عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس در گفت وگو با پانا:

مرجع فنی برای اعلام ماکارونی بودن برنج خارجی نیستم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ونماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: مخالفتی با واردات وجود ندارد و هیچ کشوری هم نمی‌تواند بگوید درها را به روی واردات کالاها می‌بندد اما چیزی که مهم است منطق واردات و نیاز واقعی به واردات کالا است و کالایی که امکان تولید آن متناسب با تقاضای بازار در داخل کشور وجود دارد، نباید وارد شود.

کد مطلب: ۶۷۷۶۷۲
لینک کوتاه کپی شد

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت وگو با خبرنگار پانا ،اظهار کرد: براساس سرانه مصرف 36 کیلوگرم درسال، نیازمصرفی برنج کشور سالانه 2 میلیون و 800 هزار تن است و با توجه به تولید 2 میلیون و 400 هزار تنی برنج، نیاز واقعی به واردات در کشور 400 هزارتن است اما متاسفانه حدود 3 میلیون تن برنج به کشور وارد می شود.

این در حالی است که در خصوص سرانه مصرف برنج اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد و این عدد بین 36 تا 42 کیلوگرم متغیر است، چنانکه کاوه خاکسار مدیر کل دفترغلات این عدد را 37.07 کیلوگرم اعلام کرده و عباس كشاورز معاون امور توليدات گياهي وزير جهاد كشاورزي سرانه مصرف برنج در ایران را 40 کیلوگرم می‌داند.

به گزارش پانا ،چندی پیش یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در پاسخ به اظهارنظرهای نمایندگان مجلس در خصوص واردات بی‌رویه،‌ این موضوع را رد کرده و با بیان اینکه گمرک جمهوری اسلامی نهاد مرجع و رسمی اعلام آمار تجارت کشور است، اظهارداشت: افرادی که با دقت نظر آماری متفاوت از آنچه گمرک اعلام می‌کند را به عنوان میزان واردات مطرح می‌‌کنند، مستندات ارائه کرده و از کلی گویی پرهیز کنند.

لاهوتی خاطرنشان کرد: این شرایط نشان می دهد افرادی که منافع خاص دارند مجوزهای واردات بیش از نیاز داخلی کشور را دریافت می کنند، درحالی که براساس منطق واردات کالایی که در داخل کشور امکان تولید آن وجود دارد باید با محدودیت مواجه باشد و اگر هم نیازی به واردات وجود دارد باید کاملا مدیریت شده و براساس نیاز واقعی مصرف صورت گیرد.

این در حالی است که مسؤلیت صدور مجوز واردات برنج وزارت جهاد کشاورزی است و از زمان بازگشت محمود حجتی به وزارت جهادکشاورزی، واردکنندگان برنج با سختگیرانه‌ترین شرایط و مقررات روبر هستند تا جاییکه بعضا مدیران دیگر دستگاه‌های دولتی که سهمی در مدیریت بازار دارند از جمله وزارت جهاد کشاورزی، نسبت به این میزان سختگیری و اعمال محدودیت برای واردات برنج توسط وزارت جهادکشاورزی انتقاداتی را مطرح کرده‌اند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که چند درصد مردم ایران قادر به خرید برنج ایرانی هستند ، تصریح کرد: قیمت برنج ایرانی معادل برنج خارجی است و این که گفته می‌شود برخی از مردم قدرت خرید برنج ایرانی را ندارند حرف‌های صاحبان منافع و مدافعان واردات است و باید گفت نرخ برنج خارجی و ایرانی نزدیک به هم است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس در حالی از هم قیمت بودن برنج ایرانی و خارجی سخن می‌گوید که خود از نماینده مردم یکی از مناطق برنج‌خیز کشور است و با زیر و بم بازار این محصول آشنایی دارد و در میان برنج‌های تولید داخل تنها برخی نمونه‌های پر محصول قیمت نزدیک به برنج‌های وارداتی دارند.

این تفاوت قیمت تا جایی است که سال گذشته محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده‌بود که با استفاده از ابزار تعرفه قیمت برنج وارداتی را به برنج ایرانی نزدیک می‌کنیم.

لاهوتی در بخشی دیگر از این گفتگو به این موضوع اشاره کرده‌ است که کیفیت برنج خارجی پائین بوده و سلامت لازم را ندارد و موجب ایجاد بیماری برای مردم شده است اما صاحبان منافع با توجیهات غیرمنطقی استدلال‌هایی برای واردات مطرح می کنند که پذیرفته شده نیست.

مردم از سلامت برنج و غلات وارداتی مطمئن باشند

این در حالی است که روز یکشنبه سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش روز جهانی غذا اعلام کرد: مردم از سلامت برنج و غلاتی که از مبادی قانونی وارد کشور می‌شوند، مطمئن باشند و به شایعات در این حوزه توجه نکنند.

همچنین یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی نیز در خصوص طرح موضوعاتی چون عدم سلامت و کیفیت و همچنین آلوده بودن برنج‌های وارداتی گفت: با توجه به سختگیری‌هایی که برای واردات برنج از سوی ایران اعمال می‌شود که نمونه آن را در هیچ کشور دیگری شاهد نیستیم، امکان واردات برنج آلوده و غیربهداشتی از هیچ یک از مبادی رسمی کشور وجود ندارد.

وی توضیح‌داد: علاوه بر اخذ گواهی سلامت در مبداء و کنترل کیفیت و سلامت برنج در کشور مبدأ، سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا دارو در مبادی ورودی کشور سختگیرانه برنج‌های وارداتی را کنترل کرده و اجازه ورود محصول بی‌کیفیت یا آلوده را نمی‌دهند.

لاهوتی درپاسخ به این پرسش که برخی معتقدند برنج خارجی ماکارونی است، تصریح کرد: من نمی‌گویم برنج خارجی ماکارونی است و مرجع فنی برای اعلام ماکارونی بودن برنج خارجی نیستم اما تمام مردم ایران معتقدند که برنج خارجی با ذائقه سازگار نیست.

در این خصوص نیز سیف گفته بود که طرح مباحث بی‌پایه و بدون سند در خصوص آلودگی یا کیفیت برنج می تواند آثار منفی روانی و اجتماعی بر مصرف‌کنندگان این برنج‌ها داشته باشد.

سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت مرجع رسمی تعیین سلامت برنج وارداتی

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که چه دستگاه‌هایی باید بر سلامت برنج وارداتی نظارت کنند، اظهارکرد: سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت باید بر سلامت برنج وارداتی نظارت داشته باشند و بهترین کار هم این است که برنج وارد نشود و می‌توان با استفاده از ظرفیت ‌ای داخلی مابقی نیاز داخلی را نیز تولید کرد.

این در حالی است که براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی سالانه بین 800 هزار تن تا یک میلیون و 200 هزار تن از برنج مورد نیاز کشور باید از محل واردت تأمین شود.

با توجه به مشکل کمبود آب که منجر به محدودیت کشت برنج در استان‌های شمالی شده‌است و در این استان‌های نیز قریب به 80 درصد شالی‌کاری‌ها به کشت برنج مرغوب اختصاص دارد، واردت برنج امری اجتناب ناپذیر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار