یک پیشنهاد کتابخانهای
مدیریت پوشش خبری بحران در رسانههای حرفهای
واحد آموزش پانا:"دکتر اکبر نصرالهی" در مقدمۀ این کتاب مینویسد:"رسانهها در بحرانها نقشهای دوگانۀ بحرانزایی یا بحرانزدایی، برجستهسازی یا کوچکنمایی و امیدزایی یا امیدزدایی را دارند اما به نظر میرسد در کشورما،تا کنون از ابزار رسانه و ظرفیت استثنایی آن برای مدیریت بحرانها به خوبی استفاده نشده است."با توجه نوشتار مولف، این کتاب در جهت شناسایی ضعفها و ارائه راهکارهایی برای بهرهمندی مطلوبتر از این ابزار کارا(رسانه) برای کنترل و مدیریت بحرانهاست.
کتاب حاضر که از سوی انتشارات همشهری در بهار ۹۴ در ۳۴۵ صفحه وارد بازار نشر شده است در ۴ فصل تنظیم شده است.
در فصل اول ریشهشناسی و تعاریف بحران،ویژگیها،مراحل، علل و پیامدهای آن بررسی میشود.
فصل دوم به مدیریت سازمان رسانهها از جمله سازمان صدا و سیما پرداخته ودر ادامه به نقش رسانهها در بحران، رویکردها- راهبردها و تاکتیکهای رسانهها در مدیریت بحران ونیز وظایف و نقشهای رسانهها در بحرانها را بررسی کرده است.
در فصل سوم نتایج تحقیقات در مورد عملکرد رسانهها در ده بحران خارجی آمده است.
چنانچه عملکرد رسانه ها در بحران های مختلف مشابه نیست و از عوامل مختلف از جمله دولتمردان، قوانین، مالکان، سیاستگذاران و مدیران رسانه،نیاز و خواست مخاطبان، عملکرد رقبا، نوع و اندازهو نیز از سابقه و جغرافیای بحران اثر میپذیرد، در عین حال بررسی عملکرد رسانههای دیگر در بحرانها، بسیار قابل استفاده و آموزنده است و قدرت ذهنی مدیریت بحران را در تصمیمگیری و سیاستگذاریها افزایش میدهد.
در فصل چهارم مدل مطلوب اداره بحران و نیز نتیجهگیری و پیشنهادهای اجرایی را برای مدیریت رسانه مورد بررسی قرار میگیرد.
این کتاب برای طیف گستردهای از جمله مدیران و کارکنان رسانه ها(مطبوعات، رادیو و تلویزیون) دانشجویان ارتباطات و روزنامهنگاری و مسوولان سایرنهادهای درگیر بحران قابل مطالعه و استفاده است.
ارسال دیدگاه