در صحن علنی مجلس

وزیردادگستری: 98درصد پرونده‌ها در شوراهای حل اختلاف رسیدگی شده‌اند

تهران (پانا) - وزیر دادگستری در مجلس شورای اسلامی از رسیدگی به 98 درصد پرونده‌های ارجاع داده شده به شوراهای حل اختلاف از سال 95 تا کنون خبر داد.

کد مطلب: ۷۰۳۱۲۲
لینک کوتاه کپی شد

سید علیرضا آوایی که امروز به منظور پاسخ به سوالات علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران و نادرقاضی پور، نماینده مردم ارومیه در صحن علنی بهارستان حاضر شد با اشاره به آخرین وضعیت شوراهای حل اختلاف، گفت: درخصوص مسائل کارکنان شورای حل اختلاف باید بگویم این شورا در سال 81 آغاز به کار کرد، هرچند که با موافقت‌ها و مخالفت‌هایی همراه بود،اما این مجموعه قضایی معدل خوبی داشته و کارهای مهم و تاثیرگذاری انجام داده است.

وی ادامه داد: بدین ترتیب می‌توان گفت که شورای حل اختلاف نیمی از بار دادگستری را به دوش می‌کشد و در کل 6 هزار و 900 شعبه شورای حل اختلاف تا سال 95 فعال بوده‌اند که تعداد 4 هزار و 100 از آنها مربوط به شعب شهری و 2 هزار و 800 شعبه آن روستایی بوده که 510 شعبه آن در تهران فعال است.

وزیر دادگستری با اشاره به فعالیت شوراهای حل اختلاف در سراسر کشور، بیان کرد: در مجموع بیش از 33 هزار نفر در شورای حل اختلاف سراسر کشور مشغول فعالیت هستند و بیش از 2 هزار قاضی نیز با این مجموعه همکاری دارند که 176 قاضی مختص شوراهای حل اختلاف هستند.

این مقام مسئول افزود: 11434 نفر از کارکنان شوراهای حل اختلاف بیمه شدند و این نکته قابل ذکر است تعداد پرونده های بررسی شده در شورا در سال 95 حدود 3400 پرونده بوده که 3300 پرونده آن مختومه شده که بیانگر این است که به 98 درصد پرونده ها در شوراهای حل اختلاف سراسر کشور رسیدگی شده‌اند.

وی در ادامه به تعداد قضات مشغول فعالیت در شوراهای حل اختلاف پرداخت و گفت: در سال 92 با برگزاری آزمون 161 نفر از کارکنان شوراهای حل اختلاف به عنوان قاضی در شوراهای حل اختلاف مشغول به کار شدند که براساس قانون شوراهای حل اختلاف باید 20 درصد از نیروهای مورد نیاز قوه قضائیه از این افراد جذب شوند.

آوایی ادامه داد: در سال 96 مجموع اعتبارات هزینه‌ای شوراهای حل اختلاف 154 میلیارد تومان بوده که با رشد 62 درصدی این میزان در لایحه بودجه سال 95 به 250 میلیارد تومان رسیده است.

وزیر دادگستری به ماده 31 قانون شوراهای حل اختلاف اشاره کرد و گفت: در ماده 31 قانون شوراهای حل اختلاف عضویت در این شوراها به صورت افتخاری است و قوه قضائیه به تناسب همکاری به کارکنانش پاداش هایی پرداخت خواهد کرد اما بخشی از کارکنان واقعا به صورت افتخاری کار کرده اند.

وی افزود: اما درهر صورت تعدادی از جوانان شاغل در شوراهای حل اختلاف توقع دارند به درآمد و پاداش قابل قبولی برسند که قوه قضائیه نیز دراین راستا تلاش هایی داشته ‌است اما شرایط فعلی کشور اجازه توجهات بیشتر را به این نیروها و جوانان نداده است.

وزیر دادگستری با تاکید بر پیگیری وضعیت این کارکنان از طریق سازمان برنامه و بودجه، خاطرنشان کرد: رسیدگی‌هایی برای مسائل کارکنان شوراهای حل اختلاف از طریق سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته که امیدوارم با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و مساعدت‌های نمایندگان مجلس شاهد تقویت عملکرد شوراهای حل اختلاف در کشور باشیم و نقاط ضعف را به قوت تبدیل کنیم.

این مقام مسئول ضمن رد برخی اظهارنظرها مبنی بر انداختن توپ در زمین بهارستان یا پاستور، بیان کرد: اینکه برخی می‌گویند توپ را به زمین مجلس یا دولت می‌اندازیم را قبول ندارم چرا که همه ما یک زمین بیشتر نداریم و آن زمین جمهوری اسلامی است و تلاش شده به مسائل حقوقی رسیدگی شود.

آوایی در خاتمه ضمن تاکید بر حل مشکلات کارکنان شوراهای حل اختلاف در سال97، یادآور شد: سال 97 به کمک مجلس بخش عمده‌ای از مشکلات کارکنان شورای حل اختلاف رفع می‌شود و مجموعه دولت و وزارت دادگستری پیگیری می‌کند تا مطالبات کارکنان این شوراها پرداخت شود چرا که دولت علاقه مند به جلب رضایت نسبی این کارکنان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار