رئیس دانشگاه آزاد: اولویت‌های تحقیقاتی در کشور را گم کرده‌ایم

تهران (پانا) - ​رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تشریح مهم‌ترین چالش‌های پژوهشی در کشور بر ضرورت برنامه‌ریزی برای برون رفت از این چالش‌ها تأکید کرد.

کد مطلب: ۶۹۴۰۳۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد، فرهاد رهبر در جمع معاونان پژوهش و فناوری این دانشگاه با بیان اینکه بدون شک نتایج برگزاری این گردهمایی در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های دانشگاه تاثیر دارد، گفت: اولین و مهم‌ترین مشکل و چالش در امر پژوهش، مدیریت دانش است. مدیریت دانش در سطوح مختلف می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. بخشی از این موضوع مربوط به معاونت‌های پژوهش و فناوری واحدها و بخش دیگر آن مربوط به سطح ملی و کلان می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در سطح ملی یک الگوی مدیریت علمی و پژوهشی مناسب در مراکز علمی و پژوهشی در دانشگاه‌ها نداریم، به این صورت که راهبردهای تحقیقاتی درازمدت تعریف نشده یا اگر تعریف شده به صورت روشن و شفاف مطرح نشده و این راهبردها در سطح کشور ترویج و به اطلاع عموم نرسیده است.

رهبر با تاکید بر اینکه امروز اولویت‌های تحقیقاتی خود را در سطح کشور گم کرده‌ایم، گفت: اولویت‌های تحقیقاتی ما غیرواقعی است و دلیل این موضوع نبود یک رویکرد نظام‌مند و سیستماتیک در تحلیل و تبیین نیازمندی‌هاست. مصداق بارز این امر وجود بیشمار رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد است که هرساله در کشور به اتمام می‌رسد، اما چند درصد از این پژوهش‌ها منطبق بر نیازهای کشور است؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ضعف مدیریت پژوهشی گفت: نتیجه این امر آن است که ما تمام امکانات پژوهشی خود را در نبود مدیریت دانش و پژوهش هدر می‌دهیم. امروز بسیاری از پژوهش‌ها و نتایج آن، واقع بینانه و منطبق بر نیاز کشور نیست. امروز دانشگاه‌های ما در خلاء دانشگاه‌های نسل دوم مانده‌اند به طوری که دانشگاه‌های کشور رتبه خوبی در تولید مقاله و تحقیقات دارند، اما بسیار اندک از این مقالات برای حل مسائل کشور بهره‌برداری می‌شود.

وی با اشاره به بی‌اعتمادی مدیران اجرایی کشور به استفاده از دانش و یافته‌های پژوهشی گفت: یکی از مصادیق این موضوع این است که سالانه 80 میلیارد دلار واردات وارد کشور می‌شود که بخش قابل توجهی از آن با هزینه کمتر امکان تولید در کشور را دارد، اما این امر تحقق پیدا نمی‌کند. دلیل این موضوع منفعتی است که در واردات برای برخی دستگاه‌ها وجود دارد که این منفعت مانع تأمین محصولات از داخل خواهد شد. این منافع باید با شفاف‌سازی از بین برود، چرا که به کشور آسیب می‌رساند.

فرهاد رهبر با بیان اینکه ساختار اداری معیوب کشور باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: برای حل مشکلات پژوهشی این موضوع باید در دستورکار قرار گیرد. یک مشکل دیگر نبود جایگاه و سازمان برای بکارگیری نتایج تحقیقات و عرضه آنها در دانشگاه‌هاست که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه نظام آموزش عالی کشور صرفاً آموزش برای آموزش است، گفت: یکی دیگر از مشکلات ما در امر پژوهش، مشکل فرهنگی و ساختاری در درون دانشگاه است. نظام آموزش عالی کشور یک نظام آموزش‌محور نه پژوهش‌محور است. این نظام فاقد یک ساختار مناسب برای پرورش محقق تواناست. در کشور ما پژوهش صرفاً برای تولید مقاله صورت می‌گیرد، درصد کمی از امر پژوهش برای تولید محتوای آموزشی انجام می‌شود که این موضوع بسیار تاسف‌برانگیز است چرا که در دانشگاه‌های برتر دنیا اساتید با انجام پژوهش از نتایج آن برای استفاده از محتوای آموزشی بهره‌مند می‌شوند.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه این دانشگاه حدود 50 درصد آموزش عالی کشور را برعهده دارد، گفت: اگر قرار است تحولی در نظام آموزش عالی کشور صورت گیرد، حتماً از محل دانشگاه آزاد است و اراده مجموعه این دانشگاه، این امر را محقق خواهد کرد. ما باید اول مشکلات امر پژوهش را مطرح کرده و بعد برای آنها راهکار ارائه دهیم. نتیجه عدم بهره‌برداری از امر پژوهش، ضعف سرمایه‌گذاری برای تولید دانش و عدم توجه به تفکر و اندیشه خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به یک دسته دیگر از مشکلات مربوط به امر پژوهش گفت: قوانین و مقررات در امر پژوهش یکی دیگر از مشکلات اساسی ماست. دیوان‌سالاری اداری بسیار پیچیده ای در امور پژوهشی و تحقیقاتی در کشور وجود دارد که دست و پای همه محققان را بسته است. استانداردهای پژوهشی در کشور بسیار ضعیف و فاقد توانایی لازم برای هدایت پژوهش و پژوهشگر است. آیین‌نامه‌های موجود در دانشگاه نیز منطبق با اهداف پژوهشی نیست.

وی با تاکید بر اینکه نظام آموزش عالی کشور یک ساز ناهماهنگ می‌زند و دارای هارمونی در رفتار نیست، گفت: ما باید بتوانیم مشکلات امر پژوهش را در کشور حل کرده و راه را برای پژوهشگران هموار کنیم. در آن صورت می‌توانیم از دانشجویان دکتری برای حل مسائل کشور از طریق انجام پژوهش بهره برداری کنیم.

فرهاد رهبر خطاب به معاونان پژوهش و فناوری واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ‌برای مشکلات امر پژوهش راه‌حل پیدا کنید تا بتوانید در مجموعه دانشگاه تحول به وجود آورید. در این صورت است که می‌توانیم بهره‌برداری از پژوهش، سازماندهی پژوهشگران، استفاده از تجارب پژوهشگران برجسته در امر پژوهش، انتقال این تجارب به پژوهشگران جوان و... را در پیش گیریم.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد یک سازوکار برای اعتماد بین دانشگاه و صنعت گفت: دولتمردان باید بدانند که برای حل مسائل جاری دستگاه های خود نیاز به فکر و اندیشه دارند و این موضوع باید از طریق ارتباط بین دانشگاه و صنعت به سرانجام برسد.

فرهاد رهبر با بیان اینکه یکی از مسائل جدی امروز دولت مشکل بیکاری و افزایش بدهکاری‌های دولت به بانک هاست، گفت: یکی از مشکلات جدی مردم، معیشت آنان است. دولتمردان باید در حل مسئله و این مشکلات تلاش کنند. حال این سوال مطرح است که چقدر دولت و دولتمردان در اتاق فکر خود از اندیشمندان و صاحبنظران دانشگاهی استفاده کرده‌اند؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بودجه سال 97 دولت گفت: در تدوین این بودجه که باید مشکلات جدی کشور را حل کند، چقدر از صاحبنظران، کارشناسان و دانشگاهیان در حل مسئله استفاده شده است؟

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید از دانشگاه نسل دوم به سمت دانشگاه‌های نسل سوم که دانشگاه‌های کارآفرین هستند حرکت کنند، گفت: دانشگاه‌ها باید بتوانند برای محصولات پژوهشی خود بازارایابی انجام دهند. مشکل امروز دانشگاه های کشور بازاریابی برای فروش محصولات پژوهشی است. بنابراین یکی از ماموریت‌های اصلی معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه، ایجاد بازاریابی برای فروش این محصولات خواهد بود.

رهبر با بیان اینکه مدیران پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی باید پا به پای پژوهش و محقق حرکت کنند، گفت: باید از پژوهشگران حمایت کنیم تا راه رسیدن به هدف‌های آنها و حل مسائل کشور هموار شود.

رئیس دانشگاه آزاداسلامی با تاکید بر اینکه برنامه ریزی باید براساس محدودترین عامل در اختیار باشد، گفت: محدودترین عامل ما مدیریت دانش، فرهنگ دانش، آیین‌نامه و قوانین و مقررات دست و پا گیر و در آخر منابع و محدودیت مالی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار