ضرورت جمع آوری و بازیافت زباله با فن آوری های روز

همدان (پانا) - رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان بر جمع آوری زباله با فن آوری های روز تأکید کرد و گفت: استفاده از دانش نوین در امر جمع آوری و بازیافت زباله و پسماند در همدان امری ضروری است.

کد مطلب: ۸۰۰۷۹۵
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت جمع آوری و بازیافت زباله با فن آوری های روز

مریم روانبخش در کمیسیون اقتصاد، سرمایه ‌ گذاری و گردشگری شورا که با حضور سرمایه ‌ گذار بخش خصوصی تشکیل شد، افزود: جمع آوری زباله به صورت یک مدیریت واحد می ‌ تواند مؤثر برای سرمایه ‌ گذاری، توجیه اقتصادی داشته باشد.

روانبخش با اشاره به وجود سایت بازیافت زباله شهرداری همدان اظهار کرد: مطالعات وضع موجود سایت زباله باید تحلیل شده و سیاست ‌ های اجرایی شهرداری برای سرمایه ‌ گذار کاملاً تشریح شود.

روانبخش اضافه کرد: قراردادهای موردی و بدون مطالعه و نداشتن طرح جامع و اجرایی برای سایت 250 هکتاری زباله و برنامه ‌ ای مدون از مبدأ تا انتهای نظام مدیریت زباله در شهر را دچار چالش خواهد کرد.

وی با بیان اینکه شورا و شهرداری همدان از سرمایه ‌ گذاری در بخش بازیافت زباله استقبال می ‌ کند و آمادگی همکاری در این زمینه را دارد، از نمایندگان شرکت ناب اندیشان که متقاضی سرمایه ‌ گذاری در بخش بازیافت بودند تقاضا کرد ضمن معرفی مدیریت بهره برداری در این پروژه را در جلسه ارائه کنند.

سخنگو و رئیس کمیسیون خدمات شهری و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر همدان هم اظهار کرد: در جمع آوری زباله و پسماند باید از روش سنتی به نوین حرکت کرد.

کامران گردان با بیان اینکه در خصوص درآمدزایی در بخش پسماند زباله توسط شورا و شهرداری همدان اقداماتی صورت گرفته است، افزود: در این راستا تاکنون سرمایه ‌ گذاران زیادی متقاضی احداث سایت بازیافت زباله بوده ‌ اند اما به دلیل نداشتن برنامه مناسب موفق نشده ‌ اند پروژه را عملیاتی کنند.

گردان با اشاره به تشکیل کمیسیون اقتصاد، سرمایه ‌ گذاری و گردشگری شورا اظهار کرد: این کمیسیون به دنبال تسهیل امور سرمایه ‌ گذاری در همدان است تا مراحل و فرایند این امر در شهرداری به راحتی انجام شود.

وی به حمایت ‌ های مدیریت ارشد استان از سرمایه ‌ گذارای اظهار کرد: شورا نیز معتقد است برای جذب و ماندگاری سرمایه ‌ گذار باید بسترها و زمینه ‌ های آن را فراهم کرد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان یادآور شد: اقداماتی در زمینه فرهنگ جمع آوری و تفکیک زباله از مبدأ انجام دادیم که این فرهنگ نیز به خوبی نهادینه نشده است.

کامران گردان با اشاره به ترویج فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ اظهار کرد: شورا و شهرداری در احداث سایت بازیافت زباله به دنبال درآمدزایی نیست بلکه هدف کاهش هزینه ‌ ها و رعایت مسائل زیست محیطی است.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش ‌ های شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه امروزه زباله به مباحث قابل توجهی تبدیل شده است، گفت: سیاست شورا در خصوص بازیافت زباله درآمدزایی نیست بلکه توجه به مباحث زیست محیطی است تا از بازیافت پسماندها استفاده ‌ های بهتری داشته و زباله ‌ ها مجدد به چرخه زمین برگردد.

حمید بادامی ‌ نجات با اشاره به درخواست سرمایه ‌ گذار بخش خصوصی جهت احداث سایت بازیافت و تبدیل زباله به مواد آلی افزود: لازم است علاوه بر مطالعات طرح پیشنهادی از تجربیات شهرها و استان ‌ های ناموفق در اجرای اینگونه طرح ‌ ها برای پیشگیری از بروز مشکلات آتی در این زمینه استفاده کرد.

در ادامه جلسه بهاری یکی از نمایندگان شرکت ناب اندیشان به معرفی کارشناسان و مسؤولان همراه شرکت پرداخت و ضمن بیان نحوه اجرای پروژه بازیافت زباله به روش نوین، خلاصه ‌ ای از سوبق اجرایی شرکت در این زمینه پرداخت که می ‌ توان به شرکت هلدینگ مذکور با شرکت هلندی وکلوترن اشاره کرد.

وی همچنین به فعالیت ‌ های شرکت از جمله تولید برق، کود کمپوست، گاز از زباله اشاره کرد و یادآور شد: جمع ‌ آوری زباله از مبدأ، حمل و انتقال، بازیافت و صنایع تبدیلی از جمله محورهای مدیریتی جمع ‌ آوری زباله توسط شرکت است که بر اساس آنها برنامه ‌ ریزی شده است. وی در خصوص شناخت شرکت ناب اندیشان از وضعیت موجود در زمینه تولید و بازیافت زباله همدان اظهار کرد: شرکت همه اقدامات و قراردادهای شهرداری همدان را مطالعه کرده و با نقاط قوت و ضعف پروژه آشناست بر این اساس سیاست ‌ های شرکت نیز در راستای سیاست ‌ های مدیریت شهری همدان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار