معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش
کاظمی: تربیت بر مبنای ساحتهای شش گانه دانش آموز را به کمال می رساند
شهریار (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی روسای ادارات قرآن، نماز و عترت سراسر کشور که در اردوگاه شهید منتظری شهریار در حال برگزاری است محور برنامه های معاونت پرورشی در سال آینده را حول موضوع قرآن، عترت و نماز دانست.
به گزارش خبرنگار پانا شهرستانهای تهران، علیرضا کاظمی اظهار کرد: با نگاه به سند تحول بنیادین می بینیم که روح حاکم بر تعلیم و تربیتی است که تمام ساحتهای شش گانه را در بر می گیرد و باید دانش آموز را در مسیر کمال قرار دهد ولی امروزه در مدارس ما فقط به یک ساحت اهمیت داده می شود .
وی در ادامه با اشاره به اینکه کیفیت و کمیت در تربیت دانش آموزان باید بر مبنای تعالیم اسلامی حاصل شود افزود: در اجرای صحیح سند بنیادین تمام ساحت های آموزشی با محوریت دین تبیین شده و اگر ما قرآن، عترت و نماز را محور فعالیت های خود قرار ندهیم به بیراهه خواهیم رفت وبدانیم ساحت تربیت دینی و اعتقادی حاکم بر همه ساحتها میباشد و از این منظر حیات ما هم باید با رویکرد دینی باشد .
کاظمی اظهار کرد: برای اجرای صحیح سند تحول بنیادین باید برای مقابله با چالشهای پیش رو برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم روح قرآن را در فرهنگ آموزشی کشور تثبیت کنیم .
وی با اشاره به وجود مشکلات در حوزه پرورشی از جمله کمبود منابع انسانی و مالی افزود: کار برای قرآن باید دلی باشد، و اگر ما بخواهیم بخاطر مشکلاتی که در اجرای برنامه های خود مواجه میشویم، دست از کار بکشیم که نسبت به وظایفمان کوتاهی کرده ایم .
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با استقبال از حذف آزمون در مقطع ابتدایی در راستای اجرای سند تحول بنیادین افزود: امروز دهها چالش مختلف ازجمله نگاه تفکیکی، نگاه آموزش فردی و امثال آن بلای جان آموزش تربیتی شده و خوشبختانه آموزش و پرورش یک اقدام انقلابی بزرگ را در این ایام برای کاهش این نگاه انجام داده و آن برداشتن و حذف آزمون ورودی پایه هفتم در مدارس مختلف بوده است.
وی خاطر نشان کرد: بر این اساس آزمونهای آمادگی برای ورود به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی و همچنین آزمونهای مقیاس وسیعی که توسط بنگاههای آزمونساز و آزمونپرداز در دبستانها برگزار میشود، ممنوع شده و این تصمیم در راستای ارزشهای اسلامی و اهداف سند تحول بنیادین یعنی توسعه و گسترش عدالت آموزشی است و میتواند تب کنکور زودهنگام در دوره کودکی را تا حد زیادی کنترل کندو کاهش استرس، خشم، خستگی دانش آموزان از وظایف ماست که باید با جایگزین کردن فعالیتهای متنوع پرورشی و آموزشی در جهت رشد و بالندگی دانش آموزان کوشش کنیم .
وی با اشاره به تک بعدی بودن آموزش در سطح مدارس گفت: به جای اینکه دانش آموز از حضور در کلاس درس لذت ببرد و کسب مهارت کند با دنیایی از استرسها و نمودارهای متعدد ارزیابی روبروست که از بزرگترین مشکلات سیستم آموزش است
کاظمی با بیان اینکه کسانی که در حوزه قرآن عترت و نماز آموزش و پرورش کار میکنند، باید قدر خودشان را بدانند و لحظهای از فعالیت خود درنگ نکنند افزود: کار کردن در حوزه قرآن و آموزش و پرورش نعمتی الهی است و آن را نمیتوان با چیزی عوض کردودر مسیر قرآن قرار گرفتن توفیقی است که لطف خداوند منان بوده و لذا باید بدانیم که مشکلات نباید ما را تضعیف کنند و اگر مادیات، مشکلات و کمبودها در مقابل ما قرار گرفت و ما را از حرکت باز داشت باید بدانیم که دشمن در تحقق هدف خود موفق بوده و باید بدانیم که ما برای قرآن و نماز باید جان و مال بدهیم.
وی تصریح کرد: یکی از ویژگیهای قرآن مبارک بودن آن میباشد و مبارک به معنی خیری است که استمرار داردو برهمین اساس قرآن منشا برکت و موفقیت ما است و انسان را در مسیر هدایت و سعادت قرار میدهد، اما به شرط اینکه در آن تدبر کنیم و به آن تمسک بجوییم، تمسک به قرآن یعنی تجلی شدن آموزههای قرآنی در رفتار و کردار ماو لذا برای هرکدام از این رویکردها باید مجموعهای از فعالیتهای قرآن و عترت را برنامهریزی و طراحی کنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه امروز مهمترین راه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی پیوند دادن دانش آموزان با قرآن عترت و نماز است افزود: خود کنترلی و خدا را حاضر و ناظر برخود دیدن بهترین وسیله برای جلوگیری از آسیب است و اگر این نباشد، سایر موارد هم اثربخش نخواهد بودو لذا باید این مسئله، محور پیشگیری از آسیب های اجتماعی قرار گیرد و اولویت فعالیتهای ما باشد.
کاظمی گفت: افق های روشنی در پیش رو داریم و تلاش میکنیم مرکز آموزش عمومی قرآن را برای سال آینده در تمامی مدارس سراسر کشور راهاندازی کنیم و این مجموعه در تمامی استان های کشور راه اندازی خواهد شد و کار گروههای متفاوتی را برای آن فعال خواهیم کرد که به برنامههای متنوع دینی و قرآنی در آنها می پردازند.
وی تاکید کرد: اولویت و استراتژی ما توسعه فرهنگ قرآن نماز و عترت است و بر همین اساس به دنبال توسعه فعالیتهای مهارت محور و اخلاق محور هستیم که راهکار عملیاتی برای آن را تدوین خواهیم کرد و همچنین تلاش میکنیم نشاط و امید در بین دانشآموزان ایجاد شود واگر امروز دانشآموزان از فضای مدرسه زده شده اند و با یک فضای دانشزده و دانش محور روبرو هستند، که نشاط را از دانشآموزان گرفته و یکی از سیاستهای اصلی ما تحقق این مسائل است.
کاظمی با بیان اینکه یکی از فعالیتهای اثرگذاری که میتوانند در تحقق این مسئله نقش آفرینی کنند فعالیتها و برنامههای دینی و قرآنی است ادامه داد: در کنار این برنامهها برنامههای اردویی، ایجاد مراکز فرهنگی و تقویت دارالقرآن ها جز رویکردهای اصلی ما در برنامههای این معاونت است و تلاش میکنیم بهترین فعالیت های فرهنگی در دارالقرآن های وزارت آموزش و پرورش و مدارس برگزار کنیم و همچنین برنامههای اثر بخشی را در این حوزه تقویت خواهیم کرد.
ارسال دیدگاه