رئیس مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل خبرداد:

افزایش درآمد حاصل از کشت ارقام محصولات زراعی در استان اردبیل

اردبیل (پانا)- رئیس مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: امسال میزان درآمد حاصل از کشت و تکثیر ارقام به محصولات زراعی در این استان از 10 میلیارد ریال ارزش اقتصادی و ریالی 60 میلیارد ریال افزایش یافت.

کد مطلب: ۷۱۲۹۴۶
لینک کوتاه کپی شد

حسین کربلایی خیاوی در جلسه شورای تحقیقات کشاورزی استان افزود: امسال با ارزیابی سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی وزرات جهاد کشاورزی این مرکز با راه اندازی اولین تالار ترویج و چاپ 145 نشریه ترویجی اولین مقام برتر کشوری را کسب کرد .
وی گفت: در سایه تولید محصولات فن آورانه برای اولین بار در سال زراعی گذشته یک هزار تن بذر در کلاس های 1 و 2 و 3 و بذر مادری استحصال شد که این موفقیت ها در سایه تلاش محققان این مرکز حاصل شده است .
رئیس مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اظهار کرد: برنامه های توسعه بخش کشاورزی این استان بر اساس افزایش بهره وری و در راستای حمایت از تولید ، تامین امنیت غذایی ، اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و جایگزینی واردات و توسعه صادرات غیر نفتی طراحی شده و در حال اجراست .
کربلایی خیاوی افزود: ترویج و بکارگیری اصول صحیح مهندسی در کشاورزی ، بهره گیری از ارقام و بذور اصلاح شده ، پربازده و مقاوم به آفات و بیماری های گیاهی ، بکارگیری روش های به زراعی سازگار با تغییرات اقلیم ، توسعه سامانه های نوین آبیاری ، توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و انتقال آخرین یافته های علمی و تحقیقاتی به مزارع از جمله اقداماتی است که برای افزایش بهره وری در بخش کشاورزی به انجام رسیده است .
وی بالا بردن سطح اطلاعات علمی و تخصصی بهره برداران را از ضروریات موفقیت در تولید محصولات کشاورزی ذکر کرد و افزود: دانش مهم ترین نهاده در کشاورزی است و این نهاده باید همانند سایر نهاده های تولید در اختیار کشاورزان قرار بگیرد .
رئیس مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: با اتخاد تدابیر راهبردی و اجرای برنامه های کاربردی با رویکرد افزایش بهره وری تولید محصولات کشاورزی از حدود 25 میلیون تن قبل از انقلاب به بیش از 120 میلیون تن در سال 1395 افزایش یافته است .
کربلایی خیاوی افزود: با توجه به محدودیت منابع خاک و آب کشور لزون نگاه دانش محور به حوزه کشاورزی بیش از پیش ضروری است .
گفتنی است:استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند .
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار