عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران:

25 درصد ساختمان‌های بلندمرتبه تهران ناایمن و فاقد شناسنامه هستند

تهران (پانا) - عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به 490 هزار واحد مسکونی خالی در شهر بر ضرورت برنامه ریزی در مناطق بر اساس استعدادهای خاص منطقه تاکید کرد و گفت: 25 درصد از ساختمان‌های بلندمرتبه کشور ناایمن و بدون شناسنامه اطلاعاتی سازه و تاسیسات هستند.

کد مطلب: ۶۹۰۴۸۱
لینک کوتاه کپی شد

زهرا نژاد بهرام در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی روز سه شنبه شورای شهر تهران با اشاره به روز دانشجو گفت: نیمه آذر، یاد آور تدبیر و ظلم ناپذیری جوانانی است که در مسیر باورشان، از جان گذشتند و حماسه‌ای را خلق کردند که از صفحه تاریخ فراموش ناشدنی است. ترویج گفتمان عدالت و مردم‌سالاری در محیط دانشگاهی و اجتماع از رویکردهای مهم اقشار تحصیلکرده در فضای آکادمیک و جامعه است.

عضو شورای شهر تهران افزود: دانشجویان علاوه بر علم آموزی، با درایت سیاسی و تحلیل اتفاقات پیرامون و جامعه قادرند پیشگامی جریان مردم سالاری را بر عهده داشته باشند و این امر مگر با گشایش فضای گفتگو و مطالبه‌گری در جنبش‌ها و تشکل‌های دانشجویی محقق نمی‌شود. این رویکرد بستری از انتظارات و تقاضاها را در جامعه دانشجویی کشور ایجاد کرده که پیگیری آنها به معنی باور به نقش پیشگامی دانشجویان در تحرک اجتماعی است.

نژاد بهرام اظهار داشت: علی رغم لزوم بهره گیری از دانش، تخصص و سایر استعدادهای این گروه، متاسفانه ظرف سال‌های گذشته شاهد سرخوردگی و مهاجرت نخبگان به سایر کشورها بوده‌ایم. از این رو لازم است تمامی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی کشور، به‌ویژه در شهر تهران که دارای حدود 700 هزار دانشجوی نخبه کشور است از این ظرفیت دانش آموختگی بهره گیرند و قدر میرزاخانی‌های امروز کشور را بدانند، قبل از آنکه دیر شود.

وی تاکید کرد: ضروری است شورای اسلامی شهر تهران که با تکیه بر آرای شهروندان شکل گرفته به طریق اُولی این رویه را در پیش گیرد. درهمین راستا کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران اقدام به تشکیل کارگروه‌های مشاوره‌ای از دانشجویان کرده که با خلاقیت، ایده‌های نو و انگیزه مثال زدنی آن‌ها همواره در صف اول مشارکت و ایفای مسئولیت‌های خطیر هستند.

عضو شورای شهر تهران در ادامه به چالش‌های شهر اشاره کرد و حل آن را مستلزم بازخوانی و همفکری اعضای محترم شورای شهر تهران دانست.

وی اظهار داشت: هرچند که چالش‌هایی از جمله ترافیک کلافه کننده، آلودگی خفه کننده، رانت و فساد نهادینه شده، انبساط ساختاری مدیریت شهری همواره مورد تاکید قرار داشته‌اند و البته کماکان به عنوان بخشی از معضلات پایتخت به شمار می‌روند اما مُداقه بر علت‌العلل و ریشه چنین مسائلی مارا نهایتا به بی‌نظمی، اغتشاش مدیریتی و تعدد قوانین در حوزه شهرسازی و معماری می‌رساند.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی در خصوص معضلاتی که سالهاست شهر تهران با آن روبرو به طرح جامع شهر تهران اشاره کرد و گفت: در این طرح پیش بینی 8.7 میلیون نفرجمعیت برای سال 1405 در کلانشهر تهران شده است اما این پیش بینی 10سال زودتر تحقق پیدا کرده و در حال حاضر بیم آن می‌رود که تهران 1405 سقف جمعیت پذیری طرح جامع (10.5میلیون نفر) را تا حد زیادی پشت سر بگذارد بدون آنکه بسترهای ارئه خدمات و ارتقای کیفیت زندگی تامین شده باشد.

نژاد بهرام به درآمدهای شهرداری اشاره کرد و اظهار داشت: تامین بخش زیادی از منابع درآمدی شهرداری از محل عوارض حاصل از ساخت و ساز، به گونه‌ای که صرفا در ردیف بودجه سال 1396 حدود 7هزار و 300 میلیارد تومان از بودجه 17 هزار و 900میلیارد تومانی، از تغییر کاربری و عوارض مازاد بر تراکم حاصل شده است.

وی به بافت فرسوده و ناکارآمد شهری اشاره کرد و گفت: وجود قریب به 3هزار و300هکتار بافت فرسوده، 14هزار و 800 هکتار بافت ناپایدار و 9 هزار و 600 هکتار بافت ناکارآمد شهری که مسائل و مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خاص خود را دارند و از ایمنی لازم در برابر خطرات محروم اند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اجرایی شدن کمتر از یک دهم درصد از آرای قلع و قمع صادره توسط کمیسیون ماده 100 نگرانی بیشتر بر نهادینه شدن تخلف ها و عدم رسیدگی به آنها را در پی دارد. از طرفی بی‌توجهی به مساله مهم بناهای بلندمرتبه در شهر تهران، به‌گونه‌ای که از 981بنای بلند مرتبه موجود در پایتخت، حدود 250مورد که قریب به 25درصد را شامل می‌شود، ناایمن و بدون شناسنامه اطلاعاتی سازه و تاسیسات است.

وی به غفلت از ظرفیت‌های مهم نهفته در منطقه 22 اشاره و تاکید کرد: طبق طرح جامع مصوب بنا بود این منطقه در چشم انداز 1405، 500هزار نفر ظرفیت جمعیت پذیری داشته باشد اما هم‌اکنون با لحاظ تعداد پروانه‌‌های صادره مسکونی و با در نظر گرفتن سرانه جمعیت 3.1 به ازای هر خانوار، به بیش از 500هزار نفر رسیده است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: این حقیقت تلخ به آن معناست که اگر خواهان تحقق اسناد بالادستی شهر تهران باشیم و در مسیر اصلاح و بازنگری طرح جامع و تفصیلی حرکت نکنیم، نباید حتی یک واحد مسکونی در منطقه 22 پروانه ساخت بگیرد.

نژاد بهرام همچنین به واحدهای مسکونی خالی در شهر اشاره کرد و گفت: کم توجهی به ساخت و ساز در حوزه مسکن بر اساس استطاعت شهروندان منجر به ایجاد 490هزار واحد مسکونی خالی در شهر تهران شده و البته عمده ساخت وساز ها در محدوده شمالی شهر است.

وی خاطرنشان کرد: برای اثبات این ادعا که ساخت وسازهای انجام گرفته ظرف سال‌های گذشته متناسب با توان مالی خانوارها نبوده، کافیست این حقیقت آشکار شود که بیشترین تقاضای شهروندان از معاملات حوزه مسکن در متراژ های 60تا 70متری رقم خورده اما بالاترین نرخ فراوانی ساخت و ساز در متراژهای 110تا 130 صورت گرفته است.

عضو هیئت رییسه شورای شهر تهران اعمال برنامه ها وتصمیم گیری های یکسان برای تمامی مناطق 22گانه از دیگر چالش های شهر تهران ظرف سالهای گذشته برشمرد و تصریح کرد: به لحاظ کارشناسی نمی توان برنامه همانندی برای منطقه 10تهران با بیش از 50درصد فرسودگی و تراکم جمعیتی 405 نفر در هکتار و برای منطقه 21 با حدود 30 نفر در هکتار تراکم جمعیتی و 800 هکتار اراضی ذخیره نوسازی تنظیم کرد.

وی با تاکید بر بی‌توجهی به اراضی عباس آباد به عنوان گلوگاه تنفسی تهران گفت: در حال حاضر در مساحت 623 هکتاری این محدوده به دلیل اجرای پروژه‌های بزرگ مقیاس متعدد و وجود 35 ارگان و نهاد مستقر بخش عمده طبیعت بکر محدوده از میان رفته است.

عضو هیئت رییسه شورای شهر تهران اضافه کرد: وجود 16مورد تعرض به محدوده عباس آباد و گزارش «عدم اظهارنظر» حسابرس شرکت نوسازی عباس آباد ظرف سال‌های گذشته، گویای قصه پر درد و غیرشفاف این محدوده است. محدوده‌ای که به صراحت تمام از سوی مقام معظم رهبری باید مرکز فرهنگی و سبز باشد.

وی بر ضرورت تغییر رویکرد در مدیریت شهری جدید تاکید کرد و اظهار داشت: حرکت در مسیر برنامه‌ریزی محلی و متناسب با شرایط و موقعیت های هر محله، ضرورت تغییر نگاه و رویکرد نسبت به حوزه شهرسازی از بنگاه اقتصادی مدیریت اجرایی شهری به سیستم انتظام بخشی کالبد، منظر و معماری شهر، پایش و بررسی میزان تحقق‌پذیری طرح جامع و طرح تفصیلی، تمرکز بر نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری با تکیه بر تجربه‌های موفق دنیا موسوم به روش 4 p و پرهیز از مداخله‌های گسترده، یکجانبه و از بالا به پایین و همچنین ضرورت ايجاد ظرفيت‌هاي محرک توسعه در بافت فرسوده در سطح فرامحله و فرامنطقه که مقصدي براي شهروندان و فرصتي براي نوسازي است از محورهایی است که می‌تواند به این تفغییر کمک کند.

وی ادامه داد: توسعه سامانه‌های نظارتی مجموعه شورا بر شهرداری و سایر نهادهای مسئول در عرصه شهر، عملیاتی کردن مدیریت یکپارچه بر اراضی عباس آباد با تاکید بر حفظ فضای سبز و فرهنگی، ایجاد اصلاح در رویه‌های کنونی و جلوگیری از تخلفات ساخت و ساز در شهر تهران با تکیه بر اعمال نظارت دقیق بر عملکرد ناظران و پیگیری اجرای مفاد تبصره 7 قانون شهرداری و به‌ویژه تقویت نظارت اجتماعی، تمرکز بر اصلاح ساختار شهرداری تهران و واگذاری امور و تغییر نقش شهرداری از تصدی‌گری به تسهیل‌گری، شناسایی و رفع فضاهای بی‌دفاع شهری به عنوان محمل ایجاد ناامنی و عدم حس تعلق شهروندان، مناسب‌سازی فضاهای شهری و ایستگاه‌های مترو برای تمامی شهروندان به‌خصوص اقشار توان یاب، کودکان و سالمندان که طی سالیان گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفتند از دیگر محورهایی است که باید به آنها توجه شود.

نژاد بهرام گفت: شورای پنجم باور دارد که همه شهروندان فارغ از هر نوع گرایش سیاسی و غیرسیاسی شهروندان این شهر هستند و موظف هستیم به آنها بگوییم برای ارتقای کیفیت زندگی در شهر بر مبنای مشارکت عمومی عمل می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار