وزیر آموزشوپرورش در تازه ترین پیام توئیتری: به حاکمیت آزمونها خاتمه میدهیم
تهران (پانا) - وزیر آموزش وپرورش در تازهترین پیام توییتری خود خواهان پایان بخشیدن به حاکمیت آزمونها بر زندگی دانشآموزان شد.
سید محمد بطحایی در تازهترین پیام توئیتری خود از سلطه انواع آزمونها بر زندگی کودکان و نوجوانان انتقاد کرد.
وزیر آموزشوپرورش در این پیام ویدئویی با ذکر مثالی از زندگی زندانیان که بدون توجه به ویژگیهای شخصیتی، تحصیلات و دستاوردهایشان تنها با یک شماره شناخته میشوند گفت: ما همین کار را با فرزندانمان میکنیم زمانی که آنها را تنها با رتبههایی که در آزمونهای متعدد به دست آوردهاند میشناسیم. در واقع به جای اینکه ویژگیهای شخصیتی و رفتارهای آنها برایمان حائز اهمیت باشد، رتبههایشان برای ما مهم شده است.
دزدی که خودمان وارد خانه کردهایم
وی ادامه داد: حتی خود بچهها همسالان و بستگانشان را با رتبههایشان صدا میزنند. این مشکلی است که در آموزشوپرورش دچار آن هستیم. ما بچگی را از بچههایمان گرفتهایم.
بطحایی توضیح داد: حجم انبوه کتابهای درسی، کتابهای کمک درسی و تکالیف متعددی که در مدرسه به بچهها داده میشود و در نهایت فشار بر بچهها برای آماده شدن برای آزمونهایی که پیش رو دارند همگی فرصت بچگی را از بچههای ما گرفته است.
وزیر آموزشوپرورش بیان کرد: ما ناخواسته دزدی را وارد خانه و نظام آموزشیمان کردیم که بچگی را از بچههایمان دزدیده است. بچهها فرصت نمیکنند با دوستان و خانواده خود به طبیعت بروند و زیباییهای طبیعت را ببینند. فرصت نمیکنند کتاب داستان مورد علاقه خود را بخوانند. فرصت نمیکنند در محافل خانوادگی شرکت کنند و از مصاحبت با خانواده لذت ببرند.
اجازه دهیم بچهها در مدرسه زندگی کنند
بطحایی یکی از اشکالات نظام آموزشوپرورش و خانوادهها را نتیجهگرا شدن عنوان کرد و افزود: دیگر به فرایند آموزش و یادگیری توجه نمیکنیم. مهم نیست که دانشآموز از چه مسیری به نتیجه رسیده است؛ فقط خودِ نتیجه برایمان مهم است. ما باید این را عوض کنیم.
وی تاکید کرد: گام اول را در این راه به زودی خواهیم برداشت تا حاکمیت آزمون را بهویژه در دوره ابتدایی کنار بگذاریم و اجازه دهیم بچهها در مدرسه زندگی کنند، اجازه دهیم بچهها در محیط خانواده زندگی کنند، از زیباییهای اطرافشان لذت ببرند و شادمانی کنند تا بتوانند تجربه خوبی از دوران کودکی و جوانی داشته باشند.
ارسال دیدگاه