سخنگوی وزارت بهداشت:

۸۹ درصد مردان ایرانی دارای الگوی تغذیه‌ای نامناسب هستند

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید 89 درصد مردان الگوی نامناسب تغذیه‌ای داشته و 5 بار مصرف میوه و سبزیجات را به صورت روزانه ندارند.

کد مطلب: ۸۰۰۴۸۱
لینک کوتاه کپی شد
۸۹ درصد مردان ایرانی دارای الگوی تغذیه‌ای نامناسب هستند

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، ایرج حریرچی در نشستی خبری با اشاره به سقوط هواپیمای تهران - یاسوج گفت: در این هواپیما تعدادی از همکاران پزشک و پرستار حضور داشتند که برای ارائه خدمت به یاسوج می‌‌رفتند. عملیات تجسس در منطقه با بالگردهای اورژانس و سایر نیروها، در حال انجام است و اکنون ١٠٠ نیروی اورژانس و ٤٠ آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس در محل حادثه حضور دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه به موضوع اهدای خون اشاره کرد و گفت: با شروع فصل سرما، مراجعه کنندگان برای اهدای خون کمتر می‌شود. آمار اهدای خون کمی کاهش پیدا کرده و نیاز است که اهداکنندگان مستمر و سایر اهداکنندگان برای اهدای خون مراجعه کنند، چرا که معمولا میزان عمل‌‌های جراحی در ماه‌های آخر سال افزایش پیدا می‌کند. از مردم درخواست می‌کنیم که برای اهدای خون مراجعه کنند.

وی ادامه داد: فقط 3 درصد مردان ایرانی هیچ عامل خطری در شیوه زندگی خود برای ابتلا به بیماری‌های مزمن غیر واگیر از قبیل سکته قلبی و مغزی و سرطان‌ها ندارند و حدود نیمی از مردان مبتلا به چاقی یا اضافه وزن هستند. از طرفی چاقی شکمی در مردان بالاتر از زنان است که یک عامل خطر مهم بیماری قلبی عروقی است.

حریرچی با بیان اینکه میزان مرگ و میر ناشی از مصرف سیگار در مردان حدود سه برابر زنان است، تصریح کرد: حدود 89 درصد مردان الگوی تغذیه مناسبی ندارند و کمتر از 5 واحد میوه و سبزی در روز مصرف می‌کنند، 31 درصد مردان فعالیت بدنی نامناسب دارند، 20 درصد مردان به طور روزانه سیگار می‌کشند. 18 درصد مردان فشارخون بالا ، 13 درصد قند خون بالا و 25 درصد مردان کلسترول خون بالا دارند.

مردان 2 برابر بیشتر از زنان به علت حوادث فوت می‌کنند

وی با بیان اینکه مردان 2 برابر بیشتر از زنان به علت حوادث فوت می‌کنند، گفت: سه چهارم موارد فوت در حوادث ترافیکی و چهار پنجم موارد فوت در خشونت‌ها و دگرکشی‌ها مربوط به مردان است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، احتمال مرگ مردان در سنین بین 50 تا 74 سال بیش از 40 درصد است که این رقم در زنان کمتر از 30 درصد است.

وی ادامه داد: در بین 67 عامل خطر تهدید کننده سلامت، 60 مورد بیشتر در مردان به نسبت زنان باعث مرگ و میر می‌شود و 10 مورد اول، همگی در مردان شایع‌تر هستند و همچنین از 37 سرطان شایع، 32 مورد در مردان شیوع بالاتری دارند. 95 درصد از حوادث شغلی منجر به مرگ و 7 درصد حوادث شغلی غیر منجر به مرگ در مردان رخ می‌دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه مردان به هنگام بیماری، کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند، گفت: در صورت مراجعه نیز کمتر در خصوص وضعیت بیماری و علائم با پزشک صحبت می‌کنند. همچنین مردان تمایل کمتری به بازگو کردن مشکلات روحی و روانی خود با افراد خانواده، دوستان و پزشکان دارند.

حریرچی خاطرنشان کرد: سوختگی4.7 درصد مرگ‌های غیر طبیعی در ایران را شامل می‌شود که این میزان در مردان 1.2 برابر بیشتر از زنان رخ می‌دهد. همچنین غرق‌شدگی 2.4 درصد مرگ‌های غیر طبیعی در ایران را شامل و مردان 6.7 برابر بیشتر از زنان دچار غرق شدگی می‌شوند.

وی اضافه کرد: برق گرفتگی 2 درصد مرگ‌های غیر طبیعی در ایران را شامل می‌شود که در مردان 7.6 برابر بیشتر زنان است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با مصوبه مجلس برای واریز حق بیمه تأمین اجتماعی به خزانه اظهار داشت:‌این مبلغ در واقع گردش خزانه را طی کرده و توسط تأمین اجتماعی همه آن و در زمان مشخص برای بهداشت و درمان هزینه خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت طی 25 سال گذشته دو مشکل با سازمان تأمین اجتماعی داشته است،‌گفت: همه 9 بیست و هفتم مصوبه در بهداشت و درمان هزینه نمی‌شود و مسأله دوم اینکه این هزینه‌ها اگر باشد به موقع انجام نشده است. این مصوبه تأیید می‌کند که مبلغ مشخص با نظارت خزانه صرف ارائه خدمات به بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی خواهد شد و رقم‌های این 9 بیست و هفتم حدود 19 هزار میلیارد در سال‌های مختلف بوده و متفاوت است.

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد سموم و کودهای شیمیایی گفت: وضعیت سموم و کودهای شیمیایی از دیدگاه وزارت بهداشت و درمان ایده‌ال نیست ولی حرکت‌های امیدوارکننده در این زمینه انجام شده و پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

وی درباره اخذ مالیات از درآمد پزشکان نیز توضیح داد: افزایش مالیات در پزشکان مطرح نیست بلکه مجلس در مورد سطوح مختلف درآمدی مالیات وضع کرده که تا سطحی را معاف، سطحی را 10 درصد و بخشی را بالاتر از 35 درصد مالیات است که تنها تعدادی از متخصصین شامل این مالیات می‌شوند.

حریرچی افزود:برخی از پزشکان با تعرفه حداقل دولتی ارائه خدمت می‌کنند و پزشکان بخش دولتی نسبت به خصوصی نرخ خدمت آنها کمتر از 25 درصد تعرفه است. پزشکان بخش دولتی با حداقل تعرفه فعالیت می‌کنند و در بخش خصوصی نیز 50 درصد آنها فعالیت نداشته بنابر این نباید فشار مضاعف به آنها وارد کنیم.

وی درباره خرید بالگردهای دید در شب گفت: ما پیگیر این مسئله هستیم ولی جزئیات آن را از سرپرست اورژانس کشور سوال کنید.ولی آنچه مسلم است این بوده که وزارت بهداشت هم به هلی‌کوپترهای دید در شب و هم به هلی‌کوپترهای انتقال بیمار نیاز دارد.

حریرچی گفت:‌ برخی هلی‌کوپترهای موجود برای امداد و انتقال بیمار مناسب نیست که بخشی از بالگردهای جدید خریداری شده و برخی نیز در حال واردات است. با توجه به انتظارات مردم و نوع حوادث که نیاز داریم امدادرسانی فوری انجام شود تجهیزات لازم ضرورت به شمار می‌رود.

برخورد با پزشکانی که خارج از تعرفه، ویزیت دریافت می‌کنند

وی در مورد ویزیت پزشکان بیان داشت: میزان ویزیت مصوبه دولتی داشته و فلوشیپ، متخصص، پزشک عمومی و ... هر کدام در بخش‌های دولتی، نیمه‌دولتی، خصوصی و ... مصوبه و تعرفه خاص خود را دارند ولی آنچه که مسلم است این بوده که همه افراد که به مردم خدمت ا رائه می‌کنند باید از تعرفه مشخص تبعیت کنند.

حریرچی اضافه کرد: در بخش خصوصی ویزیت سرپایی پزشک و دندانپزشک 23100 تومان، ویزیت متخصص 36 هزار تومان، ویزیت فوق‌تخصص و فلوشیپ روانپزشکی 45200 تومان و پزشکان فوق‌تخصص روانپزشک 51500 تومان است و البته تعرفه‌ها در بخش دولتی متفاوت بوده و بیمه‌ها نیز تعرفه دولتی را تحت پوشش قرار می‌دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد تصویب طرح افزایش قیمت سیگار در مجلس،‌گفت: مجلس گام بسیار مهمی در مورد دخانیات برداشت که این موضوع در وجه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است.

حریرچی با اشاره به اینکه وزیر بهداشت به عنوان کمیسیونر مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر انتخاب شده است،گفت:‌در کل دنیا فقط از 15 کشور مقام عالی‌رتبه انتخاب شده‌اند. ما از 19 شاخص به 15 شاخص استانداردهای رسیدیم و یکی از عواملی که همواره با آن مواجه بودیم مسئله مالیات بر سیگار بود که متأسفانه این مالیات پایین‌ترین میزان را داشت و تنها مالیات بر قیمت خرده‌فروشی گذاشته بودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار