درگفتوگو با پانا
مدیرعامل شرکت سهامی فرش: صادرات فرش دستباف 30 درصدی افزايش پيدا كرد
تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت سهامی فرش میگوید براساس آمار منتشرشده از سوي مرکز ملی فرش در 8 ماه ابتدایی سال جاری 269 میلیون دلار فرش دستباف از کشور صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 30 درصد افزایش پيدا كرده است.
محمدرضا عابد درگفتوگو با پانا با بیان اینکه در ۹ ماه ابتدایی سال ۹۵ در مجموع۲۳۵ میلیون دلار فرش دستباف صادر شده است، عنوان کرد: کشورهای هدف صادراتی ایران به ترتیب آمریکا، آلمان، پاکستان و امارات هستند.
عابد در خصوص شرایط بافندگان فرش دستباف گفت: بر اساس آمارها ۳.۵ میلیون مترمربع فرش دستباف در کشور تولید میشود و ۹۰۰ هزار بافنده به کار مشغول هستند و در سراسر کشور زمینه برای فعالیت آنها فراهم است اما به دليل کمبود نقدینگی و وضع بازار امكان توسعه تولید وجود ندارد مگر آنکه دولت برای افزایش تولید برنامههای تشویقی داشته باشد.
وی افزود: تقاضا برای بافت فرش وجود دارد اما به دلیل مشکلات نقدینگی و پرداخت نشدن تسهیلات برای تولید فرش دستباف با این مشکل مواجه هستیم که تولیدکنندگان با احتیاط به تولید فرش دستباف اقدام میکنند.
واردات فرش دستباف نداریم
عابد درباره میزان واردات فرش دستباف به کشور نیز گفت: واردات فرش دستباف به کشور وجود ندارد. آنچه گمرک به تازگی اعلام کرده که ۳۰۰ میلیون دلار فرش دستباف به کشور وارد شده است بیشتر فرشهای مرجوعی یا فرشهایی بوده است که برای شستوشو و مرمت به کشور وارد میشود.
مدیرعامل شرکت سهامی فرش خاطرنشان کرد: تجار برخی از فرشهایی را که در گذشته صادر شده اما در بازار هدف متقاضی پيدا نكرده است، به کشور برميگرداند تا با فرشهای دیگر جایگزین میشود.
هدفگذاری صادرات ۴۰۰ میلیون دلاری فرش دستباف تا پایان سال
وی هدفگذاری صادرات فرش دستباف تا پایان سال را ۴۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: سال گذشته ۳۲۵ میلیون دلار فرش دستباف از کشور صادر شده که امسال با افزایش ۳۰ درصدی به ۴۰۰ میلیون دلار افزایش خواهد یافت.
عابد مهمترین رقبای فرش ایران در بازارهای جهانی را هندوستان، پاکستان، ترکیه و چین اعلام کرد و افزود: صادرات فرش دستباف کشور چین به دلیل روی آوردن این کشور به صادرات فرش ماشینی کاهش یافته است اما نپال،افغانستان و برخی دیگر از کشورها نیزوارد بازار صادرات شدهاند.
وی درباره توجه به بازار تولید اظهار کرد: تولیدکنندگان فرش دستباف به طور معمول از شرایط و ذائقه بازار مطلع هستند اما چون زمان تولید فرش دستباف طولانی است ممکن است در زمینه رنگ از سلیقه مشتری عقب باشیم .
مدیرعامل شرکت سهامی فرش با بیان اینکه مشوقهای صادراتی و یارانه حضور در نمایشگاههای خارجی حذف شده است، تصریح کرد: اكنون مرکز ملی فرش برخی از هزینههای شرکت درنمایشگاههای خارجی را پرداخت میکند اما امکان گسترش آن وجود ندارد .
تلاش برای کسب بازارهای جدید صادراتی
وی با بیان اینکه دستاندركاران این بخش خواستار برقراری جوایز صادراتی هستند، اظهار کرد: بازارهای صادراتی جدیدی وجود دارند که ایران میتواند برای به دست آوردن آنها برنامهريزي کند و حتی در مورد بازار اروپا نیز تبلیغات و برنامهريزي درستی وجود ندارد .
عابد عنوان کرد: کشورهای آمریکای لاتین، آسياي جنوب شرق و آفريقا زمینه بسیاری برای جلب بازار صادراتی ایران دارند به طور مثال آرژانتین، شیلی، پرو، مالزی و فیلیپین از کشورهایی هستند که میتوان صادرات به این کشور را افزایش داد.
ارسال دیدگاه