پانا از پيامدهاي اصلاح آيين‌نامه برای واردات خودرو گزارش مي‌دهد

دريافت حق گارانتي، ترفند نمايندگي‌ها براي دور زدن رفع انحصار واردات خودرو

تهران (پانا) - اگرچه مطابق با آيين‌نامه جدید واردات‌، ممنوع بودن واردات خودرو از سوي واردکنندگان سنتی حذف شده است اما این نگرانی که ارایه خدمات پس از فروش و گارانتی به این خودروها از سوي نمايندگي‌ها، منوط به اخذ مبالغ هنگفت شود، وجود دارد.

کد مطلب: ۷۰۳۶۵۵
لینک کوتاه کپی شد

در آيين‌نامه جدید واردات که وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ كرده است ممنوع بودن واردات خودرو از جانب واردکنندگان سنتی حذف شده است. پيش‌بيني این بند قانونی مورد تاکید شورای رقابت نیز بوده است چرا که به نظر این شورا انحصار حاصل از اعطای واردات به نمایندگی‌ها موجب گران شدن خودروهای وارداتی برای مصرف‌کننده نهایی بوده است اما موضوع نگران‌کننده برای مصرف‌کننده این است که در صورت واردات همزمان خودرو از سوي واردکنندگان سنتی و نمايندگي‌ها، نمایندگی‌ها خدمات گارانتی خودرو را ارایه ندهند و بابت خدمات پس از فروش مبالغ هنگفتي دريافت كنند.

نعمت‌الله کاشاني‌نسب، عضواتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو از منتقدان انحصار واردات خودرو از سوي نمایندگی‌هاست. او در گفت‌وگو با پانا درباره آيين‌نامه جدید وزارت صنعت، معدن وتجارت مبنی بر حذف ممنوعيت واردات خودرو از جانب واردکنندگان سنتی می‌گوید اگرچه این تصمیم مثبت تلقی می‌شود، هنوز هم رانت اعطای گارانتی به این شرکت‌ها موجب شده است تا به طور میانگین 4 تا 25 میلیون تومان حق گارانتی از واردکنندگان سنتی دریافت شود.

کاشانی‌نسب اظهارکرد:‌ طبیعی است در چنین وضعي هزینه تمام‌شده خودروی وارداتی برای مصرف‌کننده نهایی بالا خواهد بود.

کمپانی‌های خارجی گارانتی را در هزینه تمام‌شده خودرو اعمال کرده‌اند

کاشانی نسب تصریح کرد: در همه جای جهان هر خودرویی که از کمپانی خارج می‌شود گارانتی آن محاسبه شده است و خریدار هزینه آن را به کارخانه پرداخت کرده است اما در ایران این حق به نمایندگی داده شده که از وارد‌کننده سنتی مبلغ گارانتی را دريافت کند.

عضواتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو خاطرنشان کرد:‌ هیوندا، تویاتا، فولکس و تمامی برندهای مطرح خودروی جهان گارانتی خودرو را هنگام فروش محاسبه کرده‌اند و اخذ حق گارانتی از سوي نمایندگی‌های واردات خودرو به معنای آن است که مصرف‌کننده دو بار این مبلغ را پرداخت کرده‌ است.

وی حق گارانتی را برای خودروهای وارداتی بالا اعلام کرد و افزود:‌ حال که وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفته تا واردکنندگان سنتی را مجاز به واردات خودرو کند باید در مورد حذف حق گارانتی که این واردکنندگان باید به نمایندگی‌ها پرداخت کنند نیز تدابیری بینديشد

اخذ حق گارانتی، رانت نمایندگی‌های رسمی واردات خودرو است

کاشانی نسب تاکید کرد:‌ اخذ حق گارانتی برای واردات خودرو به معنای در اختیار گذاشتن رانتی است که برای نمايندگي‌ها قائل شده‌اند. اين در حالي است كه وقتی خودرویی مانند بی ام و از کمپانی‌هاي آلمان براي صادرات به هر كشوري خارج می‌شود، حق گارانتی آن دریافت شده است و مصرف‌کننده نهایی در ایران نیز باید بداند که این مبلغ را یک بار پرداخت کرده و اخذ مجدد آن از سوي نمایندگی‌های مجاز به معنای اجحاف به مصرف کننده است. البته اين موضوعی که سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده نیز باید به آن توجه داشته باشد.

برخی نمایندگی‌های رسمی واردات خودرو به مصرف‌کننده اجحاف می‌کنند

امیریوسفی، عضو سابق اتحادیه فروشندگان خودرو نیز درگفت‌وگو با پانا تاكيد كرد: به غیر از گارانتی، شركت‌هاي خودرو سازي تجهیزاتی به عنوان آپشن‌های لوکس به خودروها اضافه می‌‌كنند که در ايران به خریدار نهایی ارایه نمی‌شود كه اين اجحاف به مصرف‌کننده است.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد:‌ نمایندگی‌های خودروهای وارداتی گارانتی واقعی را نیز به مصرف‌کننده ارایه نمی‌دهند. خدمات پس از فروش خودروی وارداتی در ایران تقريبا بی‌معناست و تمامی هزینه‌هایی که برای خودروی وارداتی ایجاد می‌شود به صورت آزاد محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد:‌ کمپانی‌های مطرح جهان برای آنکه بتوانند خودروی بیشتری صادرکنند امتیازاتی به نمایندگی‌های واردات یا مصرف‌کنندگان ارایه می‌دهند که فروش بیشتری داشته باشند که این امتیازات به مصرف‌کننده نهایی در ایران منتقل نمی شود و متاسفانه به دلیل آنکه اتحادیه‌های صنفی مانند تعمیرگاه‌های اتومبیل، فروشندگان خودرو و لوازم یدکی به نوعی ذی‌نفع واردات شده‌اند و در نمایندگی‌های واردات سهامدار شده‌اند، واکنشی به این رويه نشان نمی‌دهند.

یوسفی خاطرنشان کرد:‌ تمامی خودروهای خارجی که از سال 2010 به بازار ارایه می‌شوند دارای کیف کمک‌های اولیه،یخچال برقی، پمپ باد، قوطی رنگ، تینراضافه، پشت سری، شارژر گرم و سایر‌آپشن‌های رفاهی هستند که بر روی این خودروها تعبیه شده است اما متاسفانه واردکنندگان این آپشن‌ها را حذف و به صورت آزاد می‌فروشند و این درحالی است که این خدمات را کمپانی فروشنده برای خودروها درنظر گرفته شده است.

واردکنندگان سند اصلی مادر خودرو را به خریدار ارایه نمی‌دهند

عضو سابق اتحادیه فروشندگان خودرو تصریح کرد: سند اصلی مادر که کمپانی سازنده خودرو صادر می‌‌كندن در اصطلاح صنعت خودرو سند بی‌گوش نامیده می‌شود که در رنگ‌های سبز یا زرد است اما هیچ یک از نمایندگی‌ها هنگام فروش این سند را ارایه نمی‌دهند به این دلیل که تمام ویژگی‌ها و آپشن‌ها در این سند نوشته شده است.

وی ادامه داد:‌ نمایندگی‌ها تنها چیزی که به عنوان سند خرید به خریدار ارایه می‌شود قراردادی است که با شرکت یا کمپانی فروش منعقد شده است و سند اصلی خودرو را به خریدار ایرانی نشان نمی‌دهند.

یوسفی تصریح کرد: رفع ممنوعیت واردات خودرو از سوي واردکنندگان سنتی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اتخاذ شده تصمیمی درست و کارشناسی‌شده است منوط به آنکه خدمات پس از فروش آن نیز ارایه شده باشد و نیازی به اخذ مبلغ جدید بابت آن نباشد.

وی ادامه داد: به طور مثال وقتی خریداری خود راسا به خریدار اقدام کند آسان موتور یا کرمان خودرو و سایر شرکت‌هایی که نمایندگی خودرو را در کشور برعهده دارند به ارایه خدمات گارانتی به این خودروها اقدام نمی‌کنند و ارایه هرگونه خدماتی منوط به پرداخت حق گارانتی به این نمایندگی‌هاست.

این کارشناس صنعت خودروعنوان کرد:‌ حق گارانتی شرکت ها از 3 تا 8 میلیون تومان متفاوت است و خودروهای لوکس خاص نیز حق گارانتی به مراتب بالاتر دارند.

وزارت صنعت به سوء‌استفاده از مصرف‌کنندگان خودروهای وارداتی پایان دهد

حسین اردوخانی، عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار پانا در این خصوص می‌گوید:‌ براساس نرم جهانی به ازای واردات هر 750 خودرو باید خدمات پس از فروش مناسب نیز وجود داشته باشد.

وی افزود: اخذ حق گارانتی از سوي نمایندگی‌ها سوء استفاده‌ای است که اتفاق می‌افتد و وزارت صنعت،معدن و تجارت باید نظارت مناسبتری بر ارایه خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی در کشور داشته باشد.

اردوخانی گفت:‌ خودروهای وارداتی به فراخور از 50 تا 150 هزار کیلومتر مشمول گارانتی هستند و وزارت صنعت باید واردکنندگان را مکلف کند خدمات پس از فروش را به تمامی خودروهایی که در کشور با هر شیوه‌ای وارد می‌شوند، ارایه دهد.

وی اضافه کرد: نمایندگی خودروهای خارجی باید به خاطر حفظ اعتبار نمایندگی خود به تمامی خودروهای خارجی که وارد کشور شده‌اند خدمات ارایه دهند نه اینکه از مراجعه‌کننده مبالغی بالا طلب کنند تا خدمات پس از فروش آن خودرو را ارایه دهند.

عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران افزود: وزارت صنعت باید واردکننده برندهای مختلف خودرو را مکلف کند خدمات پس از فروش را بدون دریافت حق گارانتی ارایه دهد و به وضعي كه وجود دارد و سوء‌استفاده از مصرف‌کننده است پایان دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار