای این طرح پیشبینی شود.
وی یادآور شد: ظرفیت مطالعه مناسب برای اجرای این طرح در کشور وجود دارد و متخصصان داخلی میتوانند در این زمینه ورود پیدا کنند.
علی نبیان معاون عمرانی استاندار مازندران در گفت و گو با تیتر امروز، گفت: ردیف اعتباری برای طرح متروی تهران به مازندران در نظر گرفته شد و جلساتی نیز با حضور استاندار و رئیس شورای شهر تهران و معاونان وزیر تشکیل شد و پیگیری آن نیز در دستور کار قرار گرفت.
نبیان افزود: پس از آن جلساتی نیز با مجموعه سازمان زمین شناسی برگزار و برنامهریزیهای لازم انجام شد و دولت نیز در بودجه سال ۱۳۹۷ ردیف اعتباری برای آن در نظر گرفت.
وی یادآور شد: متروی تهران به شمال حدود ۱۱۰ کیلومتر طول دارد.
ارسال دیدگاه