مدیرکل میراث‌فرهنگی استان:همکاری شهرداری قم موجب بهبود گردشگری می‌شود/ بافت تاریخی، بافت فرسوده نیست

قم (پانا) - مدیرکل میراث‌فرهنگی قم تأکید کرد که همکاری و مساعدت شهرداری قم، موجب بهبود گردشگری می‌شود و می‌تواند سرآغاز فصل جدیدی در این حوزه باشد.

کد مطلب: ۷۰۷۸۲۶
لینک کوتاه کپی شد

عیسی رضایی، مدیرکل میراث‌فرهنگی این استان که به همراه معاونان اداره‌کل میراث‌فرهنگی عصر روز دوشنبه 9 بهمن 96 در سی‌و‌یکمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم شرکت کرده بود، گفت: شهرداری قم می‌تواند با اعمال ماده 22 قانون الحاق موجبات جذب سرمایه‌گذاری در قم را فراهم آورد.

او افزود: طبق ماده 22 قانون الحاق، عوارض ناشی از تغییر کاربری و فروش تراکم به اقساط پنج تا 10ساله از شروع بهره‌برداری ازسوی سرمایه‌گذاران به شهرداری مربوط پرداخت خواهد شد که این قانون ازسوی شهرداری قم، اعمال نمی‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم ادامه داد: در بخش پرداخت عوارض، شهرداری مناطق قم، فقط هتل‌ها را جزو تأسیسات گردشگری به حساب می‌آورند در حالی که تأسیسات گردشگری 16 مورد هستند که در بحث عوارض، همگی مشمول تعرفه صنعتی می‌شوند.

او بیان کرد: در شهرهای مهم و فعال حوزه گردشگری، دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری و معرفی آثار تاریخی با مشارکت شهرداری ایجاد می‌شود که در قم شاهد ایجاد دفاتر اطلاع‌رسانی نیستیم.

رضایی تأکید کرد: معتقدیم گردشگری، صنعتی فرا‌بخشی است این صنعت نمی‌تواند در انحصار یک اداره باشد و ما هم نمی‌خواهیم جزیره‌ای رفتار کنیم، پیشنهاد ما در این زمینه، تشکیل کارگروه مشترک میراث‌فرهنگی با شهردای قم و شورای اسلامی شهر است.

بافت تاریخی، بافت فرسوده نیست

او با انتقاد از این که بافت تاریخی، بافت فرسوده محسوب می‌شود، گفت: اماکن و آثار تاریخی شهر قم هویت مردم شهر است و دستگاه‌های مرتبط باید در خصوص احیای بافت تاریخی قم و حفظ آثار تاریخی قم با اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همکاری کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگر قم با اشاره به بافت تاریخی قم بیان کرد: محدوده این بافت 315 هکتار است که در منطقه یک و هفت شهرداری قم قرار دارد که ضوابط اختصاصی آن در حال انجام است که تا پایان سال گزارش نهایی آن را ارائه می‌دهیم.

او با تأکید بر این‌که شهرداری قم از ظرفیت‌های تبلیغی برای معرفی اماکن تاریخی قم استفاده کند گفت: شناخت مردم در حفاظت از آثار تاریخی نقش مهمی دارد که باید اطلاع‌رسانی به مردم در دستور کار قرار گیرد.

رضایی بر سامان‌دهی تیمچه فرش و بازار کهنه قم تأکید کرد و گفت: این آثار به‌عنوان اثرهای تاریخی شاخص استان قم هستند که باید با برنامه‌ریزی مورد استفاده قرار گیرند.

او افزود: تبدیل بازار کهنه قم به بازار دائمی صنایع‌دستی، مصوب سفر مقام معظم رهبری است که در این راه هیچ اقدام جدی انجام نشده است و باید برای آن برنامه‌ریزی و مطالعه صورت گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خاطر‌نشان کرد: تردد اتومبیل در بازار کهنه، ضربه جبران‌ناپذیری به این اثر تاریخی می‌زند و ما انتظار داریم که با تملک مغازه‌ها این مجموعه به یک بازار بزرگ و دائمی صنایع‌دستی تبدیل شود.

او ادامه داد: در استان قم حدود 15هزار هنرمند صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند و از این لحاظ جزو 10 استان اول کشور به حساب می‌آییم اما متأسفانه به‌دلیل عدم همکاری‌های لازم و به‌لحاظ دارا بودن بازارچه‌های دائمی و فصلی در رتبه 29 کشور قرار داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار