در گفت‌وگو با پانا

سهیلا پورگرامي: تنها دو سالن اجرای موسيقی برای بانوان داريم

تهران(پانا) - سهیلا پورگرامی از نبود نگاه جدی به موسیقی بانوان و عدم حضور جدی بانوان در جدول جشنواره موسیقی فجر امسال اظهار ناراحتی کرد.

کد مطلب: ۷۰۰۵۰۹
لینک کوتاه کپی شد
سهیلا پورگرامی خواننده و سرپرست گروه موسیقی آوای مهربانی در گفت‌و گو با پانا، با اشاره به برگزاری جشنواره موسیقی فجر،گفت: جشنواره موسیقی فجر به شکلی شده است که باید بگوییم سال به سال دریغ از پارسال، شاید در سالهای گذشته مثلا 5 یا 10 سال قبل در موسیقی فجر و همچنين جشنواره گل یاس بخش جدی ای برای بانوان داشتیم و یک اتفاقاتی در این زمینه رخ می داد، گروه های مختلفی حضور پیدا می کردند ولی هرسال در حال بدتر شدن است.
وی ادامه داد: دو سال پیش بخش بانوان را حذف کردند و زمانی که صحبت کردیم و اعتراضی نشان دادیم چند تا گروه که به اسم حرفه ای بودند اما در کار حرفه ای نبودند حضور پیدا کردند.
پورگرامي در ادامه با اشاره به اين مطلب كه جشنواره موسيقي فجر در سال گذشته تنها به دنبال نام هاي شناخته شده بود، اظهار كرد: سال گذشته این اتفاق رخ داد ،افرادی که اسم داشتند ولی هیچ هنر خاصی برای ارائه نداشتند در جشنواره شرکت کردند و تنها دلیل حضور آن ها این بود که بلیت فروشی ها بیشتر شود.
وي تاكيد كرد: در سال گذشته از موسیقی پاپ خیلی حمایت شد تا سالن ها پر شود و چرخه بیزینسی جشنواره فعال شود ولی فکری برای موسیقی بانوان نشد. من خدمت دکتر ریاحی گفتم که اگر نمی خواستید خانم ها را روی صحنه بیاورید حداقل فکری می کردید برای پیشکسوتان خانم عرصه موسیقی و از آن ها تقدیر می شد و این اساتید معرفی می شدند و مورد حمایت قرار می گرفتند که باز بهانه آوردند و هیچ اتفاقی صورت نگرفت. تنها یکسری از اهالی موسیقی همچون کامکارها و پورناظری ها بانوانی از این گروه ها انتخاب شدند و یک تعداد کار ضعیف اجرا شد و باز هم هیچ....
سرپرست گروه موسیقی «آوای مهربانی» با اظهار تاسف از عدم حضور بانوان عرصه موسیقی در جدول اجراهای جشنواره فجر امسال، بیان کرد: امسال هم جدول اجراهای جشنواره را نگاه کردم و دیدم که اصلا دیگر یک بانوی موزیسین هم که من بشناسم حضور ندارد و تمام جدول خالی ست و در نهایت یک دونوازی و یک گروه موسیقی فولکلور وجود دارد. هفته هفته جشنواره موسیقی فجر است ولی هیچ اتفاق جشنواره ای رخ نمی دهد..
وی تصریح کرد: 15 سال پیش، 15 خانم را بردم در ارمنستان و باکو به مناسبت جشنواره موسیقی فجر کنسرت گذاشتم که همه متعجب بودند که چقدر همه خوب و حرفه ای هستند و الان نگاه می کنم به امروز و می بینم که اهالی موسیقی ما اصلا نمی دانند چه می کنند، ما بانوان موزیسین و هنرمندی داریم که در خانه های شان نشسته اند و کتاب ها و نت های شان را می فروشند برای گذران زندگی و واقعا نیازمندند.
اين هنرمند خاطر نشان كرد: اگر می خواهند چرخه هنر به صورت مالی بچرخد کسانی هستند که از هنر حمایت کنند اما بايد دربرنامه ريزي نيز بانوان ،موسيقي نواحي و ....ديده شوند و حمايت از بانوان و موسيقي نواحي از حالت شعاري بيرون بيايد. متاسفانه در هنر موسيقي ما جوانان را نيز از ياد برده ايم و در كنار بانوان براي جوانان نيز كار آنچناني نكرده ايم و اگر اتفاقي نيز براي يك گروه جوان مي افتد به دليل پشتكار خود اين هنرمندان است.
پورگرامی ادامه داد: ما برای بانوان دوتا سالن تایید شده بیشتر نداریم که این ضعف فضای موسیقی کشور ماست، چرا ما از سالن های دیگر نباید استفاده کنیم در حالی که این دو سالن هم گران است و هم اینکه همه زمان ها پر است و امکان رزرو سالن فراهم نمی شود.
وي اضافه كرد: در جشنواره موسيقي فجر نيز می بینیم وضعیت اینچنین است، من امروز که جدول را مطالعه كردم متوجه شدم جشنواره هیچ اساس و نظم و ترتیبی ندارد، برچه اساسی این انتخاب ها و این برنامه ریزی های اشتباه صورت گرفته است و بايد اعلام كرد متاسفانه نسبت به جایگاه موسیقی بانوان هیچ نگاه جدی ای وجود ندارد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: کاش جشنواره موسیقی فجر به صورت حرفه ای برگزار می شد تا ما از برگزاری آن خوشحال می شدیم. کاش از این همه بانوی موزیسین که در خانه های شان مانده اند و یادی از آن ها و فعالیت های شان نمی شود دعوت می شد تا در قالب برگزاری ورک شاپ، اجرا و تقدیر و همچنين بزرگداشت از زحمات آن ها قدردانی شود، اما همیشه بحث موسيقي بانوان مغفول مانده و سال به سال هم بدتر می شود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار