در گفت‌و‌گو با پانا

نوش آبادی: عربستان جاده صاف‌کن آرزوهای اسرائیل در منطقه است

سفیر اسبق ایران در عمان بیان کرد: «امروز اگر شاهد اتفاقات تلخ در منطقه هستیم که یک سر آن به صهیونیست‌ها باز می‌گردد به این دلیل است که سعودی‌ها تبدیل به عمله صهیونیست‌ها شده‌اند و جاده صاف کن آرزوهای اسرائیل در منطقه هستند.»

کد مطلب: ۶۸۶۹۳۷
لینک کوتاه کپی شد

حسین نوش آبادی در گفت و گویی با خبرنگار پانا درباره سیاست‌های جدید عربستان در منطقه علیه ایران و اهداف عربستان از دنبال کردن این سیاست‌های تازه بیان کرد: «عربستان سعودی که توهم رهبری جهان اسلام و جهان عرب را در سر دارد و این دایه را دارد که می‌تواند رهبری را به عهده بگیرد همواره با رفتارهای غیرمعقول و نسنجیده و غیر منطقعی سعی کرده است که تنش‌های زیادی را در منطقه به وجود بیاورد.»

وی با اشاره به سیاست‌های ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی سعودی‌ها، ادامه داد: « آنها به دنبال این هستند که بتوانند با این سیاست‌ها از آسیب‌هایی که به خاطر نظام استبدادی که در این کشور وجود دارد نجات پیدا کنند و از اقتدار جمهوری اسلامی ایران جلوگیری کنند.»

نوش آبادی تأکید کرد: «ایران به عنوان یک کشور تأثیرگذار در امنیت منطقه و به عنوان یک نظام مردم سالار و دموکراتیک توانسته است در ایجاد یک فضای آرام قدم بردارد و به صلح و ثبات منطقه کمک کند.»

وی خاطرنشان کرد: «سعودی‌ها که همواره خود را رقیب جمهوری اسلامی می‌دانند سعی می‌کنند با ایجاد برخی تحرکات و رفتارهای ناصواب و نادرست به زعم خود از این شعاع قدرت و نفوذ ایران در منطقه جلوگیری کنند.»

دیپلمات اسبق کشورمان تصریح کرد: «سیاست ایران‌هراسی به عنوان کشوری که می‌خواهد به کشورهای همسایه دست‌اندازی کند و یا اینکه به دنبال تسخیر همسایگان است، سیاستی است که همواره سعودی‌ها با آگاهی از اینکه چنین چیزی در افکار رهبران ایرانی وجود ندارد و مردم ایران در طول تاریخ هیچ گاه روحیه تجاوز و لشگرکشی به هیچ کشوری را نداشتند و ایران همواره منطقه ثبات و آرامش بوده است و به ایجاد صلح و ثبات کمک کرده است، در پیش می‌گیرند.»

او گفت : «این رفتار برای ما چیز عجیبی نیست. اینکه حمایت‌های چندین ساله سعودی‌ها از جریان تکفیری و حمایت‌های بسیار جدی که از گروهک تروریستی داعش داشتند، امروز با شکست مواجه شده و می‌بینند که این گروهک که می‌توانست منافع شوم آنها را در کشور عراق، سوریه و منطقه تأمین کند بازنده میدان شده است و جمهوری اسلامی ایران با همکاری جبهه مقاومت و دلسوزان کشورهای اسلامی پیروز این میدان است، باعث شده که عربستان به سناریوی دیگری روی آورد.»

نتیجه عکس نشست قاهره برای سعودی‌ها

به گفته نوش آبادی، عربستان سعودی عده ای از رهبران کشورهای عربی را با تعصبات قومی و قبیله‌ای که دارند دور هم جمع می‌کند تا در مقابل جمهوری اسلامی قرار دهد که این سناریو نیز به شکست خواهد انجامید چرا که بسیاری از کشورهای عربی می‌دانند که ایران خواهان روابط سازنده، دوستانه و عمیق با کشورهای عربی و اسلامی است. این را همه می‌دانند جز کسانی که سر خود را مثل کبک زیر برف کرده‌اند و با شعارهای نادرست سعی می‌کنند اختلاف ایجاد کنند.

وی تأکید کرد: « جلسه اضطراری که در قاهره به دعوت سعودی‌ها برگزار شد برای این بود که مجددا در دل مسئولان کشورهای عربی رعب و هراس ایجاد کنند که خوشبختانه این نوع اقدامات همیشه برای آنها نتیجه عکسی داشته است.»

این سیاستمدار کشورمان خاطرنشان کرد: «حتی پرتاب یک موشک از سوی رزمندگان یمنی به عربستان آنها را چنان وحشت زده می‌کند که به حمایت کشورهای عربی روی بیاورند. سعودی‌ها از ترس و هراسی که امروز از مردم مظلوم و بی دفاع یمنی پیدا کردند، جمهوری اسلامی را متهم به این می‌کنند که این موشک از سوی ایران هدایت شده است. این چیزی است که امروز حتی کشورهای عربی می‌دانند که غیر ممکن است. حتی شورای امنیت سازمان ملل متحد هم اعلام کرد که پرتاب موشک یمنی به عربستان هیچ مسئولیتی را برای جمهوری اسلامی ایران به دنبال ندارد.»

نوش آبادی اظهار داشت: «دنیا دنیای تعامل است. ما اعلام کردیم که هر کشوری که مظلوم واقع شده و بی دفاع است و نیاز به کمک جمهوری اسلامی داشته باشد از کمک‌های مستشاری ایران برخوردار خواهد شد. ما همواره از جریان کشورهایی که دچار ظلم و ستم بودند حمایت کرده‌ایم و اینها از سیاست‌های اصولی ما است. همچنان که امروز از مردم مظلوم فلسطین، عراق، سوریه و .. دفاع می‌کنیم. دولت‌ها و ملت‌های آنها از جمهوری اسلامی کمک خواسته‌اند. کمک به آنها برای ایجاد ثبات در منطقه و جلوگیری از گسترش جریان تروریستی است و مبارزه با رفتارهای تند و خشن کسانی که با شعارهای اسلامی اسلام و مسلمین را خدشه‌دار می‌کنند.»

سعودی‌ها خیال خام تعرض نداشته باشند

سفیر اسبق کشورمان در عمان گفت: «سعودی‌ها در حال مرتکب شدن اشتباه دیگری هستند. عراق در گذشته با حمایت های سرسخت آمریکایی‌ها و غربی‌ها در مقابل جمهوری اسلامی قرار گرفته بود در نهایت تن به شکست داد و میدان پیروزی به دست رزمندگان اسلام افتاد. امروز هم اگر در ذهن و فکرو مخیله سعودی‌ها اندیشه خامی وجود داشته باشد که کوچک‌ترین تعرضی به جمهوری اسلامی داشته باشند و اقدامی که بخواهد منافع ملی و امنیت ملی ما را مخدوش کند با قدرت چند برابر با آنها مقابله می‌کنیم.»

وی تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران همواره برای همسایگان احترام قائل بوده، گسترش روابط با همسایگان را در اولویت قرار داده و همواره هم پیام‌هایی که ایران به همسایگان داده مثبت بوده و با درک شرایط منطقه‌ای و قبول پیگیری‌ها و مشارکت‌ها برای حفظ ثبات و امنیت در منطقه بوده است. با وجود این، برخی کشورها از جمله سعودی‌ها نخواستند این موقعیت را بپذیرند و به صلح و ثبات منطقه کمک کنند تا آینده به دست مردم منطقه هدایت شود.»

او گقت: «به هر حال جمهوری اسلامی مقتدرانه در مقابل هر نوع رفتار غیر منطقی و نادرست که با سیاست‌های نظام و حقوق بین‌الملل مغایرت دارد خواهد ایستاد و در مقابل رفتارهای وقیحانه و خبیصانه که برخی از مسئولان خام سعودی دارند ایستادگی می‌کند و اجازه تعرض نمی‌دهد.»

نوش آبادی در باره مواضع جدید اسرائیلی‌ها درباره روابط محرمانه با سعودی در خصوص ایران بیان کرد: «شکی نیست پشت صحنه رفتارهای وقیحانه سعودی‌ها اسرائیلی‌ها هستند. صهیونسیت‌ها از پشت صحنه مسئولان سعودی را هدایت می‌کنند و در جریان حمایت‌هایی که از داعش و جریان تکفیری داشتند مشخص شد که مثلث شوم سعودی، اسرائیل و غربی‌ها به رهبری آمریکا در منطقه به دنبال ایجاد فتنه و تجزیه کشورهای سوریه و عراق بودند.»

نوش آبادی خاطر نشان کرد: «آنها به دنبال تحقق آرمان‌های خاورمیانه بزرگ بودند که آن آرزو را به گور می‌برند. خاورمیانه متعلق به ملت‌های منطقه و ملت‌های اسلامی است و کشورهای اسلامی از کشور خود دفاع می‌کنند.آنها این امررا در لبنان، سوریه، عراق و یمن نشان دادند. امروز اگر شاهد اتفاقات تلخ در منطقه هستیم که یک سر آن به صهیونیست‌ها باز می‌گردد به این دلیل است که سعودی‌ها تبدیل به عمله صهیونیست‌ها شده‌اند و جاده صاف کن آرزوهای اسرائیل در منطقه هستند.»

این دیپلمات با سابقه کشورمان بیان کرد: «متأسفانه امروز دولت بی‌تجربه و خام در عربستان نمی‌تواند متوجه واقعیت‌ها شود و جای صهیونیست را در کشور خود باز می‌کنند و اختیار کشور خود را به خارج از منطقه داده‌اند. آنها به بی‌ثباتی خود کمک می‌کنند. رفتارهای امروز سعودی‌ها نشان از ناپخدگی، بی تجربگی و نادانی رهبران سعودی است.»

وی تأکید کرد: «ما همواره امیدوار هستیم کشورهای اسلامی در مقابل صهیونیست‌ها متحد باشند که متأسفانه امروز به جای دشمنی با دشمن‌ترین دشمن مسلمانان با آنها دست اتحاد می‌دهند و منافع خود را مشترک می‌شوند. نتیجه این تصمیمات غلط به نفع آنها نخواهد بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار