طرح آگاه سازی پیشگیری ازمعلولیتهاوغربالگری ژنتیکی برای۷۵هزار دانش آموز

ارشدزاده:سالانه1500نوزاد معلول در آذربایجان شرقی متولد می شود

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: 75 درصد معلولیت بینایی و 60 درصد معلولیت شنوایی و اکثر معلولیت های مادرزادی قابل پیش گیری هستن به شرط این که سطح آگاهی جامعه در این خصوص افزایش یابد.

کد مطلب: ۶۷۹۳۶۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی، محسن ارشد زاده در آیین آغاز طرح آگاه سازی پیش گیری از معلولیت ها و غربالگری اختلالات ژنتیکی در دبیرستان حضرت معصومه(س) ناحیه یک تبریز داشتن سلامتی و همچنین داشتن فرزند سالم را حق طبیعی هر فرد عنوان کرد و گفت: هر کشوری برای پیشرفت و توسعه نیازمند انسان های سالم جسمی و روحی است.

وی ادامه داد: بالاترین نقش در حفظ سلامتی مردم جامعه به عهده خود افراد است و حوزه سلامت کشور شاید چیزی در حدود 20 درصد در این سلامتی می تواند نقش داشته باشد و 80درصد آن باید توسط خود فرد تامین و حفظ شود.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی اهمیت پیش گیری از تولد نوزادان معلول را یادآور شد و بیان کرد: در کشور ما سالانه 30 هزار نوزاد معلول متولد می شود که سهم استان هم از این رقم هزار و 200 تا هزار و 500 نوزاد است که رقم بالایی است و با آموزش های به موقع و مشاوره های ژنتیکی بیشتر تولد نوزادان معلول قابل پیش گیری و کنترل است.

ارشدزاده لزوم آگاهی نسل نوجوان از مسایل ژنتیکی و پیش گیری از تولد نوزادان معلول در آینده را ضروری دانست و اظهار کرد: متاسفانه در استان سالانه 700 نفر در اثر سانحه تصادف جان خود را از دست می دهند و این در حالی است که سه برابر این تعداد متاسفانه در اثر تصادف دچار معلولیت به خصوص قطع نخاع می شوند.

وی افزود: 75 درصد معلولیت بینایی و 60 درصد معلولیت شنوایی و اکثر معلولیت های مادرزادی قابل پیش گیری هستن به شرط این که سطح آگاهی جامعه در این خصوص افزایش یابد.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی برگزاری و غربالگری اختلالات ژنتیکی در مدارس را گامی موثر در این راستا عنوان کرد و افزود: سال گذشته طرح آگاه سازی پیش گیری از معلولیت ها در 280 دبیرستان و برای 45 هزار و 176 دانش آموز توسط 100 مربی آموزش های لازم ارایه شد.

ارشدزاده با بیان این که پیش آزمون و پس آزمون دوره های آموزشی نشان از افزایش اطلاعات دانش آموزان در این زمینه را داشت، اضافه کرد: امسال نیز درصدد هستیم برای 73 هزار دانش آموز پایه دهم و یازهم با الویت دبیرستان های شبانه روزی، روستاها و مناطق حاشیه نشین شهر این طرح را ادامه دهیم.

وی گفت: در سال تحصیلی گذشته هزار و 800 دانش آموز در طرح غربالگری اختلالات ژنتیکی شرکت کردند که 20 درصد آن ها پرخطر شناسایی و به مراکز مشاوره ارجاع داده شدند و امسال نیز این طرح را برای 2 هزار دانش آموز اجرا خواهیم کرد.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه مشاوره و آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج اجباری خواهد بود که این گامی دیگر برای جلوگیری از تولد نوزادان معلول است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار