در گفت‌وگو با پانا

رییس سازمان ملی استاندارد: استاندارد مورد نظر کشورهای هدف صادراتی رعایت می‌شود

تهران (پانا) - رییس سازمان ملی استاندارد می‌گوید ضوابط برای استانداردسازی کالای صادراتی ضوابط کشور مقصد است و ایران استانداردهای مورد نظر کشورهای هدف صادراتی را با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی رعایت می‌کند.

کد مطلب: ۷۱۰۴۴۸
لینک کوتاه کپی شد

نیره پیروزبخت در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این پرسش که ضوابط جدیدی برای همسان سازی استاندارد کالاهای صادراتی در دست تدوین است، گفت: ضوابط برای استاندارد سازی کالای صادراتی، ضوابط کشور مقصد است. تفاهم نامه‌های متعددی با کشورهای متعدد برای صادرات کالا منعقد می‌شود که در آن تفاهم‌نامه‌ها قید می‌شود که در آن سه ضابطه رعایت می‌شود.

وی افزود:‌ یکی از این ضابطه‌ها استانداردهای تولید کالا در کشور است و اگر استانداردهای رعایت شده در کشور مورد نظر طرف مقابل باشد همان استانداردها رعایت و کالای تولیدی صادر می‌شود اما ممکن است کشور مقصد کالای صادراتی استاندارد تعیین شد‌ه‌ای نداشته باشد و به استانداردهای بین المللی استناد کند به طور مثال کشور عراق در مورد برخی کالاها استانداردی تعیین نکرده و خواستار رعایت استانداردهای بین المللی است.

رئیس سازمان ملی استاندارد خاطرنشان کرد: مشخصات فنی یکی دیگر از مواردی است که کالای صادراتی براساس آن تولید و صادر می‌شود به طور مثال تعیین می‌شود که یک وسیله الکترونیکی با میزان مصرف معین تولید شود و براساس همین مشخصات فنی کالا تولید می‌شود.

وی ادامه داد:برخی از استانداردها برای تولید نیز ضروریات تولید و کف استاندارد است که حتما در مورد تولیدات داخلی انجام می‌شود به طور مثال در مورد تولید پسته استانداردهایی در داخل کشور رعایت می‌شود که ممکن است منظور نظر بازار هدف صادراتی نباشد اما به منظور افزایش سطح سلامت کالای تولیدی این ضوابط رعایت می‌شود.

پیروزبخت خاطرنشان کرد:‌ با روسیه تفاهم نامه‌ای برای تایید صلاحیت منعقد شده که اگر به ما اعلام می کردند ما حتما رعایت می‌کردیم به همین دلیل بخشی از کالاهای صادراتی ایران به روسیه در سالهای گذشته با برگشت کالا مواجه شد.

وی اضافه کرد:‌ تفاهم‌نامه‌های متعددی با روسیه، ترکمنستان وسایر کشورها منعقد شده و اعلام اسامی و فهرست کالاهای صادراتی به هر دو طرف رعایت می‌شود و با کشوری مانند عراق 10 استاندارد مورد نظر ما ترجمه وبه آنها ارایه شده و آنها نیز استانداردهای مورد نظر خود را به ما اعلام کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار