۳ ساله شدن هنرستانها، قانونی که زیرآب تکنیسینپروری را زد
تهران (پانا) - استاد دانشگاه و رئیس جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه با اشاره به ورود دانشآموزان فنی مانند افراد دیگر به دانشگاه، معتقد است ۳ ساله شدن هنرستانها، زیرآب فنیها و تکنیسین پروری را زده است.
مسعود شفیعی در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش که با موضوع ارتباط مدرسه، دانشگاه، صنعت پخش شد با بیان اینکه مدرسه پله اول و قبل از دانشگاه است گفت: افراد ۱۲ سال در آموزش و پرورش تحصیل میکنند و سپس وارد دانشگاه میشوند و صنعت از محصولات دانشگاهها استفاده میکند. به عبارتی این سه رکن با یکدیگر مرتبطاند.
وی افزود: یکی از مشکلات فعلی این است که صنایع ما بعضا صاحب فناوری نیستند و به تکنیسین به صورت اپراتور نیاز دارند.
استاد دانشگاه و رئیس جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه با بیان اینکه دانشگاه میتواند در انتخاب رشته به دانشآموزان کمک کند گفت: بسیار شنیدهایم که بچهها از انتخاب رشتهشان پشیمان شوند. مدارس با بازدید از صنعت و حضور تمام وقت دوماهه تابستان با صنعت آشنا شوند تا برای انتخاب رشته دید پیدا کنند.
شفیعی با اشاره به اینکه یک مشکل فرهنگی وجود دارد و این است که هنرستانها تقاضامحورانه عمل کردند، اما عدم تثبیت قوانین مسائلی ایجاد کرد اظهار کرد: تغییر برخی قوانین، توانمندی های مثبت قدیمی را از بین میبرند. به عنوان مثال در برنامه چهارم توسعه آمده بود ۴۰ درصد فارغالتحصیلان باید تکنیسین شوند، تا اینکه یکی دوسال گذشته هنرستانها را ۱۲ ساله کردند. حالا دانشآموزان فنی هم میتوانند همانند سایرین، در هر رشته دیگری وارد دانشگاه شوند. معتقدم این قانون، زیرآب فنیها و تکنیسین پروری را زده است.
وی افزود: در دانشگاه هم چون دیگر تکنیسین دو ساله جواب نمیدهد، باید لیسانس بدهیم که اسمش را تکنیسین چهارساله گذاشتند، تکنیسینی که نوآوری و اقتصاد مهندسی را هم بلد است.
استاد دانشگاه و رئیس جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه درباره ارتباط دانشگاه و صنعت عنوان کرد: این دو باید اهداف مشترکی داشته باشند تا به یکدیگر نزدیک شوند. اکنون چنددرصد قوانین پیاده شده است؟ از یک سو صنعت میخواهد نوآوریاش به صورت اسرار باقی بماند و از سوی دیگر دانشگاه میخواهد تحقیقاتش را منتشر کند.
وی تاکید کرد: صنعت باید نیازهایش را جمع کرده و به سمت دانشگاه بیاید، اما چون در گذشته دانشگاهها پاسخگوی خوبی نبودند صنعت مایوس شده است.
شفیعی با بیان اینکه در تمام دنیا از ارتباط صنعت و دانشگاه ناراضیاند زیرا هرکدام وظایف و اهداف خود را میبینند گفت: در واقع ارتباط با صنعت در دانشگاهها تعریف نشده است. آیا خریدار به سراغ فروشنده میرود یا برعکس؟ دانشگاه باید به فکر صنعت باشد. وقتی دانشگاهها به سمت تقاضا محوری میروند این دو با هم نزدیک میشود.
وی افزود: دانشگاهها در حوزه تئوری خوب درخشیدهاند، ولی تاثیر آن در اقتصاد ما چه بود؟ هیچ یا خیلی کم. این در حالی است که مقالات علمی در دیگر کشورها به طرح تبدیل و در صنعت به فروش میرود. اما اینجا از طرح خبری نیست و ایده به محصول تبدیل نمیشود.
استاد دانشگاه و رئیس جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه با اشاره به اینکه امروز ارتباط میان صنعت و دانشگاه رشد کرده اما تا نقطه ایده آل فاصله دارد اظهار کرد: آموزشهای اولیه را در مدرسه خوب ارائه میدهیم ولی نوآوری و خلاق پروری نداریم. باید دانشآموز و دانشجو ایده بدهند و در دانشگاه دست اساتید بازگذاشته شود.
شفیعی ادامه داد: کشورهای توسعه یافته مراحلی را طی کردهاند که به نظام نوآوری رسیدهاند. باید خروجی پارکهای فناوری و مراکز رشد را بررسی کنیم.
ارسال دیدگاه