نوید ادهم: اگر به مطالبات خانوادهها پاسخ ندهیم، آموزش و پرورش دیگری رقم میزنند
تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش معتقد است نظام آموزشی که نتواند همپای تحولات جدید حرکت کند، بازنده میدان خواهد بود و در رسیدن به اهدافش شکست میخورد.
مهدی نویدادهم امروز در نشست دو روزه نمایندگان شورای آموزش و پرورش استانها که در باشگاه فرهنگیان در حال برگزاری است با اشاره به وضعیت آموزش و پرورش در سال ۵۷ تاکنون اظهار کرد: در سال ۵۸ ـ ۵۷، ۳۴۲ هزار معلم فعالیت میکرد که این آمار اکنون به ۹۲۷ هزار و ۷۲۴ نفر رسیده است.
وی ادامه داد: در ابتدای انقلاب ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشآموز داشتیم اما اکنون حدود ۱۳ میلیون دانشآموز و با نوآموزان دوره پیشدبستانی، در مجموع ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دانشآموز تحصیل میکنند.
مدارک تحصیلی معلمان در کشور
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت مدارک تحصیلی معلمان در کشور خاطرنشان کرد: در سال ۵۸ ـ ۵۷، ۱۱.۷۱ درصد کارکنان آموزش و پرورش دارای مدرک لیسانس و بالاتر بودهاند و اکنون این عدد به ۷۵.۸۵ درصد رسیده است، ضمن اینکه در آن زمان ۶۱.۳۴ درصد معلمان دارای مدرک دیپلم بودهاند که این میزان اکنون به ۹.۸۳ درصد رسیده است.
نویدادهم با اشاره به آمار دانشآموزان بیان کرد: تعداد دانشآموزان دوره ابتدایی از ۵ میلیون دانشآموز به ۷ میلیون و ۹۴۴ هزار دانشآموز رسیده است ضمن اینکه در دوره اول متوسطه از یک میلیون و ۵۳۷ هزار دانشآموز در ابتدای انقلاب به ۳ میلیون و ۲۱۸ هزار دانشآموز رسیدهایم و در متوسطه دوم از یک میلیون و ۸۸ هزار و ۳۳۴ دانشآموز به ۲ میلیون و ۶۰۴ هزار و ۷۵۹ دانشآموز اکنون رسیدهایم.
وی با اشاره به میزان باسوادی افراد در جامعه از سالهای ۱۳۵۵ تا ۹۵ در سنین ۱۰ تا ۱۹ سال گفت: در سال ۵۵، ۶۸.۱ درصد افراد باسواد بودهاند که این میزان در سال ۹۵ به ۹۵.۲ درصد رسیده است. ضمن اینکه در سنین ۱۰ تا ۴۹ سال در آن زمان ۴۵.۸ درصد باسواد بودند که اکنون درصد باسوادی به ۹۴.۷ درصد رسیده است؛ همچنین در سنین ۱۰ تا ۲۹ سال از ۵۹.۸ درصد در سال ۵۵ به ۹۷ درصد باسوادی در سال ۹۵ رسیدهایم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون حدود ۸ میلیون بیسواد در کشور داریم، افزود: حدود ۹۰ درصد جمعیت کشور باسواد هستند که این تغییر در میزان سواد جامعه باعث رشد آگاهی علمی، فرهنگی و سیاسی شده است. ضمن اینکه گسترش ارتباطات و تعاملات ملی و جهانی، تقویت هویت فردی و افزایش مطالبات شهروندی و نیز افزایش انتظارات از نظام آموزشی از جمله پیامدهای تغییرات آماری در میزان باسوادی در آموزش و پرورش شده است.
نظام آموزشی که نتواند همپای تحولات جدید حرکت کند بازنده میدان است
نویدادهم با تأکید بر اینکه اگر نظام آموزشی نتواند همپای تحولات جدید حرکت کند بازنده میدان خواهد بود گفت: دانشآموز امروز دانشآموز ۱۰، ۲۰ و یا ۳۰ سال پیش نیست و نظام آموزشی و کتاب درسی قطعاً باید متناسب با شرایط روز باشد چرا که اکنون خانوادهها مطالباتی دارند که اگر جواب ندهیم خودشان آموزش و پرورش دیگری را رقم میزنند.
وی تأکید کرد: اگر لباس آموزش و پرورش گذشته امروز به تن دانشآموزان نمیرود، باید لباس جدیدی برای آن طراحی کنیم ضمن اینکه باید باور کنیم که آموزش و پرورش را به گونهای دیگر ببینیم و تعریف و مدیریت کنیم تا پاسخگوی مطالبات امروز و فردای جامعه باشد.
ارسال دیدگاه