روزانه ده ها هزار نفر به دیدار این بنای ثبت جهانی شده می آیند:

کلیسای سنت استپانوس جلفا یکی از پر بازدید کننده ترین محوطه های تاریخی آذربایجان شرقی

خبرگزاری پانا: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به استقبال خوب گردشگران از محوطه های تاریخی استان اظهار داشت: کلیسای سنت استپانوس جلفا یکی از پر بازدید کننده ترین محوطه های تاریخی آذربایجان شرقی در ایام نوروز بوده است.

کد مطلب: ۶۸۸۰۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی ، تراب محمدی افزود: روزانه بیش از ده هزار نفر برای بازدید از بنای ثبت جهانی شده کلیسا، به شهرستان جلفا سفر می کنندو این مکان پس از روستای تاریخی و شگفت کندوان و بازار تاریخی تبریز در رتبه بالای بیشترین بازدید کننده قرار دارد .

وی یادآور شد: کلیسای سنت استپانوس همه ساله یکی از مهمترین مقاصد گردشگری آذربایجان شرقی است که در ایام نوروز و تابستان بیش از پیش با استقبال گردشگران مواجه می شود .

محمدی مجموعه سنت استپانوس را شامل کلیسا، کلیسای قدیمی، دیرها و حصار دور آن خواند و گفت: نمازخانه اصلی، برج ناقوس، نمازخانه بوغوس پطرس (اجاق دانیال)، صحن کلیسا، پیش خوان ورودی اصلی، هشتی و کلیسای ورودی، حیاط صومعه، سالن های آموزش طلاب و استنساخ کتب، محل اسکان راهبان و مسافران، طویله ها، انبار و محل ذخیره آذوقه بخش های مختلف کلیسای سنت استپانوس را تشکیل می دهند .

وی با بیان اینکه کلیسای سنت استپانوس در 19 کیلومتری غرب جلفا در محلی به نام قریه قزل وانگ «صومعه قرمز» واقع شده است، افزود: بنای کلیسا در داخل دژی استوار قرار گرفته که به مجموعه بناهای موجود در درون این دژ «وانگ استپانوس مقدس» می گویند .

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: این کلیسا علاوه بر اینکه مکان اجرای مراسم مذهبی محسوب می شد، محل اجتماع طلاب، خطاطان، خوشنویسان، نقاشان، تذهیب کاران، فلاسفه، نویسندگان، مورخین و دانشمندان نیز بوده است .

محمدی با اشاره به تزئینات بنا تصریح کرد: درون نمازخانه کلیسا نقاشی های زیبایی در دو دوره صفوی و قاجار بر روی بستر گچی نقش بسته اند و محتوای آنها نقوش اسلیمی و فرشته های شش بال هستند که زیبایی و جلوه خاصی به سقف بنا داده اند .

وی با اشاره به دیگر ویژگی های کلیسا تشریح کرد: فضای داخل بنا به صورت صلیب بوده و از سه قسمت ایوان، نمازخانه و محراب تشکیل شده است که سه نمازگاه سنگی انفرادی دوره قاجار از جمله تزئینات درون آن به شمار می روند .

محمدی با بیان اینکه سرتا سر دیوارهای خارجی کلیسا پوشیده از حجاری ها، طاق نماها، نیم ستون ها و مقرنس کاری های بسیار زیاد است، افزود: در چهار دیوار خارجی بنا نقش برجسته هایی بسیار زیبا دیده

می شود .

تراب محمدی در پایان خاطرنشان کرد : میراث فرهنگی آذربایجان شرق یدر 4 سال گذشته پس از ثبت جهانی این اثر اعتبار ویژه ای برای مرمت اثر و محوطه سازی و ایجاد راه دسترسی هزینه کرده است و باعث شده است تا نام مشهور این اثر در سال های گذشته از کلیسا خرابه به کلیسای سنت استپانوس تغییر نام پیدا کند و امروزآن اصلا با گذشته قابل مقایسه نیست .

یادآور می شود، استپانوس مقدس یکی از اولین مسیحیان مومن بوده که به خاطر ایمان به خدا به شهادت رسید. استپانوس در میان مسیحیان سمبل ایمان راسخ بوده و به او لقب «ناخاوگا» یعنی نخستین شهید داده اند و این کلیسا به یاد وی به نام «سنت استپانوس» نامگذاری شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار