دبیر سابق کانون انبوه سازان در گفت وگو با پانا:

قیمت مسکن حبابی است/معکوس شدن فرایند عرضه و تقاضا در بازار مسکن

خبرگزاری پانا: دبیر سابق کانون انبوه سازان با بیان اینکه قیمت مسکن حبابی است گفت: اکنون با توجه به رشد افسار گسیخته قیمت مسکن فرایند عرضه و تقاضا معکوس شده چنانکه خریداری وجود ندارد.

کد مطلب: ۷۳۷۳۵
لینک کوتاه کپی شد

فرهاد سعدلو در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پانا، در خصوص وضعیت بازار مسکن اظهار کرد: طی چند سال گذشته رخدادهای سیاستی از منظر برنامه ریزی و همچنین اقتصادی در کشور قیمت مسکن را تحت تاثیر خود قرار داده است چنانکه بازار مسکن با روند افزایشی رو به رو بوده است.

دبیر سابق كانون سراسری انبوه سازان افزود: اما از عوامل مهم تاثیر گذار بر رشد قیمت مسکن به ویژه در تهران می توان به هدفمندی یارانه ها، افزایش نرخ حامل های انرژی، تحریم های اقتصادی و تاثیر آن بر بازارهای موازی ارز و طلا اشاره کرد.

سعدلو تصریح کرد: طی یک سال گذشته و بی سامانی بازار ارز و طلا و بالا بودن ریسک سرمایه گذاری در این بازارها نقدینگی را به سمت بازار مسکن سوق داد البته گذشته از مسایل یاد شده جو روانی ایجاد شده از اوضاع اقتصادی کشور بر رشد قیمت ها اثر بیشتری داشت.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه بازار مسکن اکنون حبابی است گفت: با رشد قیمت افسار گسیخته مسکن در تهران فرایند عرضه و تقاضا معکوس شده چرا که با توجه به کاهش قدرت خرید مردم در اثر تورم نرخ مسکن با رشد بی سابقه همراه بوده در حال حاضر فروشنده هست اما خریداری وجود ندارد.

سعدلو ادامه داد: کسانی که نقدینگی خود را در بازار مسکن سرمایه گذاری کردند اکنون برای فروش ملک خود خریدار ندارند.

دبیر سابق كانون سراسری انبوه سازان با تاکید بر رکود در بازار مسکن اظهار کرد: افزایش بی سابقه قیمت مسکن طی چند ماه نشانگر رکود زود هنگام در بازار است چرا که افزایش 30 تا 35 درصدی قیمت مسکن بسیار طبیعی است اما رشد 50 تا 80 درصدی طی چند ماه تنها رکود را به همراه خواد داشت.

سعدلو در پاسخ به اینکه آیا قیمت مسکن در اثر تداوم رکود در بازار کاهش خواهد یافت؟ نیز گفت: افزایش قیمت مسکن باید پیکانی باشد و کنترل آن نیز به سیاست های حاکمیتی بستگی دارد اما گمان نمی کنم قیمت مسکن بیشتر از این رشد داشته باشد چون خریداری نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار