ابتکار: آیین‌نامه‌ای برای حضور سمن‌ها در تصمیم‌گیری‌های دولت تصویب می‌شود

شیراز (پانا) - معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده از فراهم شدن زمینه تصویب آیین‌نامه جدیدی با هدف حضور موثر سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن) در تصمیم‌گیری‌های دولت خبر داد.

کد مطلب: ۷۰۶۵۹۲
لینک کوتاه کپی شد

معصومه ابتکار در آیین اختتامیه نخستین همایش مجمع ملی سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان در شیراز اظهار کرد: با توجه به اینکه دولت بر روی حل مشکلات کلان جامعه متمرکز است، این سازمان‌های مردم‌نهاد هستند که می توانند زوایای پنهان را ببینند.

وی بیان کرد: تشکل‌ها می توانند به هم‌افزایی با جریانات اجتماعی و بسیج اجتماعی در حوزه‌های مختلف کمک کنند و به آگاهی‌بخشی و جریان‌سازی اجتماعی بپردازند.

معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه نهادهای اجتماعی، همیار دولت محسوب می‌شوند، اظهار کرد: نهادهای اجتماعی می‌تواند در کنار همیار دولت بودن، مستقل از آن هم باشد و اوضاع را دیده‌بانی و رصد کند.

به گفته وی، اگر جریان‌های اصلاحی در هر جامعه شکل بگیرد به پیشرفت می‌انجامد، سمن‌ها مانند نورافکن عمل کنند و موارد مشکلات، مسائل و انحراف از قوانین را نشان دهند.

ابتکار با اشاره به اینکه کشور ما از نظر سرمایه انسانی در ابعاد و زوایای مختلف بسیار غنی است ، یکی از این سرمایه‌های غنی را نهادهای مدنی و جامعه مدنی برشمرد که مانند نقش رسانه عمل می کنند و افزود: این نقش برای حکمرانی خوب حائز اهمیت است و حکمرانی خوب علاوه بر اقتدار، پایبندی از قوانین، تحقق عدالت را به دنبال دارد.

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: 250 پروژه از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد در سراسر کشور در زمینه زنان و خانواده شکل گرفته است، این اقدامات به صورت شفاف در پورتال معاونت زنان اعلام می شود.

ابتکار همچنین از تشکیل کارگروه دختران و جوانان و توان افزایی سازمان‌های مردم‌نهاد با همکاری مدیران کل ستادی در این معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری خبر داد و گفت: در چهار ماه گذشته جلسات گفت‌وگوی بین‌نسلی شکل گرفته است تا مطالبات جوانان متولد دهه های 60 و 70 شنیده شود.

وی با اشاره به ارزیابی های صورت گرفته در این راستا ادامه داد: خانواده ایرانی باید زمینه پذیرش و شنیدن صدای جوان را داشته باشد و این موضوع باید جریان سازی و فرهنگ سازی شود.

ابتکار گفت: اگر نتوانیم با نگرش صحیح فرهنگی به توان افزایی خانواده بپردازیم در مسائلی مثل فضای مجازی صدمه می بینیم.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه مساله خشونت و ابعاد آن در این معاونت به صورت جدی دنبال می شود، خشونت علیه زنان و کودکان را از جلوه ای از آن عنوان کرد و افزود: رسیدگی به بحث خشونت در قالب لایحه امنیت اجتماعی و لایحه حمایت از کودکان در حال پیگیری است و می تواند موجب امید و نشاط در جامعه شود.

نخستین همایش مجمع ملی سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان پنجشنبه پنجم بهمن ماه جاری در شیراز آغاز به کار کرد و امروز شنبه با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و شماری از اعضای کابینه به فعالیت خود پایان داد.

در این آیین، از اساسنامه مجمع ملی سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان که از سوی نمایندگان سمن‌ها از سراسر کشور به تصویب رسیده است، رونمایی شد. فرایند تدوین این اساسنامه از روز پنجشنبه با حضور حدود 300 تن از نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد کشور در شیراز آغاز شده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار