احتمال افزایش تاریخ شیراز با کشف اسرار جدید از تپه پوستچی

سرپرست مشترک تیم کاوش تپه پوستچی شیرازگفت: احتمال افزایش تاریخ شیراز با کشف اسرار جدید از تپه پوستچی وجود دارد.

کد مطلب: ۶۷۷۷۱۱
لینک کوتاه کپی شد

حسنعلی عرب ، سرپرست مشترک تیم کاوش تپه پوستچی شیرازگفت : لایه‌های فصل کاوش مربوط به دوره‌ای است که به‌عنوان «شمس‌آباد» شناخته می‌شود که شش هزار و ۵۰۰ سال قدمت دارد، وی بیان کرد: در این فصل معماری‌هایی به دست آوردیم که جالب‌توجهی هستند چراکه از این دوره تا حالا در استان موارد معماری قابل‌ توجهی نداشته‌ایم.

وی عنوان کرد: درواقع بر اساس مطالعاتی که تاکنون انجام‌شده نشان می‌دهد تپه پوستچی نخستین استقرارگاه در دشت شیراز است. ما هنوز لایه‌های قدیمی‌تر از ۶۵۰۰ سال را داریم که کاوش نکردیم و آثار و شواهد نشان می‌دهد که زندگی در دشت شیراز به بیش از شش هزار و ۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد.

این باستان‌شناس با اشاره به شواهد دیگری که در کاوش‌ها به‌دست‌آمده نیز بیان کرد: ازجمله شواهد دیگری که از این فصل به دست آمد تعداد زیاد قطعات سفالی و ابزارهای سنگی است که اطلاعات زیادی در خصوص نحوه معیشت مردمان دوره شمس‌آباد می‌دهد.

وی اظهار داشت: داده‌های استخوانی نیز به دست آمد که به این نتیجه رسیدیم در این محل تدقین هایی از دوره ساسانی وجود داشته است و انسان‌ها به‌صورت گذرا تدفین انجام داده‌اند که احتمالاً مربوط به کوچ‌نشینانی بوده که در دوره ساسانی در این منطقه حضور داشته‌اند.

عرب بیان کرد: در ادامه کاوش‌ها مجموعاً دو کارگاه ایجادشده، در دو سطح تپه که یکی از آن در لایحه تحتانی و زیرین است و کارگاه دوم در لایحه‌های پیش‌ازتاریخ مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد و شاید هزاره ششم قبل از میلاد یعنی حدود شش هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار سال پیش را مورد کاوش قرار می‌دهیم.

وی در ادامه افزود:هدف ما لایه‌نگاری است و اینکه نهایتاً برسیم به قدیمی‌ترین روستایی که بنا نهاده شده است و بتوانیم به شناختی از لایه‌های قدیمی‌تر این محوطه برسیم.

تپه پوستچی در نزدیکی بلوار رحمت شیراز این روزها محلی برای کشف‌های تاریخی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار