موقعیت اطفال در خانواده یکی از عوامل موثر در رشد شخصیت آنان است

والدین اولین کسانی هستند که شخصیت فرزندان خود را شکل می‌بخشند و کودکان نگرش‌های اجتماعی را از خانواده می‌آموزند و چنانچه یکی از والدین آلودگی داشته باشد، فرزندان آن‌ها بیش از هر کس در معرض آلودگی قرار خواهند گرفت.

کد مطلب: ۶۹۱۸۵۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از نطنز جلسه پیشگیری از آسیب های روانی کودکان با سخنرانی خانم محبوبی کارشناس روان شناسی بالینی و سلامت و حضور 250 اولیا دانش اموز ابتدایی در کانون شهید مطهری نطنز برگزار گردید.

محبوبی در جمع اولیا مشکلات روانی دانش آموزان و مشکلاتی که در آینده دچار فرزندان می شود را ناشی از ضربات روحی دانست که در کودکی به آنها وارد می شود. .

وی گفت: والدین اولین کسانی هستند که شخصیت فرزندان خود را شکل می‌بخشند و وضع و موقعیت اطفال در خانواده یکی از عوامل مهم و مؤثر در رشد شخصیت آنان است. کودکان نگرش‌های اجتماعی را از خانواده می‌آموزند و چنانچه یکی از والدین آلودگی داشته باشد، فرزندان آن‌ها بیش از هر کس در معرض آلودگی قرار خواهند گرفت .

کارشناس روان شناس بالینی و سلامت در ادامه افزود: ریشه کلی برای کاهش این آسیب‌ها به آموزش خانواده بر می‌گردد. این آسیب‌ها فقط مختص کشور ما نیست بلکه همه کشورها تا حدی با این آسیب‌ها دست به گریبان و به دنبال راه حلی برای بر طرف کردن آنها هستند. قطع ارتباط فرزندان و والدین بزرگترین مشکلی است که ما امروزه شاهد وقوع آن هستیم به طوری که تبلت، تلفن‌های همراه جایگزین ارتباط موثر بین والدین و فرزندان آنها شده است. این امر، بزرگترین اتفاق بدی است که می‌توانست برای ما رخ دهد .

وی افزود: کودکانی که مشکلات نسبتاً پایدار و شدید دارند بیش تر از سایر کودکان مورد آزار قرار می گیرند ، به عنوان مثال ، کودکانی که به بیمارهای جسمی مزمن و طولانی مدت یا مشکلات رفتاری ، پرخاشگری بیقراری ، بیش فعالی ، اضطراب ، شب ادراری و … دچارند ، به علت مشکلاتی که برای بزرگسالان ایجاد می کنند و نیز به سبب ناآگاهی والدین از این مشکلات ، اغلب مورد آزار جسمی و روانی قرار می گیرند .

محبوبی گفت : استفاده‌ی نادرست از اینترنت ایجاد تضادهای شخصیتی و فرهنگی را در کودکان به وجود می آورد.

وی گفت : کودکان و نوجوانان به خصوص در دوران بلوغ که مرحله‌ی شکل‌گیری هویت آن‌هاست و همواره به دنبال کشف ارزش‌ها و درونی کردن آن‌ها هستند، با اینترنت و حجم گسترده، حیرت‌انگیز و گوناگون اطلاعات مواجه می‌شود و ناچار هویت خویش را در این دنیای مجازی جست‌وجو می‌کنند و بدین سان ممکن است برخی و شاید تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان راه را در اینترنت گم کرده و دوران هویت‌یابی خویش را بیش از پیش با بحران سپری کنند .

خانم محبوبی با طرح سوالی عنوان کرد : میزان ساعت استفاده از موبایل توسط فرزندان چه مقدار می باشد مطرح نمودند که هر چه میزان استفاده از موبایل و بازهای رایانه ای و ارتباط بی محمدود با فضای مجازی برای فرزندانمان زیاد باشد هرگز در آینده نمی توان آنها را از ابتلا به بیماری های پنهان روانی ، اختلالات روحی ، تیک های عصبی و بیماری های دیگر در امان گذاشت.

در پایان جلسه والدین با طرح سوالات خود درباره مشکلات روحی و ناهنجاریهایی که دراثر استفاده زیاد از گوشی های تلفن همراه و بازی های رایانه ای دچار فرزندان آنها شده مطرح و پاسخ آن را از سوی خانم دکتر دریافت نمودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار