بازگرداندن زنان خشونت دیده به خانه، پس از مداخلات مشاوره‌ای

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور در امور زنان و خانواده گفت: هدف خانه های امن بازگرداندن زنان خشونت دیده به خانه، پس از طی مراحل مشاوره و مداخلات مددکاری است.

کد مطلب: ۶۸۹۵۰۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، فاطمه عباسی مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور در امور زنان و خانواده اظهار کرد: در حال حاضر ۲۲ واحد «خانه امن» ویژه زنان در سراسر کشور مشغول ارائه انواع خدمات به دختران و زنان هستند.

وی ادامه داد: ۷ واحد از خانه های امن توسط بخش دولتی مدیریت می‌شود و همچنین ۱۵ خانه امن نیز با مشارکت بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد در قالب ماده ۲۶ فعالیت می‌کنند.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: در خانه‌های امن، زنان و دخترانی که به دلیل مواجهه با مشکلات گوناگون خانوادگی نیازمند مشاوره هستند و همچنین زنانی که در معرض انواع خشونت قرار دارند، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

عباسی تاکید کرد: خانه های امن در اصل سرپناهی امن و موقت برای زنان خشونت دیده است که به هر دلیلی توسط همسرانشان از خانه رانده شده‌اند و سازمان بهزیستی کشور در جهت پیشگیری از ابتلای این زنان به آسیب‌های اجتماعی محیط و حمایت های مشاوره ای و روانی، خانه‌های امن را تاسیس کرده است.

وی خاطرنشان کرد: هدف از فعالیت خانه های امن، بازگرداندن زنان خشونت دیده، پس از طی مراحل مشاوره و مداخلات مددکاری به خانه است و این خانه ها با برقراری ارتباط با همسران و خانواده این زنان سعی در ارائه مشاوره های مناسب و رفع مشکلات آن‌ها دارند.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: در حال حاضر بیشتر زنانی که به خانه‌های امن مراجعه می‌کنند، آزار و اذیتی که به لحاظ جسمی از سوی همسران خود متحمل شده‌اند را دلیل حضور در خانه‌های امن بیان می‌کنند.

عباسی اظهار کرد: از آنجا که زنان ایرانی در زندگی زناشویی خود اهل سازگاری و مدارا هستند و به عبارتی تا جایی که بتوانند می‌سوزند و می‌سازند، نمی‌توان به طور قطعی از بالا بودن خشونت جسمی سخن گفت.

وی ادامه داد: برخی از زنان از وجود خانه های امن اطلاعی ندارند و همان طور که گفته شد با شرایطی که پیش رو دارند می‌سوزند و می‌سازند، این در حالی است که این افراد در بسیاری از مواقع در معرض انواع خشونت های عاطفی و روانی قرار دارند.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: اگر نحوه اطلاع رسانی ها در مورد وجود خانه های امن که در حال حاضر، در اغلب استان های کشور مشغول به فعالیت و ارائه خدمات هستند بهبود بیابد، بدون شک آمار زنان مراجعه کننده به این مراکز به دلیل خشونت عاطفی و روانی همسر خود بیشتر از مراجعان به دلیل خشونت جسمی می‌شود.

عباسی تاکید کرد: مددکاران و مشاوران خانه های امن تلاش می‌کنند تا ضمن جلوگیری از دور شدن زنان خشونت دیده از خانه و خانواده، آن‌ها را در برطرف کردن مشکلاتشان یاری کند و از بزرگ تر شدن مشکلات این قبیل زوجین جلوگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: در اغلب موارد زنان خشونت دیده مراجعه کننده به خانه‌های امن پس از طی دوره مشاوره و حضور همسرانشان در جلسات مشاوره، به خانه بر‌می‌گردند و به عبارتی مشکل آن‌ها مرتفع می‌شود.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: در اندک مواردی که مشکل زنان خشونت دیده حاد است و برای حل آن به زمان بیشتری نیاز باشد و دسترسی به اقوام درجه یک آن‌ها سخت باشد، این افراد تا حل شدن نسبی مشکلات و بهبود شرایطشان در مراکز خانه های امن باقی می‌مانند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار