پانا گزارش می دهد؛

از جزییات بیمه تامین اجتماعی اتباع بیگانه تا شرایط بیمه کارگران خارجی در قم

قم (پانا) - اتباع بیگانه دارای مجوز اشتغال و اقامت در ایران بیمه می‌شوند و در حال حاضر بیمه اتباع بیگانه بدون هیچ مشکلی در تامین اجتماعی استان قم اجرایی می‌شود.

کد مطلب: ۶۹۴۱۲۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از قم، اتباع بیگانه دارای مجوز اشتغال و اقامت در ایران بیمه می‌شوند و در حال حاضر بیمه اتباع بیگانه بدون هیچ مشکلی در تامین اجتماعی استان اجرایی می‌شود.

بر اساس این گزارش اتباع بیگانه در صورت اشتغال به شغلی در استان قم می‌توانند از بیمه اجتماعی برخوردار شوند؛ در این صورت بیمه این افراد همانند ایرانیان شاغل داخل کشور و تابع قوانین عام تامین اجتماعی خواهد بود.

مقاوله نامه سازمان بین المللی کار

براساس این آیین نامه که در خصوص حوادث ناشی از کار است کشورهایی که به این مقاوله نامه ملحق شده و عضو آن هستند کارگران بیگانه در آن کشور در مقابل حوادث بیمه هستند و نرخ حق بیمه آنان طبق آیین نامه مصوب هیئت وزیران است.
موافقت نامه‌هایی نیز میان کشورهای مختلفی منعقد شده است بطوریکه بر اساس آن اتباع بیگانه کارگری در هر کشوری از حمایت‌ها و بیمه تامین اجتماعی طبق موافقت‌نامه مذکور و قوانین کشور خودشان برخوردار خواهند شد.

اتباع خارجی دارای پروانه کار مشمول بیمه اجباری

تمامی اتباع خارجی که دارای پروانه کار یا کارت کار معتبر بوده و در کارگاههای مشمول قانون تأمین اجتماعی شاغل هستند، مشمول بیمۀ اجباری بوده وکارفرمای وی مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه شده به سازمان بوده و مکلف است در موقع پرداخت مزد یا حقوق و مزایا، ٧ درصد سهم کارگر را کسر نموده و به همراه ٢٠ درصد سهم خود، حداکثر تا آخرین روز ماه بعد به سازمان پرداخت کند.

بر اساس این گزارش اگر کارفرمایان از امضاء و تایید پرسشنامه نامنویسی مشمولان خودداری کنند،اتباع مزبور می توانند با مراجعه به واحد بازرسی شعبه تامین اجتماعی مربوط درخواست بازرسی نمایند.

مدیرکل تامین اجتماعی قم نیز در این باره می گوید: اتباع خارجی که دارای پروانه کار یا کارت کار معتبر بوده و در کارگاههای مشمول قانون تامین اجتماعی شاغل باشند مشمول بیمه اجباری هستند.

اتباع خارجی نیز که به صورت خویش فرما در یکی از مشاغل مشمول قانون تامین اجتماعی فعالیت داشته و دارای کارت کار یا پروانه کار معتبر باشند در صورت تمایل می توانند با احراز سایر شرایط مقرر در قانون از طریق انعقاد قرارداد بیمه صاحبان حِرَف و مشاغل آزاد نسبت به بیمه پردازی خود اقدام کنند.

قابل توجه کارفرمایان / مدارک لازم برای پرداخت حق بیمه

کارفرمایانی که اتباع بیگانه مشمول قانون تأمین‌اجتماعی را به کار می‌گمارند می توانند با ارائه مدارک معتبر مانند روادید ورود با حق کار مشخص به همراه پروانه کار یا مجوز اشتغال معتبر صادره توسط اداره اتباع بیگانه حوزه محل اشتغال،گذرنامه، فرم تکمیل شده پرسشنامه نام نویسی و لیست پرداخت حق‌بیمه نسبت به ارسال و پرداخت حق‌بیمه آنان مطابق مقررات قانون تأمین‌اجتماعی اقدام کنند.

/ حسین باریکلو /

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار