در گفت و گو با پانا

علیرضا زرین دست:«سرو زیر آب» پتانسیل هایی داشت که لازم بود به جزییات کار بیشتر دقت شود

تهران(پانا) - علیرضا زرین دست از همکاری خود با محمدعلی باشه آهنگر در فیلمبرداری فیلم سینمایی «سرو زیر آب» که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و سختی ها و شرایطی که این کار داشت، سخن گفت.

کد مطلب: ۷۱۰۸۳۴
لینک کوتاه کپی شد

علیرضا زرین دست مدیر فیلمبرداری «سرو زیر آب» به کارگردانی محمد علی باشه آهنگر، در گفت و گو با پانا، گفت: حضور من در این پروژه از همان مراحل آغاز کار بود منتها در ادامه به دلیل مشکلاتی که در بخش سرمایه گذاری فیلم به وجود می‌آمد فیلم با توقف‌هایی مواجه می‌شد و کار پیش نمی‌رفت. افرادی که حاضر به سرمایه گذاری می‌شدند درخصوص محتوا و فیلمنامه اظهار نظر می‌کردند و این قضیه سبب می‌شد کار را متوقف کنیم. پس از گذشت 5 سال بالاخره این مشکلات رفع شد .

وی افزود: ما توانستیم 6 ماه قبل از فیلمبرداری وارد مرحله پیش تولید شویم و من پیش از کلید خوردن کار جلسات متعدد و صحبت‌هایی با کارگردان داشتم تا به نقاط مشترک کافی برای تعیین نوع فیلمبرداری و نمایش بصری برسیم. این سومین همکاری من با محمدعلی باشه آهنگر است که از هر نظر در فیلمبرداری تفاوت‌های بسیاری با کارهای قبلی او دارد. ما ابتدا به دنبال تجهیزات فیلمبرداری و نورپردازی رفتیم که در پشت صحنه تصاویر جالبی را ایجاد کرده بود. برای یکی از سکانس‌ها در سوله‌ای با وسعت بسیار زیاد و سقف بلند از نورهایی استفاده کردیم که به صورت ترکیبی از سقف به سمت پایین و از کناره به صحنه تابیده می‌شدند و به نظر می‌رسید بالای سر ما با این سیم و کابل‌ها یک تار عنکبوتی ایجاد شده است. حدود 570 چراغ در این سکانس‌ها استفاده شده بودند که همه با شدت نورهای مختلف قابل تنظیم بودند .

این هنرمند تصریح کرد: در این فیلم کنتراست و سایه روشن زیاد داشتیم چون «سرو زیر آب» پتانسیل‌هایی داشت که لازم بود به جزییات کار بیشتر دقت شود. جنگ یعنی آهن و فلزی که به عنوان سخت‌ترین عنصر بشر شناخته شده است. برای اینکه بتوانید از این عنصر تصویر به وجود بیاورید کنتراستی انتخاب می‌کنید که منظورتان را به درستی تفهیم کند. ما تا آنجا که امکان داشت از رنگ طبیعی محیط استفاده کردیم اما برای تکمیل وجوه بصری در نورپردازی و بعد از تولید هم تغییراتی ایجاد کردیم که بتوانیم تصاویر زیباتری در نگاه مخاطب خلق کنیم .

وی درباره سیمرغ جشنواره فیلم فجر بیان کرد: به نظر من رقابت اتفاق خوبی است. سینما یک هنر است که شما باید هر سال با هر فیلمی که کار می‌کنید خودتان را اثبات کنید تا لذتش را ببرید. جشنواره نیز یک محفل پرانرژی و انگیزه بخش است. به همین خاطر فیلم‌هایی که در این فضا پذیرفته نمی‌شوند ناراحتند چون احساس می‌کنند زحمت کشیده‌اند و دوست دارند در این رقابت حضور پیدا کنند. سینما بین هنرمند و فیلمساز پیوند برقرار می‌کند پس باید آن را ارج بنهیم و برایش تلاش کنیم . روزگاری می‌آید که هیچکدام ما نیستیم و فقط آثار ما باقی می‌ماند .

زرین دست در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: ما از بهترین‌های سینمای جهان چیزی کم نداریم و با اینکه در بسیاری از موارد با امکاناتی کار می‌کنیم که کمتر از امکانات و تجهیزات غرب است اما از لحاظ فنی درخشان‌تر عمل می‌کنیم و این را به جرات می‌توان گفت که می توایم با سینمای هالیوود رقابت کنیم و این توانایی را داریم و دور از ذهن نیست .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار