اجرای دو گروه ایتالیایی در آخرین شب برگزاری جشنواره موسیقی فجر

تهران(پانا) - تالار وحدت و سالن رودکی در آخرین شب از سی و سومین جشنواره موسیقی فجر میزبان دو گروه ایتالیایی به هنرمندی «فرانچسکو کفیسو» و «لوکا چیارلا» بود.

کد مطلب: ۷۰۴۰۴۳
لینک کوتاه کپی شد

اجراهای سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در شامگاه جمعه 29 دی ماه، با به روی صحنه رفتن 10 گروه موسیقی پایان یافت.

در این شب تالار وحدت میزبان «فرانچسکو کفیسو» هنرمند ایتالیایی و ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی بود. «فرانچسکو کفیسو» یکی از استعدادهای استئنایی تاریخ موسیقی جز و از نوازندگان متبحر ساکسیفون است. اجرای این هنرمند با استقبال بیشمار مخاطبان این نوع موسیقی مواجه بود و یکی از اجراهای شاخص و استاندارد جشنواره امسال محسوب می شد. حس نوازنده به بهترین شکل به مخاطب انتقال داده می شد و انرژی که در این شب شنونده موسیقی جدی کسب می کرد نشان از مهارت نوازندگان این اجرا بود.

فرانچسکو کفیسو تاکنون جایزه‌های بسیاری را مانند جایزه‌ ملی ماسیمو اوربانی در اوربیساگلیا،‌ جایزه‌ یورو جَز در لکو،‌ جایزه‌ی سازمان جهانی فستیوال‌های جز در نیویورک،‌ جایزه‌رقابت‌های ساکسیفون در لندن، جایزه‌ دجانگو دئور در رم و بسیاری جوایز دیگر را از آن خود کرده است.

او در سال ۲۰۰۴ به ‌عنوان مهمان ویژه در فستیوال موسیقی سانرمو شرکت کرد و در سال ۲۰۰۵ جایزه‌ی مجله‌ مهم جز ژاپن،‌ ژورنال سویینگ،‌ را از آن خود کرد. در نظرسنجی مجله‌ موسیقی جز ایتالیا،‌ تاپ جز (بهترین‌های جز)، او استعداد سال شناخته شد. در سال ۲۰۰۶،‌ دیپلم نوازندگی فلوت کلیددار را از مؤسسه‌ وینسزو بلینی در کاتانیا دریافت کرد.

اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی، دومین اجرای تالار وحدت در دهمین شب و شب پایانی جشنواره بود. ارکستر سمفونیک تهران دومین اجرای خود در جشنواره سی و سوم موسیقی فجر را به صحنه می برد، شب نهم نیز این ارکستر به اجرای قطعاتی در دو بخش پرداختند. قطعاتی از نتوان دورژاک، فردریک شوپن، ایگورا استرادنیسکی و احمد پژمان به اجرا گذاشته شد.

سالن رودکی نیز در این شب در نخستین اجرای خود میزبان هنرمند ایتالیایی دیگری بود؛ لوکا چیارلا. این اجرا یک اجرای سولو بود که با هنرنمایی این هنرمند ایتالیایی اتفاق افتاد. اجرای دوم سالن رودکی در این شب به اجرای گروه همنوازان دلگشا اختصاص داشت که با هنرمندی سیامک جهانگیری و حسین علیشاپور برگزار شد. آواز گرم حسین علیشاپور در سالن رودکی طنین انداز شد و نوای نی سیامک جهانگیری که اتفاق خوبی را د راین اجرا رقم زد.

و اما برج آزادی میزبان مهیار علیزاده بود که «تکرار منظم بی تو» را به روی صحنه برد. اجرایی که در آن این هنرمند در قالب خواننده و آهنگساز ظاهر می شد. از برگزاری کنسرت «تکرار منظم بی تو» که در کجشنبه ها به روی صحنه رفت، زمان زیادی نمی گذرد و این دومین اجرای این پروژه منتها این بار در قالب جشنواره موسیقی فجر بود. در این اجرا که شکل پرفورمنس نیز داشت دو بانوی هنرمند عرصه سینما لیندا کیانی و الهام پاوه نژاد نیز مهیار علیزاده را در کنار نوازندگان قدرتمند این گروه همراهی می کردند. در این اجرا دارا دارایی (گیتارباس)، سعید پیلتن (درامز)، مهیار طهماسبی (ویولنسل)، پیمان حاتمی (گیتار الکتریک)، عماد عطارزاده، محمد حقیقی (پیانو) و مهگل صفدری (هم‌خوان) حضور داشتند.قطعاتی که به اجرا در آمد بر اساس اشعاری از حافظ و مولانا بود و الهام پاوه‌نژاد و لیندا کیانی هم دو قطعه از فروغ فرخزاد را دکلمه کردند.

کماکان اجرای بعدی برج آزادی بود و این دومین حضور این گروه در جشنواره موسیقی فجر محسوب می شد. کماکان به سرپرستی و خوانندگی مهدی ساکی به روی صحنه رفت. گروهی که سال 94 اولین آلبومش را منتشر کرد و سال گذشته توانست یکی از بهترین اجراهای جشنواره موسیقی فجر را از آن خود کند. آنها پیش از انتشار آلبوم هم کنسرت برگزار می‌کردند که اتفاقاً با خیل عظیم طرفدارانش هم روبه رو می‌شد.کماکان در پروژه جدید خود، با تغییر نوازندگان، آثار فولکوریک و موسیقی جنوبی آلبوم اولش را با تنظیم‌هایی مینیمال که توسط سردار سرمست صورت گرفته روی صحنه برد و علاوه بر آن قطعاتی از آلبوم جدیدش که به زودی منتشر می‌شود را هم اجرا کرد. سردار سرمست (پیانو)، ابراهیم علوی (عود، گیتار و گیتارباس) و مهرداد علیزاده (سازهای کوبه‌ای)، مهدی ساکی را به عنوان خواننده در این کنسرت همراهی می کردند. بخش تلفیقی جشنواره موسیقی فجر د راین شب ها در سالن برج آزادی میزبان مخاطبان خود بود.
در فرهنگسرای نیاوران شاهد اجرای دونوازی پریچهر خواجه و بهنام معصومی بودیم و پس از آن رسیتال پیانو آکی کورودا هنرمند ژاپن که در بخش بین الملل به اجرای قطعاتی پرداخت.

سالن ایرانیان نیز به اجرای گروه بمرانی و امید نعمتی اختصاص داشت. بمرانی نیز دومین حضور خود در جشنواره موسیقی فجر را تجربه کرد، این گروه سال گذشته اولین اجرای آلبوم «گذشتن و رفتن پیوسته» را در جشنواره داشت که یکی از اجراهای پرشوروحال جشنواره بود و امسال منتخبی از قطعات دو آلبوم «مخرج مشترک» و «گذشتن و رفتن پیوسته» را به صحنه برد. البته تعدادی از قطعات پرطرفدار گروه نیز به اجرا در آمد. در این اجرا علاوه بر بهزاد عمرانی (خواننده و نوازنده گیتار)، جهانیار قربانی (نوازنده گیتار الکتریک)، مانی مزکی (نوازنده سازدهنی)، کیارش عمرانی (گیتارباس)، آرش عمرانی (کیبورد) و سالار اصغری (درامز) که اعضای اصلی گوه را تشکیل می‌دهند، مهیار طهماسبی (نوازنده ویولنسل) و سردار سرمست (نوازنده ترومپت) هم آنها را به عنوان نوازنده مهمان همراهی می‌کردند.

امید نعمتی که سال گذشته همراه با گروه پالت حضور در جشنواره موسیقی فجر را تجربه کرد، امسال به تنهایی روی صحنه رفت و اجرای نخستین آلبوم مستقل خود را در این شب با مخاطبان خود شریک شد. آلبوم «حرمان» که به تازگی منتشر شده و آلبومی الکتروآکوستیک با اشعاری از شاعران معاصر همچون حمید مصدق، مهدی اخوان‌ثالث، رسول یونان، هوشنگ ابتهاج، حسین منزوی و نادر نادرپور است که صادق تسبیحی آهنگسازی و تنظیم قطعات آن را برعهده داشته است. هنرمندانی چون کسری سبکتکین (گیتارباس)، نیما رمضان (گیتار الکتریک)، محمدرضا اصغری (سینتی‌سایزر)، امین راد (درامز)، سیاوش مولاییان (کمانچه)، دانیال جورابچی (ویولا)، آرمین قضاتی (ویولن) و مهیار طهماسبی (ویولنسل) امید نعمتی را در این اجرا همراهی می کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار