زرافشان: كتاب‌های كمک آموزشی در همه نظام‌های تعليم و تربيت كاركرد خود را دارد

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به کارکرد كتاب ها، مواد و رسانه های آموزشی وكمک آموزشی در همه نظام های تعليم و تربيت دنيا اشاره کرد.

کد مطلب: ۶۹۴۹۵۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، علی زرافشان اظهار کرد: موضوع کتاب های کمک آموزشی، منابع آموزشی و کتاب های آموزشی همواره مورد توجه بوده است، بنابراین "دفتر امور کمک آموزشی وکتابخانه ها" نيم قرن قبل با عنايت به چنين مسئله‌اي در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش شكل گرفت. فلسفه تشکیل اين دفتركه بعدها به دفتر انتشارات كمك آموزشي تغيير يافت و اكنون با عنوان " دفتر انتشارات و تكنولوژي آموزشي" فعاليت مي‌كند، ناظر بر ضرورت توجه به منابع آموزشی و کمک آموزشی بوده است.

وي خاطرنشان كرد: وجود چنین نگاهی و ضرورت توجه به دیگر منابع آموزشی غیر رسمی( در مقابل منابع رسمی که همان کتاب های درسی است) باعث شده است که هنوز هم یکی از چالش هایی که در جامعه با آن مواجه هستیم این باشد که بالاخره این مواد و رسانه های آموزشی یا کمک آموزشی جایگاهشان در نظام تعلیم و تربیت کشور کجاست و اصولا آیا ما اینها را به رسمیت می شناسیم یا خیر؛ اگر به رسمیت می شناسیم در هرحال رابطه ما با این پدیده رسمی چیست و‌چگونه باید اتفاق بیافتد.

زرافشان به نقش كتاب هاي آموزشي در تعمیق و توسعه یادگیری، اشاره و تصريح كرد: به هرحال، دانش آموزان علائق و توانمندی های متفاوتی دارند که منابع درسی رسمی تنها قادر هستند به بخشی از این علائق بپردازند و اگر قرار باشد که این علایق در یک فضا و بستر وسیع‌تری و با نگاه عمیق تری پاسخ داده شود نیاز به منابع ديگري وجود دارد. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم "تنوع بخشی به منابع یادگیری" جزء تکلیف‌هاي ماست، چون این تنوع بخشی به ارتقای کیفیت یادگیری کمک می کند. بر اساس چنین استدلالی، دیگر نوع برخورد ما نمی تواندی برخورد سلبی و بر اساس نفی آن در جامعه باشد، در همین ارتباط اگر به مصوبه828 شورای عالی آموزش و پرورش در این زمینه رجوع کنیم خواهیم دید که ، وزارت آموزش و‌ پرورش اصل وجود اين منابع و به كارگيري آن ها را به رسمیت شناخته است.

زرافشان متذكر شد: برگزاری جشنواره کتاب های آموزشی رشد، گام مهم حمایتی وزارت آموزش و پرورش بود از مؤلفين و ناشراني است كه کتاب هایشان را بر مبنای این استانداردها تولید می کنند، در جشنواره آثار آن‌ها داوری مي‌شود و‌کتاب های انتخاب شده، مورد حمایت سازمانی قرار گیرد. کتابنامه های رشد و فهرستگان رشد هم برای همین منتشر مي شود كه هرساله کتاب های استاندارد را در این کتابنامه ها به مدارس معرفی كند تا مدارس، در صورت نياز از آن‌ها بهره بگيرند.

وي با اشاره به اين كه ما علاوه بر برنامه درسی ملی، کتاب های درسی را هم ملی کردیم ،افزود: براين اساس قرار است همه بچه ها یک کتاب درسی را بخوانند، و در چنین نظامي، ضرورت منابع آموزشی بیش از نظام های غیر متمرکز است.

زرافشان با اشاره به تفاوت‌هاي فردي دانش آموزان و توانمندي‌هاي آن‌ها با يكديگر افزود: در یک چنین شرایطی، بطور طبیعی كتابي كه ما منتشر مي‌كنيم، بايد متوسطی از توانمندی های دانش آموزان را در بر بگیرد. لذا ما برای دانش آموزانی که پایین تر از حد متوسط هستند، نیاز به منابع آموزشی داریم. برای دانش آموزانی هم که بالاتر از حد متوسط هستند نیاز به منابع آموزشی داریم که بتواند نیازهای آموزشی آنان را به طور کامل پاسخ دهد.

وي با تاكيد براين كه ما اگر بخواهیم در این حوزه موفقیتی کسب کنیم در حوزه نشر و ناشران باید یک نظام حمایتی را (طبق همان روندی که در گذشته بنیانگذاری شده داشته باشیم) داشته باشیم و از ناشران حمایت کنیم، گفت: برپايي جشنواره کار خوبی است که در سال های اخیر انجام شده است و علاوه بر انتشار کتابنامه رشد و فهرستگان رشد، خوب است هولوگرام هایی هم که به کتاب های آموزشی مورد تایید، داده شود تا اولیا و خانواده ها بدانند که این کتاب ها مورد تایید قرار گرفته است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بيان اين كه ما باید قدرت انتخابگری را در معلمانمان افزایش و نحوه انتخاب كتاب خوب را آموزش دهیم تا شورای معلمان که بنابر قانون وظیفه انتخاب مواد آموزشی لازم را دارد، بتواند مواد مناسب را برای آموزش انتخاب کند، خاطرنشان كرد: معلم ما بايد به سمت معلم انتخابگر و معلم برنامه ریز درسی و مولف، پیش برویم. معلمی که خودش نه تنها انتخابگر، بلکه تولید کننده و مولف هم هست. یعنی از آن سطحی از شایستگی های حرفه ای و علمی برخوردار است که بتواند از بین منابع آموزشی موجود، مناسب ترین منابع آموزشی را انتخاب کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار