ابوالقاسم قاسم زاده*

شوک بزرگ نظامی ـ سیاسی پوتین!

پوتین در سخنرانی سالانه خود، گزارشی از قدرت جدید نظامی ـ اتمی روسیه ارائه داد که در آمریکا و اروپا شوک خبری شد. اگر چه مسئولان «پنتاگون» و «کاخ سفید» چند ساعت بعد از انتشار سخنرانی رئیس جمهور روسیه و فیلم‌هایی که از بازسازی فرضی حمله با موشک‌های جدید به کالیفرنیای آمریکا نشان داده شد، تلاش کردند تا آن را بی‌اهمیت جلوه دهند؛ اما همه کارشناسان و استراتژیست‌های نظامی غربی در آمریکا و در اروپا، سخنان پوتین را شوک نظامی‌ ـ سیاسی علیه غرب تفسیر کردند و از آغاز دوره جدیدی از مسابقه تسلیحاتی ـ اتمی و سلاح‌های جدید تخریبی در غرب (آمریکا) و شرق (روسیه) خبر دادند. ترامپ تلفنی با رؤسای کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس درباره سخنرانی پوتین صحبت و گفتگو کرد.

کد مطلب: ۸۰۳۷۷۰
لینک کوتاه کپی شد

گزارش خبری از رونمای موشک‌های جدید در سخنرانی پوتین چنین است:

سلاح جدیدی که رئیس‌جمهوری روسیه در سخنرانی سالانه خود از آن پرده برداشت، موشک بسیار سریعی است که کینجال (خنجر) نامیده می‌شود. او همچنین فیلمی از مراحل موشک فوق سنگین «سرمت» را به نمایش گذاشت که باعث نگرانی غرب شده است. سرگئی سوروفکین، فرمانده نیروی هوا ـ فضای روسیه در گفتگو با خبرنگاران درباره توانایی‌های این موشک و خصوصیات منحصر به فردش صحبت کرد و گفت، این موشک از جنگنده‌های سریعی مثل جنگنده نسل پنجم «سوخو ـ 57» که آن را در چند دقیقه به سمت هدف منتقل می‌کنند، به سوی هدفی که باید آن را ویران کند، شلیک می‌شود. وی گفت: سرعت این موشک طی چند ثانیه به چند برابر سرعت صوت می‌رسد و به همین دلیل مقابله سامانه‌های دفاع هوایی با آن غیرممکن است. این موشک به لطف سیستم هدایتی که در کلاهک موشک قرار دارد و حین نزدیک شدن به هدف کار خود را آغاز می‌کند، با دقت بسیار بالایی به هدف مشخص شده اصابت می‌کند. بنابر اعلام وزارت دفاع روسیه، این موشک ظرف تنها چند ثانیه به هدف خود برخورد می‌کند و در نتیجه رهگیری آن از سوی سامانه‌های دفاع هوایی بعید است. طول این موشک به سه متر می‌رسد و سرعت آن به چهار ماخ (چهار برابر سرعت صوت) می‌رسد. موشک خنجر می‌تواند مسافت 2000 کیلومتر را طی کند. این موشک یکم دسامبر 2017 به صورت آزمایشی در جنوب روسیه شلیک شد و در حال حاضر جنگنده «میگ 31 بی ام» آن را حمل می‌کند. این جنگنده می‌تواند موشک‌هایش را به مسافت 720 کیلومتری حمل کند.

فرمانده نیروی هوایی روسیه اعلام کرد که موشک کینجال یا همان خنجر می‌تواند از طریق تغییر سرعت خود که چند برابر سرعت صوت است، به تمامی سامانه‌های دفاع هوایی کنونی و سامانه‌هایی که در آینده ساخته می‌شوند، نفوذ کند. علاوه بر خنجر، در پیام سالانه ولادیمیر پوتین، سامانه موشکی جدید «سرمت» هم معرفی شد. در فیلم معرفی این موشک سکوی زیرزمینی پرتاب موشک و مرحله اول پرواز آن نشان داده می‌شود. پوتین خاطرنشان کرد وزن موشک بالستیکی قاره‌پیمای «سرمت» بیش از 200 تن است و آن را می‌توان به کلاهک‌های هسته‌ای مسلح کرد و سامانه‌های دفاع موشکی به دشواری می‌توانند آن را رهگیری کنند. علاوه بر این تعداد بلوک‌های رزمی سرمت بیشتر از موشک «وایوودا» است که فعلاً قوی‌ترین موشک بالستیک قاره‌پیما در جهان است. موشک «سرمت» که کار ساخت آن در سال 2009 آغاز شد، جزو موشک‌های فوق سنگین است. این موشک با سوخت مایع کار می‌کند و از سکوهای زیرزمینی شلیک می‌شود.

اگر چه برخی از تحلیلگران غربی سخنرانی پوتین را برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه دانسته‌اند که تا دو هفته آینده انجام خواهد گرفت، اما اینگونه برداشت‌ها بیشتر جنبه‌ تبلیغی و رسانه‌ای در غرب دارد.

آنچه که با سخنرانی پوتین کلید زده شده است عبارتست از:

1ـ بازگشت به رقابت برتری تسلیحاتی روسیه و آمریکا بعد از سال‌ها از پایان «جنگ سرد» و قدرت‌نمایی جهانی با تعریف دو ابر قدرت شرقی (روسیه) و (آمریکا). پوتین در این سخنرانی بصورت علنی به غرب و بخصوص به ترامپ هشدار داد و گفت «در استفاده از سلاح هسته‌ای جدید برای دفاع از خود و متحدانمان تردید نمی‌کنیم.»

2ـ تا قبل از این سخنرانی تمامی تحلیلگران سیاسی ـ نظامی دو کانون یکی در منطقه شرق آسیا (دریای چین) و دستیابی کره شمالی به کلاهک‌های هسته‌ای و تولید موشک‌های دوربرد (بالستیک)، همچنین در خاورمیانه قدرت موشکی ایران را مرکز تقابل و برنامه‌ریزی سلطه نظامی و تهدید نظامی‌گری ترامپ نام می‌بردند.

ترامپ با قدرت‌نمایی از توان تخریبی ارتش آمریکا در پی دیکته سیاسی خود بود. رئیس‌جمهور آمریکا در یکسال گذشته بصورت مستمر از بازسازی قدرت اتمی و تسلیحاتی نیروهای مسلح آمریکا خبر می‌داد. بودجه ارتش را 25 برابر از گذشته کرد و خبر از پروژه‌های ساخت سلاح‌های تخریبی جدید با همان قدرت ویرانگر اتمی و فروش انواع و اقسام تسلیحات پیشرفته و مدرن به شیوخ حاکم در خلیج‌فارس و کسب دلارهای سرگردان نفتی و گازی از ذخایر ارزی (دلاری) آنها داد. چین را در شرق آسیا تهدید نظامی نامید و خبر از «نابودی کامل» کره شمالی با سلاحهای اتمی داد. از سوی دیگر برای تثبیت هژمونی رژیم صهیونیستی این رژیم را با تسلیحات جدید مسلح کرد. مسأله فلسطین را فراموش شده و از دستور کار خارج شده نامید. «نتانیاهو» پژواک لحظه به لحظه قدرت نمایی نظامی ترامپ در منطقه شد. اکنون با سخنرانی پوتین، ضربه سنگینی بر این سیاست‌ورزی بین‌المللی ترامپ (آمریکا) وارد شده است که مسیر بسیاری از معادلات یا تناسب قدرت در صحنه بین‌المللی به هم خواهد خورد.

3ـ این رقابت، رقابت تسلیحاتی ـ اتمی مسکو ـ واشنگتن نه تنها به افزایش فضای بحران‌های منطقه‌ای در جهان که صلح بین‌المللی را در مسیر تهدید جنگ سوق خواهد داد.

4ـ ترامپ گرفتار مشکلات بسیار در سیاست‌های داخلی خود در آمریکا است. سخنرانی پوتین علاوه بر داخل آمریکا در صحنه بین‌المللی نیز مشکلات او را مضاعف خواهد کرد و نزدیک‌ترین متحدان آمریکا، اروپا (اتحادیه اروپا) در پی ارزیابی از شرایط جدید و آینده‌نگری خود خواهند شد.

منبع:روزنامه اطلاعات

* سردبیر روزنامه اطلاعات

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار