شهردار تهران:
اعلام قراردادهای بالای یک میلیارد تومان شهرداری، تا پایان آذر
شهردار تهران درخصوص شفاف سازی رقم قراردادهای شهری گفت: برای اعلام قراردادهای بالای یک میلیارد تومان در شهرداری تهران سازمان فناوری شهرداری قول داد که از نظر فناوری، آمادگی لازم تا پایان آذر ماه به صورت کامل ایجاد شود و در پرتال شهرداری تهران بتوانیم هر قرارداد بالای یک میلیارد تومان را اعلام کنیم.
به گزارش خبرنگار پانا، محمد علی نجفی در یک برنامه تلویزیونی اظهارداشت: امروزدنیا به این نتیجه رسیده است با ساخت معبر، پل، تونل، بزرگراه و خیابانهای جدید مشکل حمل و نقل نه تنها حل نمیشود بلکه مشکلات جدیدی هم بر شهروندان تحمیل میشود. درباره تهران نیز واقعاً در شرایط مناسبی از نظر حمل و نقل عمومی قرار نداریم.
شهردار تهران افزود: زمانی میگفتند ۶۰ درصد سفرهای تهران حمل و نقل عمومی است اما این رقم واقعاً دقیق نیست. خیلی دست بالا بگیریم ۴۶ درصد سفرها حمل و نقل عمومی و ۵۴ درصد حمل و نقل شخصی است. از حمل و نقل عمومی ۲۵ درصد با تاکسی، اسنپ و مسافر برهای شخصی است و حدود ۲۱ درصد با مترو و اتوبوس است به نحوی که ۱۰ درصد مترو و ۱۱ درصد مترو. این را با هر نرمی در کلانشهرهای دنیا مقایسه کنیم خیلی پائین است.
نیاز مترو به ۲۷۰۰ واگن
وی با بیان اینکه اولویت مهم ما توسعه مترو در تهران است، گفت: الان ۱۳۰۰ واگن مترو داریم که معمولاً یک سوم نیاز به تعمیر دارد و کار نمیکند این را باید به چهار هزار واگن برسانیم و اگر این کار را نکنیم تهران روز به روز شرایط بدتری پیدا میکند.
نجفی ادامه داد: در شبکه اتوبروسرانی ۶۵۰۰ اتوبوس داریم که باید به ۱۰ هزار اتوبوس برسانیم. به خصوص اینکه در اتوبوسرانی بخش خصوصی وارد شده و کار خیلی خوبی است اما در مترو خود شهرداری و دولت باید کار بزرگی انجام دهیم.
وی درباره خرید واگن جدید گفت: الان مناقصه بین المللی برگزار کردیم که واگن جدید خریداری شود. قرار بود تا پایان آبان ماه نتیجه مشخص شود اما شرکتهای خارجی نیاز به زمان بیشتر داشتند و آن را تمدید کردند. قیمت میدهند که برای ساخت و تحویل هر واگن چقدر هزینه میبرد. ما دنبال این هستیم قیمت زیر یک میلیون دلار داده شود اما الان قیمتها مقداری بالاتر است. امیدواریم تا پایان دی ماه قیمتها مشخص شود و تدریجاً به ساخت آن اقدام میکنیم.
شهردار تهران درباره تعطیلی خط ۷ مترو نیز خاطرنشان کرد: تعطیلی خط هفت هیچ جنبه سیاسی نداشت دلمان میخواست ادامه پیدا کند، اما از نظر ایمنی شرایط بسیار بحرانی بود. ما از سیگنالینگ و علائم الکترونیکی برای کنترل حرکت قطارها تقریباً صفر است. فردی را گذاشته بودند که بگوید این قطار بیاید و آن قطار نیاید. چون فاصله حرکت قطارها زیاد بود احتمال خطا بالا میرفت.
وی تصریح کرد: نکته دوم مسئله هواسازها و امکانات دیگر بود. اگر خدای نکرده در یکی از تونلها و مسیرهای این خط آتش سوزی کوچکی اتفاق می افتد بالای ۱۰۰ نفر خفه میشدند، دیدیم جان شهروندان خیلی ارزشمندتر از این است. پیش بینی کردیم ۴۰۰ میلیارد برای این خط هزینه کنیم امیدواریم این پول را تأمین کنیم تا اول فروردین ماه این خط راه اندازی شود.
نجفی تأکید کرد: همه واگنها را در داخل نمیتوان ساخت و توان ساخت حدود ۴۰ درصد واگنها وجود دارد. در مناقصه بین المللی قرار است شرکتهای خارجی با همکاری شرکتهای داخلی این کار را انجام دهد. مهمترین مشکل ما در مترو تأمین منابع است مجبور هستیم از طریق فاینانس و یا سایر روشها منابع بگیریم و این منابع را طی سالها پرداخت کنیم.
قراردادهای بالای یک میلیارد تومان تا پایان آذر اعلام عمومی میشود
وی در ادامه با اشاره به شفافیت عملکرد در شهرداری تهران گفت: ما واقعاً معتقد به شفافیت هستیم چرا که معتقدیم اگر شهروندان بخواهند شهر و شهرداری را از آن خودشان بدانند باید اطلاعات داشته باشند. بنابر این شفافیت برای من و شورای شهر اصل مهمی است.بر این اساس بود که در پایان شهریور ماه ما کل درآمدها و هزینههای شهرداری در شش ماهه را اعلام کردیم تا مردم بدانند کجا درآمد داشتیم و کجا هزینه کردیم.
شهردار تهران افرود: برای اعلام قراردادهای بالای یک میلیارد تومان در شهرداری تهران سازمان فناوری شهرداری قول دادند که از نظر فناوری، آمادگی لازم تا پایان آذر ماه به صورت کامل ایجاد شود و در پرتال شهرداری تهران بتوانیم هر قرارداد بالای یک میلیارد تومان را اعلام کنیم. حتی بتوانیم بگوییم چهار شرکت اولی که برای مناقصه تقاضا کردند کدام شرکتها و با چه رقمهایی بودند و در نهایت کدام شرکت برنده شد.
به گفته وی، شورای شهر فهرستی داده است که این مواد از قراردادها را میخواهیم اعلام کنیم و هم اکنون در حال آماده سازی برای اعلام قراردادها هستیم.
نجفی با بیان اینکه در دنیا رتبه اول آلودگی را ندایم، گفت: شرایط خوبی هم نداریم. در سال ۹۵ حدود ۸۹ روز از سال هوای تهران هوای مطلوب نبوده است و در شرایط هشدار و یا بدتر قرار داشته است. از آذرماه تا پایان سال مشکلات آلودگی هوا داریم و باید کارهای زیادی بکنیم تا مسئله آلودگی هوا را از بین ببریم.
وی با اشاره به مصرف سوخت های فسیلی گفت: بخشی مسئله استفاده از سوختهای فسیلی است، باید اولاً سوخت را از استانداردهای بهتری برخوردارکنیم و شرایطی ایجاد کنیم که خودروها آلودگی کمتری ایجاد کنند کاتالیست ها را برای خودروها جدی بگیریم و خودروهای عمومی را به سمت گاز سوز کردن و برقی کردن موتور سیکلتها پیش ببریم.
به گفته شهردار تهران، کیفیت سوخت در سالهای اخیر بیشتر شده است اما باید به سمت استناداردهای یورو پنج برویم.
وی ادامه داد: قانون و مصوبه دولت برای کاتالیستها داریم اما در اجرا ضعیف هستیم. راهنمایی رانندگی هم باید تعهد بیشتری اعمال کند. در حال حاضر آماری برای میزان کمبود کاتالیست ها در خودروهای شهر تهران نداریم اما برخی خودروها حتی کاتالیست دارند ولی از عمر آن گذشته و به خوبی فعالیت نمیکند.
شهردار تهران افزود: امضای صرف بیانیه دردی را دوا نمیکند. ما باید سه مرحله طی کنیم. مرحله اول داشتن برنامه است دولت در سالهای ۹۰ و ۹۳ در این زمینه قانون تصویب کرده است مجلس چند ماه پیش، قانونی برای مبارزه آلودگی تصویب کرد که خیلی خوب بوده است. دوم منابع است، برای اجرای برنامه نیاز به منابع داریم که بخواهیم خودرودهای عمومی و شخصی را برقی کنیم منابع زیادی لازم است مردم با پول خودشان این امکان را ندارند دولت و بانکها باید کمک کنند.بخش سوم مدیریت است متاسفانه آنجا هم مشکل داریم.
وی تأکید کرد: شهر تهران واقعاً هم جذابیت و ظرفیتهای زیادی از نظر جذب سرمایهگذاری خارجی دارد اما از این ظرفیتها استفاده نکردیم. البته طرحی داریم ۱۰۰ پروژه قابل سرمایه گذاری توسط خارجیها را آماده کنیم، بعد سمیناری در همین سال ۹۶ تحت عنوان فرصتهای سرمایه گذاری در تهران برگزار کنیم و امیدواریم سرمایه گذاران زیادی بیایند. ما سه گروه را هدف قرار دادیم. یکی سرمایه گذاران داخلی که متاسفانه کم شدند چون تجربه مشارکت با شهرداری خوب نبوده است.دوم ایرانیان مقیم خارج که هیچ وقت درگیر کارهای شهری نشدند اما خیلی علاقهمند هستند. سوم هم سرمایهگذاران خارجی هستند.
باید کاری کنیم که ریسک خطرات ناشی از زلزله پائین بیاید
نجفی، در برنامه زنده تلویزیونی گفت: از همینجا بار دیگر به هموطنان عزیز کرمانشاهی که افرادی از خانواده و خانه و کاشانه را از دست دادند تسلیت میگویم. در حد خودمان در شهرداری به هموطنان زلزلهزده کمک کردیم و این کمکها باید ادامه پیدا کند. زلزله طبیعت زمین است نباید از آن ترسید. فقط باید کاری کنیم که ریسک خطرات ناشی از زلزله پائین بیاید کما اینکه باید ریسک تصادف پائین بیاید.
بعضی از نقاط تهران خیلی به گسل نزدیک است
وی افزود: در زلزله، خانه و ساختمانهای باید استحکام داشته باشند و بعد از اتفاق مدیریت بحران مناسب باشد.تهران از خیلی جهات از این نظرها خوب است، شهروندان تهرانی نگران نباشند اما باید آمادگی داشته باشیم. درباره میزان مقاومت ساختمان های تهران باید بگویم که بعضی از نقاط تهران خیلی به گسل نزدیک است و یا روی گسل است و ساخت و ساز در این نقاط اشتباه بوده و متاسفانه انجام شده، اما امروز باید در جهت استحکام این بناها عمل کنیم، بخشی از ساختمانها در برابر هفت ریشتر مقاوم هستند و برخی نیز دربرابر ۵ ریشتر هم مقاوم نیستند.
شهردار تهران ادامه داد: در بخش مقاومسازی و نظارت مهندسی مسئولیت اجتماعی خیلی مهم است، مهندسان ناظر یک لحظه باید فکر کنند خانواده خودشان قرار است در این ساختمان زندگی کنند و یک ماه بعد زلزله بیاید و بر آن اساس نظر دهند.
وی با اشاره به ضرورت نوسازی بافت های فرسوده گفت: نوسازی بافت فرسوده شروع شده اما مسئله این است از یک طرف حجم کم میشود از یک طرف، و از ظرف دیگر به این بافتها با گذشت زمان اضافه میشود. رئیس جمهور روی نوسازی بافت های فرسوده خیلی حساس بودند و وقتی من مسئولیت شهرداری تهران را بر عهده گرفتنم، از من خواستند برای بافتهای فرسوده کاری کنیم، ما دو جلسه خدمت ایشان داشتیم. حدود دو هفته پیش نیز جلسه دوم خدمت ایشان تشکیل شد.
تهیه طرحی برای نوسازی بافتهای فرسوده
نجفی خاطرنشان کرد: ما طرحی را با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی برای بافت های فرسوده تهیه کرده بودیم و رئیس جمهور نیز این طرح را تایید کردند. از این رو خیلی خوشبین هستم در سال های آینده یک تحولی در حوزه بافت فرسوده در شهر تهران اتفاق بیفتد.
شهرداری در حادثه پلاسکو به حق متهم شد
نجفی با بیان اینکه رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران بر عهده شهردار تهران است، گفت: ما از نظر برنامهای آمادگی داریم و از نظر تخلیه محلاتی که ممکن است خسارتهای بیشتری ببیند آماده هستیم برای هر محله تهران برنامه داریم البته هنوز برای آموزش مردم محله شروع نکردیم تا تخلیه محله به چه صورت باشد.
سولههای بحران نباید کاربری غیرمرتبط داشته باشد
وی افزود: در ۱۰ پارک جنگلی اماکنی برای اسکان آماده کردیم حداقل ۶۰۰ هزار نفر را میتوانیم به راحتی اسکان دهیم. ۵۰ هزار بسته کمکهای اولیه و کمکهای امدادی برای نجات آماده کردیم در زمان بروز بحران به سرعت توزیع کنیم. حدود ۱۱۰ پایگاه بحران داریم و سولههایی که عدهای هم ایراد میگیرند چرا استفادههای غیر مرتبط میشود ما داریم پس میگیریم، یکی هم دست صدا و سیما بود پس گرفتیم جرا که مدیریت بحران را باید جدی بگیریم.
تهیه شناسنامه بحران برای ۱۰۰۰ مدرسه در تهران
شهردار تهران ادامه داد: باید تجهیزات را افزایش دهیم، سال آینده بودجه مربوط به تجهیزات مرتبط با بحران خصوصاً زلزله را افزایش خواهیم داد. ما برای هزار مدرسه تهران شناسنامه بحران تهیه کردیم و این کار را ادامه خواهیم داد، با وزیر آموزش و پرورش هم صحبت کردیم از این به بعد کمکهای شهرداری به مدارس به شرطی است که آموزشهای مرتبط با شهر و شهروندی و مدیریت بحران جدی گرفته شود.
وی تأکید کرد: در دبیرستانها باید حداقل ۱۰ ساعت وقت را در اختیار کارشناسان شهرداری قرار دهند که این موارد را آموزش دهند خیلی مهم است بچهها این موارد را آموزش ببینند و این موارد را به خانواهها منتقل کنند. حدود چند سال پیش معادل ریالی یک میلیارد دلار برای مقاوم سازی مدارس قرار شد تخصیص یابد. این مقاوم سازی بر عهده شهرداری نیست و تنها ما باید نظارت کنیم که چه اشکالاتی در مدارس مثل اماکن عمومی، ساختمانهای تجاری و ساختمانهای بزرگ وجود دارد. در حادثه پلاسکو نیز شهرداری به حق متهم شد.
برج باغ یک طرح شکست خورده بود
وی در ادامه با اشاره به مصوبه برج باغ گفت: زمانی که در شورای شهر بودم طرحی به عنوان برج باغ مطرح شد. به آن معنی که یکسری باغ در تهران هستند که شهرداری اجازه ساخت و ساز نمیداد. مالکان سعی میکردند به طرق مختلف درختان را با آتش سوزی و ... به صورت تعمدی از بین ببرند.
نجفی ادامه داد: در شورای شهر طرحی را تصویب کردند که باغ را حفظ میکنیم و تنها اجازه ساخت در ۳۰ درصد مساحت را میدهیم، اما این ساختمان بلند مرتبه باید باشداین طرح هشت یا ۱۰ سال پیش شروع شد. وقتی شروع شد اشکالاتی پیش آمد. اولاً ۳۰ درصد به ۴۰ درصد رسید و بعد تعداد طبفات افزایش یافت.
وی تصریح کرد: بعد شهرداری تصمیم بسیار نابجایی گرفت و گفتند به عنوان طبقات زیر زمینی تا ۸۰ و یا بعضاً ۱۰۰ درصد مساحت باغ را میتوانید به پارکنیگ تبدیل کنید. حساب کنید در زمینی اگر ۱۰۰ درصد زمین را در زیر زمین پارکینگ کنند درختان خشک میشود. این طرح شکست خورده بود و شورای قبلی باید جلویش را میگرفت.
شهردار تهران خاطرنشان کرد: در دوران جدید مدیریت شهری، شورا و شهرداری موافق هستند که این طرح یا باید به صورت کلی منتفی شود و یا تجدید نظر شود. از این رو زمانی که در شهرداری آمدم هیچ مجوز جدیدی برای برج باغ ندادیم و برج باغهای قبلی را هم بررسی کردیم که حداقل طبق مجوز صادر شده ساخته شود و بیشتر نسازند.
درخواست نجفی از تهرانیها برای مقابله با تخلفات مدیریت شهری
نجفی در ادامه خطاب به شهروندان تهرانی گفت: رسماً از همشهریان خواهش میکنم با هر مسئله خلاف عرف مواجه شدند درباره مسائل شهری و زیست محیطی، بلافاصله به ما خبر دهند. ۱۳۷ در اختیار شهروندان است که به ما اطلاع دهند و کارشناسان به این موارد رسیدگی میکنند.
وی افزود: درباره از بین بردن باغات و درختان خیلی جدی هستیم هیچ اغماضی نمیکنیم. دو هفته پیش یک موسسهای، چند درخت را قطع کرد به فاصله دو سه روز پرونده را به دستگاه قضایی فرستادیم و سه نفر از مسئولان شهرداری ناحیه را عزل کردیم بابت اغماض در جلوگیری از قطع درختان از دستگاه قضایی هم درخواست داریم به سرعت به این موارد رسیدگی کند تا مردم بدانند اگر تخلف کنند تا یک ماه محکوم میشوند. واقعیت این است که تذکراتی که مردم به ما میدهند انبار نمیشود و رسیدگی میشود. ممکن است تاخیری وجود داشته باشد در بعشی از موارد اما رسیدگب میشود.
شهردار تهران گفت: آخر هر هفته از سازمان بازرسی به من گزارشی میدهند که مردم این تذکرات را دادند و هر کدام از تذکرات در کدام بخش بوده است. طرحی تحت عنوان محله محوری داریم تا بخش زیادی از فعالیتهای محله را در تصمیم سازی و تصمیم گیری به خود مردم واگذار کنیم. در این طرح مردم باید خودشان مشکل را حل کنند و لازم نیست به شهرداری گزارش دهند. اگر حل نشد بعد به شهرداری میتوانند گزارش دهند. این سرای محلات که وجود دارد و بخش عمدهای از فعالیتهایش ارتباط با شهرداری ندارد باید تغییر رویکرد دهند و سرای محلات در زمینه محله محوری فعال شوند.
وی خاطرنشان کرد: طرحی طی یکی دو ماه آینده داریم تحت عنوان «باشگاه مشاوران شهرداری»، در این طرح افرادی را که عمدتاً داوطلب هستند بر میگزینیم تا همه نظرات انتقادات و پیشنهادات مردم در این باشگاه ارزیابی شود و بعد برای اجرایی شدن به شهرداری بازگردانده شود.
ارسال دیدگاه