توجه به نقاط برجسته فکری و استعداد های بالقوه در دانش آموزان

جلسه معاونین آموزشی و فنی مقطع متوسطه دوم، با موضوع بررسی وضعیت آموزشی در سالن اجتماعات موزه آموزش و پرورش نیشابور برگزار شد.

کد مطلب: ۷۰۵۴۵۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از خراسان رضوی، معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش نیشابور، با تبریک میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار و تشکر از زحمات معاونین محترم گفت: در سطح خرد انسانها پاسخ گویی بیشتر و منابع کمتری دارند. در سطح مدرسه، نقش معاون همین گونه است، بیشترین ارتباط دانش آموزان، دبیران و اولیا با معاونین است و معاونین با مدیر ارتباط دارند .

سید جواد قوامی نژاد ادامه داد: پیام عاشورا بر دوش یک زن فرهیخته و مشهور به عقیله بوده و تمام آنچه امروز از عاشورا داریم نقشی است که این زن بر عهده گرفته است و در وصف این واقعه پاسخی بسیار دقیق و مدیریتی می فرمایند که چیزی جز زیبایی ندیده ام. این عظمت نگاه حضرت زینب(س) است که او را در مسیر مدیریتی خودش موفق می کند. اینکه زیبا می بیند، دست روی سیاهی ها و کمبود ها نمی گذارد . پس بر داشته هایمان توجه کنیم و نه بر نداشته هایمان . آنچه انقلاب به ما داده بسیار بیش تر از آنچه در قبل بوده است می باشد و شاخص ها قابل بررسی دقیق می باشد و البته کمبودهایی نیز هست ولی اینکه تکیه کنیم بر کمبودها و آورده ها را نبینیم، آن نگاه زینبی را رعایت نکرده ایم. نگاه زینبی زیبایی ها را می بیند. این نگاه در تربیت هم بسیار مهم است ما باید به داشته های یک دانش آموز توجه کنیم، به نقاط برجسته فکری و استعداد های نهفته در دانش آموز تکیه کنیم.

وی ادامه داد: در توسعه یک کشور، در توسعه یک تمدن، تمدنی که برگرفته از مکتب وحیانی و الهی است و ذره ای اشتباه در آن دیده نمی شود چون علم علم الهی است، آنچه برای توسعه این تمدن لازم است در ۵ مؤلفه خلاصه می شود: بشر، مدیریت، پول، مواد اولیه و ماشین. تمام تحقیقات حوزه توسعه نشان می دهد ۷۰درصد راه توسعه توسط بشر ساخته می شود، ۱۰ درصد توسط مدیریت، ۲۰ درصد فرایند تسریع توسعه وابسته به منابع است. منابع را در کشور داریم و7 درصد منابع دنیا در کشور ماست.

قوامی نژاد افزود: تا انسانها تغییر نکنند توسعه اتفاق نمی افتد، انسانها، من، شما، دانش آموزان و اولیا و هر کسی که در آموزش و پرورش و یا فرزندانشان درآموزش و پرورش هستند، ما به بچه ها باید بیاموزیم که خوب مطالعه کنند نه اینکه کلاس های کنکور خوبی بروند. معلم ما مدیر کلاس خود است و باید روش دقیق یادگیری را به دانش آموز بیاموزد .

این مقام مسئول ادامه داد: در طول مدت مدیریت من ۱۳ هزار نفر دانش آموز اضافه شده و 1300 معلم کاهش یافته است، این درحالی است که رشد قبولی های ما و به خصوص پزشکی رشد بسیار بالایی داشته است. ۵۲ درصد معدل ۲۰امتحانات نهایی استان، در نیشابور بوده است. ۴۷ درصد دانش آموز یک کلاس ما در پزشکی قبول شده اند که رکورد دار استان هستیم. در رشته های دیگر نیز همین آمار وجود دارد. اینها چیزی جز نمایان گر اقتصاد مقاومتی نیست و نتیجه ای جز تکیه بر اندیشه شما بزرگواران و مدیران در مدرسه، اولیا و همچنین نیروهای ستادی در سیستم اداری نیست .

با تمام محدودیت ها می توان رشد کرد و راه آن داشتن نیروی انسانی وفادار است. اصلی ترین نیروی محرکه در فرایند های مختلف مدرسه نیروی انسانی است، شامل دماسنج آموزش و پروش که دانش آموزان، مدیران و اولیا هستند .

نیروی متخصص چند ویژگی دارد: اول در کار خودش حرفه ای باشد، باید به قدری حرفه ای کار کنیم که بقیه درک کنند که معلمی یک کار تخصصی است و کسی نمی تواند کار او‌را انجام دهد. دوم خلاقیت در کار، سوم ارزش محوری، چهارم اخلاق محوری و پنجم مشارکت جو و مشارکت پذیر بودن و ششم هدفمندی در کار که در کنار تمام موارد باید اخلاق حرفه ای داشته باشیم.

قوامی نژاد در پایان گفت: وقتی می توانیم موفق باشیم که بتوانیم آرمانی مشترک بین گروه های مختلف ایجاد کنیم. انسانها برای هدف های مشترک تلاش می کنند. مدرسه صالح را باید به شکل هدف نگاه کنیم و نه به شکل شعار. باید بتوانیم الگوهای نظام مند رشد و توسعه مدیریتی مدرسه را بنویسیم و در اختیار همکارانمان قرار دهیم .

قوامی نژاد خاطر نشان کرد: سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش را جدی بگیرید. جلسات متعددی در جهت نوشتن آن صورت گرفته، رهبر معظم انقلاب آن را ابلاغ نموده و وظیفه قانونی و شرعی ماست که به آن بپردازیم. هرگز نا امید نباشیم چرا که منابع بسیاری در جهت رشد و توسعه داریم و در نهایت به فکر یکدیگر باشیم و منابع مازاد را در اختیار سایرین قرار دهیم .

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش نیشابور در این جلسه با تبریک میلاد حضرت زینب (س) گفت: ما اعتقاد داریم معاونین آموزشی بازوان پرتوان مدارس هستند و در کنار مدیریت فعالیت می کنند.

سید عباس حسینی ادامه داد: همه می دانید سال های قبل و امسال مراسم، مسابقات، جشنواره ها، طرح ها و برنامه های زیادی که شاخص های آموزشی هستند به دست معاونین آموزشی صورت پذیرفته و بار اصلی به دوش این بزرگواران است. امسال علاوه بر این برنامه ها باید خلاقیت را اضافه نماییم، که چگونه با خلاقیت های جدید به اهداف آموزشی برسیم.

وی ادامه داد: چهار اصل باید همیشه صورت گیرد، اول فعالیت های همه جانبه، که باید با محوریت دانش آموز باشد. دوم اصل تمامیت و صد درصدی، که باید شامل تمام دانش آموزان گردد. سوم متناسب سازی، که برنامه متناسب با دانش آموز، دبیران و اولیاء باشد و چهارم آزادی عمل .

حسینی در پایان گفت: تقویم آموزشی شاخص آموزشی ماست و یکی از موارد آن پیگیری جهت اجرای برنامه ها و جلوگیریی از ترک آن است. شناسایی دانش آموزان و کسب اطلاعات آنها از موارد پر اهمیت معاونین آموزشی است. استفاده از امکانات موجود آزمایشگاهی به نحو عالی و دخالت مستقیم و مستمر در سنجش و ارزیابی نیز باید با جدیت صورت گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار