بیست و ششم دی سالروز فرار شاه از ایران در سال 57

اسلامشهر(پانا) - بیست و ششم دی ماه سال 1357، یکی از مهمترین اتفاقات در تاریخ ایران رقم خورد که زمینه پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم کرد و پس از فرار شاه معدوم از خاک کشور و با گذشت فراز و نشیب های نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره)، فجر و ظفر ملت ایران پدیدار شد.

کد مطلب: ۷۰۲۹۲۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا شهرستانهای تهران ،شاه خائن، پس از جنایت های بیشمار حکومت پهلوی و به خاک و خون کشیدن خیل عظیمی از مردمی که پشت سر ولی فقیه زمان خود ایستاده بودند و زمانی که دیدحتی حمایت بیگانگان هم نتوانستداین حکومت نامشروع را حفظ کنند، در بیست و ششم دی ماه سال 57 از کشور خارج شد.

هرچند آن زمان شاه معدوم به بهانه استراحت کشور را ترک کرد، اما روزنامه های همان روز با تیترهایی از همیشه درشت تر، نوشتند: «شاه رفت».

شاید شاه و دست نشانده های حکومت پهلوی تصور می کردند که مانند 28 مرداد سال 32، با کودتای آمریکایی و حمایت دولت های بیگانه بار دیگر به کشور بر می گردند و بر اریکه قدرت خواهند نشست اما با پیروزی انقلاب اسلامی، همه آنها این آرزو را به گور بردند.

پس از پخش خبر فرار شاه از کشور، موج شادمانی مردم را فرا گرفت و برف پاک کن های خودروها به حرکت در آمدند، بوق های ممتد و پخش شیرینی و حضور مردم در خیابان ها به طور قطع از یاد و خاطره نسل اول انقلاب و کسانی که آن روزهای پراضطراب را سپری کردند، نرفته است.

پس از فرار شاه معدوم، 26 روز تمام تا پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 22 بهمن 57 باقی مانده بود اما ملت ایران با عزمی استوار و اراده ای پولادین در مسیری که امام خمینی (ره) آنان را هدایت می کرد، توانستند طاغوتی که 37 سال غاصبانه و با توسل به زور بر جان و مال آنان سایه افکنده بود را به کنار زده و فجر انقلاب اسلامی را رقم بزنند .

شایان ذکر است ،بازخوانی تاریخ انقلاب اسلامی بویژه در ماه های منتهی به پیروزی، درس های زیادی را به جامعه به ویژه نسل های جدید می آموزد، 26 دی ماه را می توان یک گام بزرگ رو به جلو برای پیروزی نهضت اسلامی به شمار آورد.

/خبرنگار:فاطمه قدم زاده/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار