رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دفتر تألیف کتب درسی:

کتاب فارسی مهارت تحلیل متن را بیان می کند

رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دفتر تألیف کتب درسی گفت: کتاب فارسی مهارت تحلیل متن را بیان می کند و باید نگاه مهارتی به زبان و ادبیات داشته باشیم.

کد مطلب: ۶۹۲۴۹۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا استان مرکزی، حسین قاسم‌پور‌ مقدم در همایش استانی ادبیات فارسی که در محلات برگزار شد، افزود: تمام تلاش ما در کلاس های ادبیات این است که الفاظ را به معنا وصل کنیم.

وی ادامه داد: بنابر قولی از دو واژه باید یاد کنیم که از زبان فلسفه و علمای دینی و تعلیم و تربیت باشد، این دو واژه یکی "بود" است و دیگری "نمود"، تمام دعوای ما در تعلیم و تربیت بر سر این دو واژه است که چه باید بکنیم که دانش‌آموزان از بود به نمود برسند.

این مولف کتب نونگاشت ادبیات در پایه یازدهم اظهار داشت: تمام موجودیت انسان و پدیده‌های هستی به نمود آنهاست، اشیایی که در پیرامون ما قرار دارند این استعداد درونشان به ودیعه گذاشته شده که خودشان را نشان دهند؛ انسان‌ها به آن خودنمایی می‌گویند.

قاسم‌پور‌ مقدم اضافه کرد: معمولاً خودنمایی را بد می‌دانیم غافل از اینکه انسان‌ها و پدیده‌ها باید خودشان را نشان دهند و هر چه که دیده نشود ارزش حیات ندارد. فرق انسان با پدیده‌های غیر انسانی در این است که انسان علاوه بر این که می خواهد خودش را نشان دهد قادر است پدیده ها را ببیند ولی سنگ تنها می‌تواند خودش را نشان دهد.

وی ابراز داشت: هر چیزی که خودش را نشان دهد یعنی نمود داشته باشد با حواس پنجگانه قابل درک است، یعنی این طوری نیست که سنگ را تنها بتوانیم ببینیم یعنی اگر سنگ را حس کنیم وجودش را درک کرده ایم.

رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دفتر تألیف کتب درسی گفت: حالا اگر این بود و نمود را مستقیم ببریم کلاس ادبیات، کلاس ما چه حکمی پیدا می کند، ما چه باید بکنیم ما باید از بود به نمود برسیم یا از نمود به بود؟.

قاسم‌پور‌ مقدم با بیان اینکه شعر و داستان ماده هستند، به خودی خود ارزشی ندارند و پدیده های عالم هستی اند که به وسیله آدم هایی سروده شده اند که خودشون را نشان بدهند. افزود: گاهی این خودنمایی ها به اشتباه بوده است، گاهی احساس شخصی یک شاعر بوده است و به همین دلیل است که گاهی ما یک شعری را خدای ناکرده در حد یک آیه متعالی می کنیم و در کلاس درس به اشتباه برداشت خود را از شعر یک شاعر بیان می کنیم.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما در کلاس های ادبیات این است که الفاظ را به معنا وصل کنیم. پس معنا همان بود است و کلمات و الفاظ همان نمودها هستند.

رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دفتر تألیف کتب درسی بیان کرد: بود همان حقیقت است و با حواس پنجگانه قابل دریافت نیست، تنها ابزاری که می توان به عالم حقیقت رسوخ کرد زبان است و شاید فرق انسان با غیر انسان همین به کار گیری زبان است.

قاسم‌پور‌مقدم ابراز داشت: ما تمام تلاش مان از ریشه ریابی الفاظ رسیدن به حقیقت و عالم معناست و اگر معنا و معانی قابل فهم نباشد الفاظ هیچ گره ای زندگی ما حل نمی کنند، از ناصر خسرو تا به امروز همه سعی کردند که حقیقت را به ما بنمایانند که نتوانستند، الفاظ همیشه محدودیت دارند و دلیل آن این است حواس پنجگانه ما کامل نیست.

وی اضافه کرد: پس چطور می توانیم بگوییم که شاعر در این بیت این معنا را گفته است. در کتاب جدید ادبیات این اجازه به دبیران ادبیات داده شده است که معنای جدید را ایجاد نمایند، در ادبیات چیزی را نمی توان مانند ریاضی برایش حکم صادر کرد.

رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دفتر تألیف کتب درسی گفت: دانش‌آموزانی که در کلاس یازدهم وارد شده اند از ابتدایی نگارش را کار کرده و مهارت های ویژه ای را آموخته اند. قرار است انسانی را تحویل جامعه ای دهیم که همسر شخصی شود، رئیس اداره ای و یا استاد دانشگاهی شود، ما باید مهارت های زندگی را به این افراد آموزش دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار