رئیس دانشکده عمران دانشگاه شهید بهشتی درگفت وگو با پانا:‌

400 میلیون متر مکعب هدر رفت آب در شبکه انتقال تهران/قیمت آب اصلاح شود

رئیس دانشکده عمران ،آب و محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه یک چهارم آب مصرفی کشور در تهران مصرف می شود ،خاطرنشان کرد:‌ از 8 میلیارد متر مکعب آب شرب مصرفی حدود یک میلیارد و 600 میلیون متر مکعب در تهران به مصرف می رسد که اگر یک چهارم آن هدر رفت در شبکه انتقال باشد ،حدود 400 میلیون متر مکعب آب هدر رفت آب در شبکه انتقال است .

کد مطلب: ۶۸۹۱۱۸
لینک کوتاه کپی شد

نعمت حسنی درگفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا ،با انتقاد از پایین نگه داشته شدن بهای آب در کشور، اظهار کرد: نرخ دلار اکنون به 4 هزار تومان رسیده اما نرخ بنزین و آب در کشور همچنان پائین نگه داشته شده است و به ویژه در بحث افزایش قیمت آب حساسیت های بیشتری دیده می شود درحالی که مردم باید بدانند تنها 3 ریال بابت هر لیتر آب از آنها دریافت می شود و اگرمردم از این موضوع مطلع باشند دلیلی برای حساسیت آنها به افزایش بهای آب وجود نخواهد داشت .

حسنی خاطرنشان کرد: درآمد شرکت های آب و فاضلاب به دلیل پائین نگه داشته شدن بهای آب در سالهای متمادی منفی است و حتی قادر به تامین هزینه های خود نیستند ودر این شرایط چگونه قرار است طرح های توسعه ای خود را اجرایی کنند .

رئیس دانشکده عمران ،آب و محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی،خاطرنشان کرد: عدم توجه به جایگاه آب در اقتصاد،امنیت و آینده کشور ،موضوعی بسیار مهم است که نیازمند فرهنگ سازی است و مردم آنقدر که برای نان تقدس قائلند برای آب قائل نبوده و بخشی از آب شرب به دلیل مصرف نادرست به فاضلاب بدل می شود .

عدم استقبال مردم از لوازم کاهش دهنده مصرف آب

حسنی عنوان کرد: در حالی که در بسیاری از شهرهای کشور لوازم کاهش دهنده مصرف آب به صورت رایگان ارایه می شود هیچ استقبالی از سوی مردم برای دریافت آنها صورت نمی گیرد به این دلیل که مصرف کنندگان الزامی برای کاهش مصرف احساس نکرده اند .

وی ادامه داد: در هدفمندی یارانه ها توزیع یارانه به درستی صورت نگرفته و درحالی که افزایش قیمت انرژی در این طرح بسیار ناچیز بوده است به هر فرد 45 هزار تومان یارانه پرداخت شده است و در عوض فشار اجرای طرح به واحدهای تولیدی و صنعتی وارد شده است .

ضرورت حرکت به سمت قیمت منطقی برای آب

حسنی عنوان کرد: برای آب شهری بهای یک تومان کمتر اصلا به صلاح کشور نیست و حرکت در جهت قیمت منطقی برای آب ضروری است .

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر بهای آب چندین برابر نیز افزایش یابد زیر قیمت تمام شده آن برای شرکت های آب و فاضلاب است و مقایسه بهای آب با قبض موبایل به راحتی نشان میدهد که در واقع مردم اب را به صورت رایگان در اختیار دارند .

رئیس دانشکده عمران ،آب و محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی گفت : در شرایط بحران آب در کشور برای شستشوی هر ماشین حدود 2 هزار لیتر آب مصرف می شود و تا قیمت آب در کشور تعدیل نشود انگیزه ای برای مدیریت مصرف وجود نخواهد داشت .

افزایش درآمد شرکت های آب را قادر به اجرای طرح های توسعه ای خود می کند

وی ادامه داد: در صورت تعدیل قیمت ها شرکت های آب وفاضلاب نیز درآمدهایی خواهند داشت که از محل آن می توانند جلوی نشت و هدر رفت آب در شبکه توزیع و انتقال را بگیرند .

حسنی گفت : این به صلاح کشور نیست که منابع آبی محدود به صورت بی رویه در بخش های خانگی و کشاورزی به مصرف برسد و اگر تدابیر جدی اندیشیده نشود موضوع آب در سالهای آتی به بحرانی اساسی بدل خواهد شد .

برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی و خطرنشت گاز از لوله ها

رئیس دانشکده عمران ،آب و محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به برداشت بی رویه اب از سفره های آب زیرزمینی ،گفت: در شهر دامنه از توابع داران و گلپایگان خاک 50 متر نشست داشته که ناشی از مصرف بی رویه ابهای زیرزمینی است و این شرایط موجب شده تا لوله های گاز با نشتی مواجه شوند .

وی تاکید کرد : باید اجازه دهیم تا سفره های آب زیرزمینی به صورت طبیعی تغذیه شوند و در صورت بسته شدن چاه ها بارشهای طبیعی در دریاچه ارومیه به تدریج موجب بالا آمدن سطح آب خواهد شد .

بخش خصوصی انگیزه ای برای حضور در بخش آب ندارد

وی درخصوص حضور بخش خصوصی در بخش آب و فاضلاب، گفت : به دلیل پایین نگه داشته شدن قیمت آب در کشور بخش خصوصی انگیزه ای برای حضور در این بخش را نداشته است .البته حضور بخش خصوصی در بسیاری از بخش های اقتصادی به معنای ارایه خدمات بهتر و مطلوب تر نیست و ما در بخش بهداشت یا آموزش می بینیم که وجود بیمارستان های خصوصی یا مدارس غیر دولتی منجر به بهبود و ارایه خدمات مطلوبتر نشده است و در کشوری مانند ژاپن بیمارستان یا مدرسه خصوصی وجود ندارد اما خدمات بسیار مناسبی ارایه می شود .

رئیس دانشکده عمران ،آب و محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی ، خاطرنشان کرد: در طرح بیمه سلامت دولت به دنبال تجهیز بیمارستانهای دولتی بود اما این پرسش مطرح است که بیمارستان های خصوصی و رقابت انها این اجازه را به دولت می دهد و باید گفت متاسفانه کارشکنی ها موجب شده تا این طرح در اجرا شکست بخورد و بیمارستان های دولتی تجهیز نشوند .

وی ادامه داد: بهبود امور ممکن نمی شود مگر اینکه مردم صلاح خود را دریابند و بدانند که منابع کشور محدود است بنابراین باید بهای آن را بپردازند و در مصرف آن نیز نهایت دقت را داشته باشند .

حسنی عنوان کرد: در کشوری مانند ژاپن کسب درآمد به شیوه نظام سرمایه داری است و هر فردی می توانند هر میزان که توانست درآمد داشته باشد اما از سوی دیگر در مصرف سوسیالستی عمل می کند و مصرف کنندگان مالیات بالا برای مصارف خود پرداخت می کنند .

وی ادامه داد: در این کشور دولت شرکت سونی را ارزیابی می کند و حدود 50 درصد سود این شرکت را به عنوان مالیات دریافت می کند و این درامدها به بهبود امور زندگی همه مردم هزینه می شود و گویا در بخش خدمات عدالتی یکسان برای همه مردم وجود داشته و افردی که درآمد زیر 2 هزار دلار دارند از بیمه رایگان برخوردارند.

رئیس دانشکده عمران ،آب و محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد:باید در کشور به کار آنهایی که حرص و طمعشان برای درآمدزایی تمام شدنی نیست و با هر ابزاری از پرداخت حقوق قانونی و مالیات طفره می روند ،خاتمه دهیم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار