نرخ بی سوادی استان گیلان

نرخ بی سوادی و نحوه ثبت نام سواد آموزان توسط معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان گیلان اعلام شد

کد مطلب: ۶۹۸۴۵۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا ازگیلان، غلامرضا مدبری فر در نشست با خبرنگاران به مناسبت فرارسیدن سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی، بیان کرد: نهضت سوادآموزی 7 دی ماه سال 58 با دستور امام خمینی (ره) با هدف آموختن سواد خواندن و نوشتن به بی سوادان تشکیل شد.

وی با بیان اینکه رشت با 815 هزار و 709نفر جمعیت با‌سواد و 77 هزار و 635 نفر جمعیت بی سواد در رتبه دوم درصد باسوادی استان به میزان 91.37 قرار دارد و درآستارا نیز ۸۲ هزار و 720نفر جمعیت باسواد و 74 هزار 394 نفر و 8 هزار و 326جمعیت بی‌سواد وجود دارد که در رتبه سوم قرار دارد.

معاون نهضت سوادآموزی گیلان افزود: در حال حاضر حدود 96.9 درصد جمعیت گیلان در گروه سنی 10 تا 49 سال باسواد و 3.1 درصد بی سواد هستند و مهارت سواد آموزی شامل سه دوره «سوادآموزی»، «تحکیم» و «انتقال» است. دوره سواد آموزی شامل 400 ساعت و معادل سوم ابتدایی است، دوره تحکیم هم شامل 200 ساعت است تا آنچه را که سوادآموزان در دوره قبل آموخته اند، فراموش نکنند؛ همچنین دوره انتقال شامل 600 ساعت آموزشی است که با پایان دوره ابتدایی برابری می کند و کسانی که این دوره را بگذرانند می توانند در اول متوسطه ثبت نام کنند.

مدبری فر بیان کرد: کسانی که بتوانند دوره انتقال را با موفقیت به پایان برسانند، 144 هزار تومان پاداش دریافت می کنند. گیلان رتبه چهارم باسوادی کشور را در رده سنی 10 تا 49 سال دارد و استان های مازندران، تهران و سمنان در جایگاه های اول تا سوم قرار دارند.

معاون نهضت سوادآموزی گیلان با بیان اینکه تا قبل از سال 91 آموزش یاران نهضت جذب شدند، گفت: از سال 91 به بعد هم تصمیم بر این شد تا آموزش سوادآموزی به موسسات و نهادها و مراکز آموزشی واگذار شود که حق الزحمه و بیمه هم از طریق مؤسسات مربوطه به آموزش دهندگان تعلق می گیرد.

مدبری فر با بیان اینکه شهرستان های انزلی، رشت و لاهیجان جزو با سوادترین شهرستان های استان گیلان هستند، تصریح کرد: نهضت سوادآموزی علاوه بر برنامه های خود فعالیت های جانبی نظیر مسابقه انشاء نویسی، خواندن با خانواده، حلقه های کتابخوانی، مهارت استفاده از تبلت، آموزش رایانه، طرح آموزش نماز به بی سوادان را هم در برنامه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار