در پاسخ به پانا

كدخدايي: شورای نگهبان در موضوع اقلیت‌ها تابع مجمع تشخیص مصلحت است

سخنگوی شورای نگهبان اعلام كرد كه اين شورا در صورت تصويب احتمالي عضویت اقلیتها در شوراهاي اسلامي شهر و روستا در مجمع تشخيص مصلحت نظام با آن مخالفتي نخواهد كرد.

کد مطلب: ۶۸۹۳۱۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، با توجه به نظر فقهای شورای نگهبان درباره غیرشرعی بودن عضویت اقلیتها در شوراي شهرهايي که اکثریت جمعیت‌شان مسلمان است، به نظر می‌رسد طرح اصلاح قانون شوراها که اخیرا در مجلس مطرح شده است، به منظور تعیین تکلیف موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه شده باشد؛ عباسعلي كدخدايي در نشست خبري امروز در پاسخ به اينكه اگر اين طرح در نهایت در مجمع تشخیص مصلحت به تصویب برسد واكنش شورای نگهبان چه خواهد بود؟ اظهار کرد: «اصل 112 قانون اساسی در این زمینه تعیین تکلیف کرده است اگر مسئله اختلافی باشد نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام قاطع دعواست و شورای نگهبان نیز تابع قانون است . »

کدخدایی افزود: «نظر شورای نگهبان همان چیزی است که قبلا اظهار نظر شده است و تصور می کنم که نظام جمهوری اسلامی ایران در این جهت آنقدر قدرتمند و باثبات است که می تواند پاسخ چنين مسائل کوچکي را نیز بدهد قبلا نیز ذکر شده بود که هر راهکار قانونی که مراجع قانونی پیش بینی کنند شورای نگهبان نیز از آن استقبال می کند و ما در صدد این نیستم که مشکلی پیش بیاید . »

سخنگوی شورای نگهبان افزود: «شورای نگهبان در انجام وظایف قانونی و شرعی خود اقداماتی را انجام می دهد و نظراتی را اعلام می کند که قطعا آنها مبانی خود را دارد. درباره مصوبه ای هم که اشاره شد و کلیات آن به تصویب مجلس رسیده است هر زمانی که مصوبه نهایی برای شورای نگهبان ارسال شود قطعا اظهار نظر خواهیم کرد . »

سخنگوی شورای گهبان در ابتداي اين نشست اعلام كرد كه از مصوباتی که طی هفته های گذشته برای شورای نگهبان ارسال شده بود در پنج مورد عدم مغایرت با شرع مقدس و قانون اساسی آنها به تاييد شوراي نگهبان رسيد كه عبارتند از طرح استفساريه ماده 505 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب(در امور مدنی) ، لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقت نامه نیس و لوکارنو ، طرح عضویت رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در برخی از شوراهای عالی، که البته این طرح رفت و برگشتی بوده و در نهایت مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد، طرح نظام جامع آموزش تربیت فنی و حرفه ای و مهارتی و در نهایت لایحه عضویت جمهوری اسلامی ایران در مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی .

وی خاطرنشان کرد: «مصوبه دیگری در مجلس شورای اسلامی تصويب شده بود مبني بر طرح الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی که یک بار دیگر مواجه با ابهام اعضای شورای نگهبان بود و مجلس مصوبه را اصلاح کرد با این حال همچنان از نظر شورای نگهبان اشکال قبلی که خلاف شرع بوده به قوت خود باقی است . »

کدخدایی ادامه داد: « درباره طرح حمایت از هنرمندان ، استادکاران و فعالان صنایع دستی نیز که قبلا با ایراد شورای نگهبان مواجه شده بود، ایراد قبلی يعني داشتن بار مالي و رعايت نشدن اصل 75 قانون اساسي کماکان به قوت خود باقیست . »

سخنگوی شورای نگهبان افزود: «در طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت که مجددا اصلاحاتی به عمل آمده بود اعضاي شوراي نگهبان معتقدند با عوجود به حذف بعضی از موارد و بندها در اصلاحیه ایراد باقیست و باید اصلاح شود . »

وی ادامه داد: « درباره طرح الحاق یک تبصره به ماده 353 قانون آیین دادرسی کیفری که شاید برای شما اصحاب رسانه نیز قابل توجه باشد و مقرر شده است که در جریان محاکمات بتوان نام متهمان را قبل از اتمام دادرسی و اثبات جرم مشتشر كرد، اعضای شورای نگهبان آن را مغایر اصل 165 قانون اساسی دانستند . »

کدخدایی تصریح کرد: « در طرح تقویت بسیج مستضعین نيز اصلاحاتی به عمل آمده بود اما همچنان اعضای شورای نگهبان معتقدند که ایراد باقی است و مغایر با اصول 110 و 176 قانون اساسی شناخته شد . »

وی در پاسخ به این سوال برای درخواست گفت‌وگو و مفاهمه ای که به طور ویژه از سوی برخی از چهره های اصلاح‌طلب مطرح شده بود تا تبدیل به وفاق و همدلی بیشتر در کشور شود ،گفت: «شورای نگهبان از هر گونه گفت‌وگو استقبال می کند . خواهش میکنیم مردم خوب مانند همیشه نظرات خود را برای ما بفرستند زیرا انتقادات و پیشنهادهای آنها به طور قطع برای ما راهگشاست بنابراین بنده از اصل این کار دفاع می کنم و حتی استقبال می کنیم و همه اعضای شورای نگهبان نیز از گفت‌وگو استقبال می کنند. اما نکته ای که برخی از دوستان در رسانه ها مطرح کرده بودند در قالب رایزنی سیاسی بود که بنده عرض کردم شورای نگهبان یک نهاد سیاسی نیست تا بخواهد رایزنی سیاسی داشته باشد. ما به عنوان یک نهاد قانونی و حقوقی که در حوزه‌هایی وظایف مهمی بر عهده دارد قطعا از انتقادات و پیشنهادها نهادها و صاحبنظران استقبال می‌کنيم و اگر در چنین شکلی باشد آماده نشست‌هايي با دوستان و صاحبنظران هستیم و هم اکنون در پژوهشکده شورای نگهبان چنین موضوعی فعال است و جلسات متعددی را برگزار می کنند که در حوزه قوانین، مصوبات و نظرات کارشناسان را از بخشهای مختلف می گیرد . »

وی افزود: «در حوزه انتخابات نیز همیشه گفته‌ایم که آماده این گونه گفت‌وگوها هستیم و نظرات را استقبال می کنیم اما حمل بر این نباشد که لابی سیاسی و رایزنی سیاسی انجام شود که نظر شورا قبلا مطرح شده و بدور از شأن شورای نگهبان است . »

وی در پاسخ به این سوال که چرا طرح تقویت بسیج مستضعفین رد شده است و آيا این موضوع باعث تضعیف بسیج نمی شود؟ گفت: «اتفاقا ایراد شورا نگهبان در جهت تقویت بسیج است زیرا شرایطی را ذکر کرده اند و حوزه هایی را د در ماده اول این طرح مطرح شده است که اعضای شورای نگهبان معتقدند ک باید در اختیار فرماندهی کل قوا باشد تا از این طریق اقدام شود. امیدواریم اصلاحاتی که به عمل می آید موجب تقویت طرح و تقویت بسیج مستضعفین شود . »

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که طرح اصلاح قانون انتخابات به کجا رسید؟ گفت: «همچنان در حال بررسی است و در جلسات نسبت به آن اقدام می شود اما نتوانسته ایم جمع‌بندی نهایی كنيم اما کار در پژوهشکده و صحن شورای نگهبان در حال انجام است و به محض به اینکه به نتیجه نهایی برسیم آن را به اطلاع عموم مردم و رسانه ها خواهیم رساند . »

وی در خصوص تعریف جامعی از رجل سیاسی گفت: «همه ما در حقوق و قانونگذاری معتقد هستیم که قوانینی که انسان ها وضع می کنند می تواند با شرایط و اقتضائات زمان تغییر کند به طور طبیعی اگر قانونی را 100 سال پیش داشتیم شاید امروز دیگر قابلیت اجرا نداشته باشد.این یک تلاش انسانی است و محدود به اختیارات انسان است و ممکن است در آینده دچار تغییراتی شود و قابل پیش بینی از این جهت نیست. اما تلاش ما در شورای نگهبان این است که شاخص های جامعی را ارائه کنیم که حداقل در زمان های کوتاه مدت دچار تغییر خاصی نشویم . »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار