۸۰ سالگی لوریس چکناواریان و برگزاری کارگاه تخصصی ساز پرکاشن

تهران (پانا) - در ادامه هفته بزرگداشت لوریس چکناواریان ، کارگاه تخصصی ساز پرکاشن سه شنبه 16 دی ماه در دانشگاه تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۷۰۰۴۳۳
لینک کوتاه کپی شد

این کارگاه با حضور نوازندگان مطرح بین المللی در دانشکده موسیقی دانشگاه تهران ، دانشجویان موسیقی و علاقه مندان سازهای کوبه‌ای و پرکاشن انجام شد .

محمد شله چی پیانیست و رهبر ارکستر که در حال حاضر در دانشگاه تهران به عنوان استاد مدعو فعالیت می‌کند با اشاره به این نکته که مدتها با گروه آنسامبلی همكاري كرده است، گفت: من قبل از برگزاري اين كارگاه با افرادي كه براي اين كارگاه دعوت شده‌‌اند در کشور سوییس همکاری داشتم ،شش نفر از گروه آنسامبلی که به ایران آمده‌اند پرکاشنیست های درجه یک هستند که حضور آنها در دانشگاه این امکان را برای دانشجویان فراهم می‌کرد تا در این زمینه تجربیات ارزنده‌ای را کسب و از این فرصت استفاده کنند؛ چراکه ما در نوازندگی پرکاشن کلاسیک خیلی ضعیف هستیم و استاد و نوازنده حرفه‌ای در این زمینه کم داریم .

وي با بیان اینکه کارگاه پرکاشن برای اولین بار در ایران برگزار می‌شود،اظهار كرد: این ورک شاپ برای آهنگسازان علاقه مند به تکنیک‌های روز پرکاشن بسیار مناسب است. متاسفانه دپارتمان‌های آهنگ سازی دانشگاههای ما در این زمینه خیلی ضعیف کار می‌کنند و تخصص این نوازنده‌ها نیز موسیقی معاصر است و یادگیری این تکنیک‌ها در یک فرصت یک روزه بی فایده نخواهد بود .

محمد شله چی با اظهار تأسف از فقر آموزشی در زمینه‌ ساز پرکاشن عنوان کرد: اعضای آنسامبل پرکاشن تهران با سختی زیاد سازهایشان را فراهم می‌کنند و وقتی ساز نباشد طبیعتاً دانشی هم به دنبالش نخواهد بود.

وي ادامه داد: این سازها بسیار گران است و نگاه بازاری حاکم بر خرید و فروش ساز پرکاشن مشکل عمده بر سر راه آموزش این ساز است.

اين رهبر اركستر خاطرنشان كرد: با سابقه‌مفصلی که ایران در زمینه سازهای کوبه‌ای و ریتم‌های پیچیده دارد این موضوع اهمیت خیلی زیادی پیدا می‌کند و زمان آن رسیده که اهمیت بیشتری به این سازها و آموزششان داده شود .

يادآور مي شود؛ در این کارگاه، شو کوبوتا تیمپانیست یک ارکستر سمفونیک فنلاند با ملیت ژاپنی ؛ تنی چند از نوازنده‌های موسیقی معاصر ایتالیا حضور داشتند .

همچنین بیشترین تمرکز کارگاه بر ساز تیمپانی بود که مهمترین پرکاشن ارکستر است و در واقع نوازنده‌ی تیمپانی قلب ارکستر به حساب می‌آید .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار