اکران «دیپلماسی شکست‌ناپذیر آقای نادری» در جشنواره بین‌المللی فیلم «گوتبورگ» سوئد

تهران (پانا) - فیلم مستند بلند «دیپلماسی شکست‌ناپذیر آقای نادری» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم در بخش «پنج قاره جهان» در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم «یوتوبوری» سوئد روی پرده رفت.

کد مطلب: ۸۰۷۱۹۸
لینک کوتاه کپی شد

فیلم مستند بلند «دیپلماسی شکست‌ناپذیر آقای نادری» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم و با حضور این سینماگران ایرانی در ۴ سانس مختلف از جمله؛ در سینماهای «گوته ۲»، «بیوپلاست ۳»، «کاپیتال» و «بیوپلاست ۸» در بخش «پنج قاره جهان» در چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «یوتوبوری» (گوتبورگ) Goteborg سوئد روی پرده رفت و مورد استقبال تماشاگران حاضر در این جشنواره و منتقدان سینمایی قرار گرفت.

بعد از اکران مستند ۸۹ دقیقه‌ای «دیپلماسی شکست‌ناپذیر آقای نادری» در جشنواره بین‌المللی فیلم «گوتبورگ»؛ تماشاگران حاضر در سالن اکران این فیلم، سوالات خود را از بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم پرسیدید و این دو سینماگر ایرانی به دقت به تمام این سوالات پاسخ دادند.

بهتاش صناعی‌ها در مورد چگونگی ساخت فیلم مستند «دیپلماسی شکست‌ناپذیر آقای نادری» گفت: مذاکرات هسته‌ای ایران، یک سال و نیم طول کشید و ما هم یک سال پیش از آن، کارمان را شروع کرده بودیم. سه تا چهار ماه هم زمان برد تا بتوانیم آقای نادری را قانع کنیم که درباره او و فرشی که آماده می‌کند؛ یک مستند بسازیم. در ابتدا مخالفت می‌کرد و می‌گفت که می‌خواهد فقط یک فیلم بازرگانی و گزارشی فقط درباره فرش و فرش‌بافی ساخته شود. و در نهایت، توانستیم قانعش کنیم که مستندی درباره چگونگی ساخت این فرش و کار و نیت او بسازیم.

وی همچنین گفت: آقای نادری می‌خواهد پیام صلح را به دولت ایالات متحده برساند. او دوستدار صلح است و هرگز نمی‌خواهد کشورش درگیر جنگ با آمریکا و یا هر کشور دیگر غربی باشد. قدرت اصلی او همین است که همیشه تلاش کرده است پیام صلح را اشاعه دهد. دقیقا همین موضوع، هدف اصلی و مورد علاقه ما در این فیلم بود. واقعیت آن است که ما علاقه‌ای به فرش‌ها نداشتیم، فرش‌ها هم فرش‌هایی با بافت حرفه‌ای نبودند. اما پیامی که او می‌خواست به جهانیان برساند برای ما جالب بود.

این کارگران ایرانی در ادامه سخنانش در مورد هدف از ساخت فیلم مستند «دیپلماسی شکست‌ناپذیر آقای نادری» گفت: هدف این فیلم آن است که با اکران در فستیوال‌های مختلف در سراسر دنیا، به او کمک کند تا پیامش به گوش جهانیان برسد.

صناعی‌ها در مورد بحث و مجادله کارگردان با آقای نادری در صحنه‌هایی از فیلم گفت: خب، در سال اول فیلمبرداری ما خیلی با هم بحثمان می‌شد. من همیشه فکر می‌کردم هر چه زمان بگذرد اوضاع بهتر می‌شود. اما هر چه بیشتر زمان گذشت اختلاف سلیقه‌ها هم بیشتر می‌شد. مثلا ایده‌ای می‌داد که ما نمی‌خواستیم در فیلم بگنجانیم. نیمه‌های فیلمبرداری بودیم که فکر کردم که این بحث‌ها را هم جلوی دوربین بیاورم. این بحث‌ها بخشی از پروژه مستند ما بودند و من می‌خواستم این را مستند کنم و آنها را به مخاطب نشان دهم. صحنه‌های آخر در مسیر فرودگاه بود که من فکر کردم شاید اصلا فیلمبرداری را متوقف کنیم. یا جایی احساس کردم، الان ماشین را گوشه‌ای پارک می‌کند و ما را از ماشین بیرون می‌کند. با این وجود، فیلمبرداری را ادامه می‌دادم و با خودم فکر کردم شاید او خودش می‌خواهد که بحث و جدل‌ها پیش بیایند و ثبت شوند.

وی در مورد نتیجه گرفتن آقای نادری از کارش گفت: واقعیت این است که این فرش‌های ایشان نمی‌توانند به تنهایی صلح برقرار کنند؛ اما می‌توانند به این پروسه کمک کنند. وقتی سیاستمداری در کشور من این فیلم را می‌بیند متوجه می‌شود که یک مرد ایرانی خواهان برقراری صلح است و نمی‌خواهد بین ایران و آمریکا یا کشورهای دیگر جنگ و درگیری صورت بگیرد؛ شاید این‌گونه تحت تأثیر قرار بگیرند و در سیاست‌های خود تجدید نظر کنند.

بهتاش صناعی‌ها در پایان سخنانش تأکید کرد: این مرد، نماینده اکثریت مردم است؛ مردم ایران دنبال جنگ نیستند و می‌خواهند رابطه دوستانه‌ای با جهانیان برقرار کنند. این فیلم و فیلم‌های شبیه آن، می‌توانند به سیاستمداران نشان دهد که اکثریت مردم خواهان صلح هستند.

جشنواره بین‌المللی فیلم «یوتوبوری» سوئد که بزرگترین جشنواره و رویداد سینمایی در منطقه اسکاندیناوی محسوب می‌شود؛ چهل و یکمین دوره آن با مدیریت هنری «یوناس هولمبرگ» Jonas Holmberg و با نمایش ۳۹۹ از کارگردانان ۷۸ کشور جهان در چندین بخش مختلف رقابتی و غیرقابتی در ۱۰ سینما و ۴۰ سالن سینمایی در شهر یوتوبوری در کشور سوئد برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار