نگرانی مقامات آمریکا از افشای دیدارهای داماد ترامپ با مقام های چین

تهران (پانا) - یک نشریه آمریکایی نوشت: ظاهرا نشست های «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با سفیر چین در واشنگتن و بدون حضور کارشناسان آمریکا، نگرانی برخی از مقام های کنونی و پیشین این کشور را برانگیخته است.

کد مطلب: ۷۰۴۸۳۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش ایرنا؛ تارنمای هیل به نقل از روزنامه نیویورکر در این زمینه نوشت: کوشنر در دوره انتقالی (پیش از آغاز به کار رسمی دولت ترامپ)، با «کوی تیانکای» سفیر چین در واشنگتن و «یانگ جیرشی» دیپلمات ارشد این کشور در دفتر خود در نیویورک دیدار کرده است. کوشنر همچنین از قرار در زمان پیوستن به دولت (ترامپ) نیز با تیانکای در کاخ سفید ملاقات کرده است.

طبق این گزارش، «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی وقت آمریکا، دستکم در سه نشست از این گونه شرکت داشته، در حالی که کوشنر در نشست های دیگر به تنهایی و یا به همراه مشاوران نزدیک خود به جای کارشناسان سیاست چین در دولت آمریکا، حضور یافته است.

به نوشته نیویورکر، در گذشته هم نشست هایی بین سفیر چین در آمریکا و اعضای دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری وقت آمریکا برگزار شده است که شماری از کارشناسان آمریکا در مسائل چین نیز در آن حضور داشته اند.

این گزارش افزود: کوشنر بعد از دستکم سه بار دیدار با سفیر چین در دوره انتقالی، در ماه های بعد از ادای سوگند ترامپ نیز چندین بار با سفیر چین ملاقات داشته است.

تمایل کوشنر به دیدار با این دیپلمات های چین با حضور تعداد کمی از کارکنان دولت آمریکا و یا حتی بدون حضور آنها، برخی مقام های کنونی و پیشین آمریکا را نگران کرده که یکی از آنها فردی است که اطلاعاتی درباره این نشست ها را در اختیار نیویورکر قرار داده است.
وی که نمی خواست نامش فاش شود، گفت: هیچکس در اتاق های مذاکره حضور نداشت که تایید کند چه چیزی گفته شده یا نشده است و بنابراین چینی ها می توانند هر ادعایی را مطرح کنند.

گفته می شود کوشنر نقش اساسی در قانع کردن ترامپ برای عقب نشینی از تهدید به کنارگذاشتن سیاست «چین واحد» داشته است که در هفته های نخست آغاز به کار دولتش مطرح شد.

یکی از مقام های پیشین شورای امنیت ملی آمریکا در این زمینه گفت: داماد ترامپ به «شانس» دیپلمات های چینی در واشنگتن تبدیل شده است.

یکی از سخنگویان کوشنر درواکنش به گزارش روزنامه نیویورکر، گفت: هیچیک از کارشناسان دولت آمریکا در مسائل چین، کوشنر را از چنین رفتارهایی در زمان این دیدارها منع نکرده اند.

خودداری کوشنر در سال گذشته (2017) از افشای تماس هایش با برخی از مقامات خارجی در بدو عضویت در دولت ترامپ، جنجال ها و مناقشاتی برانگیخت. داماد ترامپ با گذشت یک سال از تحلیف و آغاز به کار ترامپ، هنوز فاقد مجوز امنیتی دائم است.

برخی دمکرات ها پیش تر خواستار لغو مجوز امنیتی کوشنر به دلیل افشا نکردن تماس هایش با مقام های روس شده بودند.

«مجوز امنیتی» پس از بررسی دقیق سابقه فرد به وی داده می شود که دسترسی به اطلاعات محرمانه یا بخش های ممنوعه را برای وی امکانپذیر می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار